همکاری سیستم بانکی راهی برای ورود بخش خصوصی به حوزه معدن
همکاری سیستم بانکی راهی برای ورود بخش خصوصی به حوزه معدن

احمد دنیامالی، نماینده مردم انزلی در مجلس یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا شاهد حضور حداکثری بخش خصوصی در حوزه معدن نیستیم؟ گفت: ورود و کار در حوزه معدن همراه با سختی و پیچیدگی‌های فراوان است. وی افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و آماده‌شدن برای اکتشاف، با هزینه‌های بسیار بالایی توام […]

احمد دنیامالی، نماینده مردم انزلی در مجلس یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا شاهد حضور حداکثری بخش خصوصی در حوزه معدن نیستیم؟ گفت: ورود و کار در حوزه معدن همراه با سختی و پیچیدگی‌های فراوان است.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و آماده‌شدن برای اکتشاف، با هزینه‌های بسیار بالایی توام است و گاهی در ادامه به استخراج پیش‌بینی‌شده هم رسیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: چون هزینه‌های اولیه برای بهره‌برداری از معادن بالاست و همان‌طور که گفتیم شاید در ادامه راه، به استخراج لازم هم منجر نشود، سرمایه‌گذار با ضرر روبرو می‌شود و همین اتفاقات باعث شده که بخش خصوصی همیشه در ورود به حوزه اکتشاف و استخراج هراس داشته باشد و خیلی وقت‌ها اصلاً ورود پیدا نکند.

دنیامالی اظهار داشت: باید به بخش خصوصی قوت قلب دارد. آن‌ها باید بدانند که دولت در کنارشان قرار دارد نه روبروشان. باید یک کار مشترک بین دولت و فعال اقتصادی برای اکتشاف و استخراج از معادن صورت بگیرد نه اینکه، معدندار کلی هزینه بکند و زمان قراردادش بدون دستاورد یا کمترین استخراج تمام شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت معادن در ایران بالاست، افزود: نیاز صنعت ما، استخراج حداکثری از معادن و فرآوری آن است. برای این کار باید مشوق‌هایی را در اختیار بخش خصوصی گذاشت تا آن‌ها با فراغ بال و کمترین ریسک حاضر به ورود در این بخش سخت باشند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشوق‌ها که می‌تواند رغبت و انگیزه افراد حاضر در بخش خصوصی را بیشتر کند، ارائه تسهیلات با سود کم در زمانی است که هنوز استخراج انجام نشده است. یعنی اگر استخراج براساس پیش‌بینی‌ها صورت گرفت، آن‌گاه پرداخت قسط‌ها با سود نرمال انجام شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نباید قراردادها و واگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که پس از مدتی، سرمایه‌گذار مقروض شود. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یعنی حمایت عادلانه و عاقلانه از آن‌ها.