استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی؛ فناوران موفق در دنیای جدید
استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی؛ فناوران موفق در دنیای جدید

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-در سال‌های اخیر کسب و کارها و استارت‌آپ‌های متعددی بر بستر هوش مصنوعی در صنایع مختلف به خصوص معدن و صنایع معدنی رشد کرده‌اند. استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را در سرتاسر جهان جلب کرده‌اند. تمام استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی داده‌های بزرگ را با الگوریتم‌های یادگیری ماشین در مرکز گزاره […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-در سال‌های اخیر کسب و کارها و استارت‌آپ‌های متعددی بر بستر هوش مصنوعی در صنایع مختلف به خصوص معدن و صنایع معدنی رشد کرده‌اند. استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را در سرتاسر جهان جلب کرده‌اند.

تمام استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی داده‌های بزرگ را با الگوریتم‌های یادگیری ماشین در مرکز گزاره ارزش خود پردازش می‌کنند، در زمینه‌هایی مانند شناخت الگوها در فیلم‌ها، تصاویر و داده‌های تصویری، بهینه سازی عملکرد الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پردازش مقادیر زیادی از داده‌های متنی برای استخراج بینش یا تولید متن جدید، تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی یا ساخت ربات‌ها که به طور سنتی با هوش مصنوعی مرتبط هستند.

چگونه استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی موفق می‌شوند؟

تب کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری موفق در تمامی کشورهای جهان فراگیر است. کافی است که یک کسب و کار به توفیق دست پیدا کند. بی‌شک عده بسیاری متقاضی راه‌اندازی نمونه‌هایی مانند آن هستند. با این وجود عده بسیاری در راه‌اندازی و نمونه برداری از یک الگوی موفق با شکست مواجه می‌شوند. اینکه بیشتر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی موفق شده‌اند، دلیل بر این نمی‌شود که هرکس با هر دانشی می‌تواند یک استارت‌آپ موفق هوش مصنوعی داشته باشد.

استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی برای کسب موفقیت باید از شکافی که میان دنیای فناوری و سازمان‌ها وجود دارد بگذرد و یاد بگیرد که به جای اقدامات عجولانه، در مواجهه با فناوری‌های هوش مصنوعی  متعهد و مسئولیت‌پذیر باشند.

دنیای هوش مصنوعی بسیار وسیع است و از سازندگان هوش مصنوعی (ارائه‌دهندگان و طراحان فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی) و کاربران هوش مصنوعی (کسانی که فناوری‌های هوش مصنوعی را به‌کار گرفته و به کمک آن تولید ارزش می‌کنند) تشکیل شده است.

استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی همواره در تلاشند تا تراشه‌ها، سرویس‌های ابری و الگوریتم‌های جدیدی در این حوزه ارائه دهند؛ اما در حقیقت، شرکت‌های بزرگ و ثروتمند فناوری محور همچون گوگل، مایکروسافت و آمازون، این بخش از زنجیره ارزش هوش مصنوعی را کاملاً تحت سلطه خود گرفته‌اند و برندگان این بازی هستند. شرکت‌های جدید هوش مصنوعی هرچقدر تلاش کنند و زحمت بکشند، بی‌فایده است. زیرا این غول‌های فناوری در آخر اطمینان حاصل می‌کنند که سخت‌افزارها، سرویس‌ها و الگوریتم‌های خودشان در سازمان‌ها به‌کار گرفته شود.

غول‌های فناوری برای ارائه بهترین الگوریتم‌ هوش مصنوعی و سرویس‌ شناختی با یک‌دیگر به رقابت خواهند پرداخت تا بتوانند بازار آتی هوش مصنوعی را تسخیر کنند. الگوریتم‌ها و سرویس‌های مذکور به عنوان سنگ بنای دنیای هوش مصنوعی، راه رسیدن این شرکت‌ها به هدف‌شان، یعنی تبدیل‌شدن به تک ستاره دنیای سرویس‌های ابری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای آن‌ها هموار خواهد ساخت.

هوش مصنوعی؛ فناوری کاربردی در تمامی صنایع

صنایع در تمامی جهان هر روز نیاز به رشد و توسعه علم و دانش پیدا می‌کنند. اگر در گذشته نیاز به دانش در صنایع به دهه‌های مختلف می‌رسید، حالا صنایع باید روزانه به روز رسانی شوند. فناوری‌های تحول آفرینی مانند هوش مصنوعی هم یک نیاز برای تمامی صنایع جهان به شمار می‌رود.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با ارائه نسل جدیدی از نرم‌افزارهای سازمانی و پر کردن شکاف‌های موجود، خود را مطرح کنند. برخی استارت‌آپ‌ها حتی ادعا می‌کنند راه‌کارهای سازمانی که شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند گران، پیچیده و دست‌وپاگیر هستند تا وجهه این شرکت‌ها را تخریب کنند. امروزه شرکت‌های بسیاری وجود دارد که مبتنی بر هوش مصنوعی در بازار کار حضور دارند و بسیاری از آن‌ها استارت‌آپ هستند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید هر استارپ‌ هوش مصنوعی راه‌کارهایی برای یک صنعت خاص ارائه می‌دهد. امروزه به هر سو که می‌نگریم، می‌بینیم که کمک‌های مالی هنگفتی به سوی استارت‌آپ‌هایی که به دنبال حل مشکلات حوزه‌های مختلف از سلامت گرفته تا امور مالی، کشاورزی، وسایل نقلیه و حتی مسائل حقوقی هستند، سرازیر شده است.

برای مثال یک شرکت که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند می‌تواند میلیون ها داده را برای تشخیص اینکه چه جایی ذخایر اقتصادی مواد معدنی وجود دارد، تحلیل کند. ویژگی این الگوریتم این است که حتی برای مناطقی که قبلا هیچ اکتشافی در آن‌ها صورت نگرفته هم کاربرد دارد.این شرکت همچنین پروژه‌های جدیدی مانند استفاده از پهپاد برای انجام تحقیقات دقیق مغناطیسی را در پیش گرفته است.

عامل موفقیت استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی

شکست در کسب و کار امری بدیهی است؛ اما در میان استارت‌آپ‌ها، فناوران هوش مصنوعی موفقیت‌های بیشتری را کسب کرده‌اند.این موضوع به دلایل و عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما شاید بتوان گفت دسترسی به اطلاعات و داده‌ها مهمترین عامل موفقیت استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی است. اغلب استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مدل‌های یادگیری ماشینی می‌سازند که می‌تواند براساس داده‌های ورودی که به آن داده می‌شود، خروجی‌های را دسته‌بندی یا پیش‌بینی کند. داده‌ها سوخت اصلی این مدل‌های هستند و هر چه مقدار آن‌ها بیشتر باشد، قطعاً برای مدل بهتر است.

یکی دیگر از عواملی که بر موفقیت استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تاثیر گذاشته است، افراد مستعد و فناوری است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. حضور نخبگان در این زمینه مانند آهن ربایی است که نخبگان دیگر را جذب می‌کند.

بیشتر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی نسبت به بازار هدف خود شناخت مناسبی دارند و همین موضوع بر بیشتر شدن موفقیت آنها تاثیر می‌گذارد. استارت‌آپ‌های موفق در حوزه هوش مصنوعی، ذات واقعی این فناوری را شناخته‌اند و می‌دانند چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. هوش مصنوعی یک فناوری توانمندساز است. هوش مصنوعی با حل کردن مسائل مختلف در شرکت‌ها و سازمان‌ها، آن‌ها را توانمند می‌سازد. بنابراین، می‌توان گفت که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی کسب‌وکارهای بنگاه به بنگاه هستند و بر سازمان‌ها متمرکزند. عموماً استارت‌آپ‌هایی که ذات فناوری هوش مصنوعی و فرصت‌های موجود در دنیای شرکت‌ها را شناخته‌اند، عملکرد خوبی داشتند؛ اما در این میان، استارت‌آپ‌هایی توانسته‌اند گسترش پیدا کنند و راهکارهایی تعمیم‌پذیر ارائه بدهند که از شکاف تجاری عبور کرده‌اند و از دنیای فناوری به دنیای سازمان‌ها و شرکت‌ها قدم گذاشته‌اند.

استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی؛ از دنیای فناوری تا دنیای سازمانی

رقابت در دنیای هوش مصنوعی برسر مقیاس‌پذیری است. هرچه حجم داده‌ها بیشتر و کیفیت آن‌ها بالاتر باشد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز عملکرد بهتری خواهند داشت که خود منجر به بهره‌وری بیشتر، محصولات و خدمات بهتر و ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌شود. این مسائل نیز باعث افزایش شمار مشتریان سازمان و جمع‌آوری داده‌های بیشتر می‌شود که موجب تعمیق نگرش‌ ما به مسئله خواهد شد. این چرخه به همین ترتیب ادامه خواهد داشت و به نیروی محرکه سازمان‌ها بدل خواهد شد. استارت‌آپ‌های موفق در حوزه هوش مصنوعی این نکته را دریافته‌اند و بدین ترتیب، توانسته‌اند در این رقابت پیش بروند. استارت‌آپ‌ها برای رشد کردن در این بازار رقابتی باید محققان پیشرو و متخصصان هر حوزه را به سمت خود جلب کنند و دیتاست‌های منحصربه‌فرد و باکیفیتی در دسترس داشته باشند. اما مهم‌تر از همه این‌ها، استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید بتوانند از شکاف تجاری عبور کرده و از دنیای فناوری به دنیای سازمانی بروند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها راه به جایی نمی‌برند، اما آن‌هایی که می‌توانند رشد کنند، به سرعت تبدیل به شرکت‌های بین‌المللی می‌شوند یا توسط شرکت‌های بزرگ خریداری می‌شوند.حتی اگر استارت‌آپی نتواند به مرحله تجاری‌سازی برسد، درصورتی که تیم قدرتمند و بااستعدادی پشت آن باشد، شرکت‌های دیگر ممکن است ایده آن‌ها را خریداری کنند.