پایان پنجمین فصل کاوش مردان نمکی در معدن باستانی چهرآباد زنجان
پایان پنجمین فصل کاوش مردان نمکی در معدن باستانی چهرآباد زنجان

به‌ گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، امیر ارجمند افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی معدن تاریخی نمک به‌ منظور دست‌یابی به لایه‌های قدیمی‌تر در یک ترانشه انجام شد، بررسی‌های جدید در این معدن می‌تواند نتایج بهتری درباره پیشینه تاریخی مردان نمکی ارائه دهد. وی تصریح کرد: حفاری فقط در بخشی از محدوده کاوش شده در فصول قبل […]

به‌ گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، امیر ارجمند افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی معدن تاریخی نمک به‌ منظور دست‌یابی به لایه‌های قدیمی‌تر در یک ترانشه انجام شد، بررسی‌های جدید در این معدن می‌تواند نتایج بهتری درباره پیشینه تاریخی مردان نمکی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: حفاری فقط در بخشی از محدوده کاوش شده در فصول قبل و در زیر سوله‌ حفاظتی از بخش کاوش شده برپا کرده، انجام شد. گروه کاوش شامل متخصصان باستان‌شناسی، گیاه‌شناسی و زمین‌شناسی به مدت یک ماه مشغول بودند.

این مسئول بیان کرد: مردان نمکی مکشوفه در معدن نمک روستای چهرآباد زنجان، گوهری بی‌همتا در خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود، نتایج فصل پنجم کاوش‌ها در مرحله تدوین است و به‌ زودی منتشر می‌شود. فصل بعدی کاوش‌ها بر روی مردان نمکی زنجان اردیبهشت‌ماه سال آینده خواهد بود.

گفتنی است، نخستین مرد نمکی زمستان سال ۱۳۷۲ هنگامی‌ که معدن‌کاران مشغول باطله‌برداری و استخراج نمک با بولدوزر بودند، کشف شد. هم‌اکنون اجساد مومیایی این مردان که عمر آن‌ها به ۲۳۷۵ سال می‌رسد، در موزه ذوالفقاری یا مردان نمکی زنجان نگه‌داری می‌شود. قدیمی‌ترین معدن نمک دنیا که همان چهرآباد زنجان است، در ۷۵ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است.