بازگشت معادن غیرفعال به چرخه تولید
بازگشت معادن غیرفعال به چرخه تولید

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، «سید رضا عظیمی»اظهار داشت: معادن فعال شده امسال نتیجه اقدام کلینیکی بوده که از سال گذشته انجام شده است. وی یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، بر روی ۴۱۵ معدن اقدام کلینکی انجام شده که این مهم با همکاری کارگروه استانی طرح بوده که […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، «سید رضا عظیمی»اظهار داشت: معادن فعال شده امسال نتیجه اقدام کلینیکی بوده که از سال گذشته انجام شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، بر روی ۴۱۵ معدن اقدام کلینکی انجام شده که این مهم با همکاری کارگروه استانی طرح بوده که شامل رفع موانع اداری، سرمایه‌گذاری، معارضان محلی و غیره است.

عظیمی درباره اثر این طرح بر اشتغال گفت: در مدت مورد اشاره پتانسیل ایجاد سه‌هزار و ۱۰۴ شغل مستقیم ایجاد شده و هم‌زمان بیش از ۱۸ هزار تن به ظرفیت تولید این معادن افزوده شده است.

مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک بیان‌داشت: در مدت ۹ ماه امسال بیش از هفت‌هزار و ۱۰۰ محدوده معدنی در ۲۱ استان پایش شده‌اند.

عظیمی در بخش دیگری از سخنانش درباره عملکرد طرح از ابتدای اجرا (سال ۱۳۹۸)، گفت: با توجه به آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان­ها، ۱۳۰ پروژه راه‌سازی و ۴۹ پروژه برق‌رسانی به طرح احیا معرفی شده که پس از اجرای پروژه‌­های مذکور توسط مجری طرح ایجاد زیربناهای معادن بزرگ و مناطق معدنی، ۵۰۳ معدن فعال و ۴۲۱ معدن غیرفعال احیاء خواهد شد که در مجموع ۹۲۴ معدن فعال و غیرفعال از اجرای پروژه‌های زیرساخت منتفع می‌شوند.

عظیمی تاکید کرد: شناسایی، معرفی و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت­ها یکی از روش­های مهم در احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است.

وی ادامه‌داد: انعقاد ۳۷ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، علمی، پژوهشی و دانش‌بنیان، معرفی ۱۲۴ پروژه به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برای اخذ تسهیلات (که ۵۰ طرح در حال پیگیری و صدور بیمه‌نامه است)، حمایت و کوچینگ (Coaching) مجموعه‌های دانش‌بنیان و جهت‌دهی به بیش از ۹ استارتاپ و پلتفرم معدنی نیز از مجموعه اقدامات انجام شده در طرح احیا بوده است.

ایجاد فرصت اشتغال مستقیم بیش از ۱۳ هزار نفری

عظیمی درباره وضعیت کلی اجرای این طرح گفت: احیا و فعال‌سازی ۷۹۱ معدن، ایجاد پتانسیل ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر شغل مستقیم و افزایش بیش از ۲۹ میلیون تن تولید سالیانه، به عنوان نمای کلی طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس برای حوزه معدن و صنایع معدنی کشور بوده است.

به گفته وی، مهمترین نکته، دیده شدن و رصد این معادن و حمایت مستمر آنها در قالب پایش مستمر برای آینده و توسعه آنها به لحاظ فنی، کیفی و کمی در سازمان های مرتبط با بخش معدن است.

به گزارش ایرنا، ایران از نظر ذخایر شناسایی شده که سابقه آن مربوط به نیم قرن گذشته است، در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد. ایران نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است؛ شاخصی که ایران را به عنوان یک کشور معدنی مورد شناسایی قرار می‌دهد.