استخراج از معادن نباید تنها پر کردن جیب عده‌ای معدود باشد
استخراج از معادن نباید تنها پر کردن جیب عده‌ای معدود باشد

علی رضایی، نماینده کنگاور در خصوص برقراری توازن بین استخراج از معادن با حفظ محیط زیست به کانی مگ، گفت: بسیاری از استان‌های کشور از موهبت معادن برخوردارند. این معادن ارزشمند که در جای جای ایران قرار گرفته‌اند، هم تاثیر مثبت در اشتغال‌زایی دارند و هم به درآمدزایی و بهبود اوضاع و احوال اقتصادی منطقه […]

علی رضایی، نماینده کنگاور در خصوص برقراری توازن بین استخراج از معادن با حفظ محیط زیست به کانی مگ، گفت: بسیاری از استان‌های کشور از موهبت معادن برخوردارند. این معادن ارزشمند که در جای جای ایران قرار گرفته‌اند، هم تاثیر مثبت در اشتغال‌زایی دارند و هم به درآمدزایی و بهبود اوضاع و احوال اقتصادی منطقه و کشور کمک می‌کنند.

وی افزود: اما در این بین، یک موضوع حائزاهمیت وجود دارد؛ «حفظ محیط زیست». حفظ و نگهداری از محیط زیست در کشور حامیان زیادی دارد و از این‌رو نباید به واسطه استخراج معادن و پر کردن جیب عده‌ای معدود، از مسائل محیط زیستی غافل شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید جلوی نگاه سرمایه‌داری را گرفت و نگذاشت افرادی به اسم استخراج از معادن و کمک به اقتصاد کشور، هر بلایی خواستند بر سر محیط زیست بیاورند. به اعتقاد من، وزارت صمت و سازمان محیط زیست باید با کمک هم در همان ابتدای امر از سرمایه‌گذار تعهد بگیرند که نسبت به محیط زیست حساس باشد و حتماً در مسیر کاری خود، به وظایف اجتماعی‌اش عمل کند.

این نماینده استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نظارت اگر منطقی و به موقع باشد، هر کاری سامان می‌گیرد، گفت: نباید گذاشت یک بحرانی پیش بیاید و بعد از آن، کمیته بحران و اتاق فکر تشکیل داد. وقتی معدن در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد از فردای شروع کار باید کارشناسان و ناظران وزارت صمت و محیط زیست بر کار معدن‌دار نظارت داشته باشند و توصیه‌های لازم را به او بکنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس نسبت به این موضوع حساس بوده است؟ گفت: حقیقتاً تاکنون من تحرک خاصی را ندیدم و قوانین بازدارنده‌ای هم نبوده که باعث شود همه معدن‌داران به آن عمل کنند تا محیط زیست آسیب نبیند، اما بناست در مجلس یازدهم کمی بیشتر بر روی این موضوعات تمرکز کرد که تجربه تلخ گذشته تکرار نشود و از طرفی، هم رضایت افراد اقتصادی و هم افراد محیط زیستی به وقوع بپیوندد.