چشم‌ها بر توان شرکت‌های دانش بنیان بسته شده است
چشم‌ها بر توان شرکت‌های دانش بنیان بسته شده است

کانی مگ، عاطفه عبدالهی-  مدیران خرید و مسئولان تدارکات شرکت‌های خریدار به‌دنبال کالای ایرانی نیستند و به کالاهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد خارجی به دلایل مختلفی پناه می‌برند. پیمان منیری مدیرعامل شرکت مهندسی ریجاب انرژی معتقد است «شرکت‌های دانش بنیان داخلی توانایی تولید محصولات با کیفیت و نیاز صنعت کشور را دارند؛ اما خرید و […]

کانی مگ، عاطفه عبدالهی-  مدیران خرید و مسئولان تدارکات شرکت‌های خریدار به‌دنبال کالای ایرانی نیستند و به کالاهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد خارجی به دلایل مختلفی پناه می‌برند. پیمان منیری مدیرعامل شرکت مهندسی ریجاب انرژی معتقد است «شرکت‌های دانش بنیان داخلی توانایی تولید محصولات با کیفیت و نیاز صنعت کشور را دارند؛ اما خرید و فروش بسیاری از کالاها در بازار به‌ صورت رفاقتی صورت می‌گیرد و کیفیت در جایگاه کمتری قرار داد. به همین دلیل به یک انقلاب بازرگانی نیاز داریم»در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

زمینه فعالیت شرکت شما چیست؟ چه خدمات و محصولاتی در بخش معدن و صنایع معدنی ارائه می‌کنید؟ مهمترین دستاوردهای شما در چند سال اخیر چیست؟

«ریجاب انرژی» یک شرکت مهندسی تولیدکننده شیرآلات صنعتی، برای خطوط نفت، گاز، پتروشیمی، آب، فاضلاب و صنایع وابسته به معدن از جمله خطوط اسیدی است.در بخش معدن و صنایع معدنی با تکیه بر دانش فنی و تخصص مدیران و استفاده از جوانان تحصیل کرده و متخصص پس از تحقیقات بسیار زیاد موفق شدیم شیر پروانه‌ای با سیت تفلون (Butterfly Valve Seat PTFE)را برای نخستین بار در ایران تولید کنیم. این محصول تماماً وارداتی بوده و داخل کشور به هیچ عنوان تولید نشده و خوشحالیم به عنوان نخستین تولیدکننده این محصول در ایران شناخته شده‌ام. این شیر با تحمل  حرارت تا ۳۲۷ درجه سانتیگراد و با مقاومت بالا در مقابل عوامل شیمیایی، مقاومت در برابر چسبندگی، ضریب اصطکاک پایین در خطوط انتقال مایع از جمله سیال‌های اسیدی در بخش خطوط انتقال و کنسانتره سازی مواد معدنی کاربرد بسیاری دارد . از دیگر خدماتی که در زمینه کنسانتره سازی ارائه کردیم تولید شیرآلات یک طرفه و پروانه‌ای با سیت لاستیک EPDM و همچنین METAL TO METAL  بوده است.شرکت‌های دانش بنیان داخلی دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند.

کمی از مشکلات و دغدغه‌های کارآفرینی و فعالیت‌های خود در زمینه کاریتان بگویید؟

بدون شک کارآفرینی رویای هر فردی است و حرفه‌ی ما نیز به دلیل این که به عملکرد کارمندهای استخدامی وابسته است از حساسیت بالایی برخوردارد است. چالش های بسیار زیادی را در این راه تجربه کردیم و با برخی چالش‌ها همچنان گریبانگیر هستیم. چالش‌هایی مانند رقابت با سیل برندهای بی کیفیت چینی و شبه چینی در بازار کشورمان. یک سری‌ اجناس بی کیفیت چینی که به‌هیچ عنوان استانداردها در آن‌ها رعایت نشده و با قیمت‌های بسیار باور نکردنی در بازار لوله و اتصالات به فروش می‌رسد .

مدیران خرید و مسئولان تدارکات شرکت‌های خریدار به‌دنبال کالای ایرانی نیستن و به کالاهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد خارجی به دلایل مختلفی پناه می‌برند، با اینکه بار‌ها و بارها مشکلات فنی که در خطوطشان اتفاق افتاده را از نزدیک مشاهده کردند.

در این باره مسائل مختلفی را می‌شود بیان کرد، از جمله رفاقت در خرید!

خرید و فروش بسیاری از کالاها در بازار به‌ صورت رفاقتی است و جنس و کیفیت اصلا مهم نیست، در این نوع معامله دو طرف به منافع شخصی و مالی خودشان فقط فکر می‌کنند. این قطره‌ای از مشکلاتی است که یک کارآفرین در آغاز راه خود پیش رو دارد.

یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌های تمام تولیدکنندگان رعایت نکرد ضوابط واردات کالا به کشور است . طبق مصوبه هیئت دولت و نمایندگان مجلس درخصوص کالاهایی که با رعایت اصول، ضوابط، استانداردها، کیفیت بسیار بالا، در کشور تولید می شوند باید از واردات آن‌ها جلوگیری شود و به صادرات آن توجه بسیار شود، که تا حدودی این مهم انجام شده اما نظارت دقیق و صحیح در آن وجود ندارد.

به طور مثال شیرآلات پروانه‌ای، یک طرفه، گیت ولوها و بال ولوها در ایران با برندهای بسیار معتبر و با رعایت تمامی اصول تولید می‌شوند؛ اما بازهم به راحتی همین کالاها از کشورهایی که نیرو‌های کار بسیار ارزان در اختیار دارند، وارد می‌شوند و کمر تولیدکننده ایرانی را خم می‌کنند. با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق در زمینه واردات خارجی می‌توان به تولید کننده و کارآفرین ایرانی بال و پر داد نه اینکه بال و پرش را سوزاند.

ما به یک انقلاب بازرگانی در کشور نیاز داریم، باید جلوی بسیاری از واردات بی رویه و بی مورد جنس‌های بی‌کیفیتی که نمونه داخلی فوق العاده دارند را گرفت و راه را برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر هموار کرد.بسیاری از مدیران خرید چشم بر توانایی و محصولات با کیفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی بسته‌اند.

برای حضور در میان شرکت‌های دانش بنیان چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟ مهمترین مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در کشور چیست؟

ما برای قرار گرفتن در میان شرکت‌های دانش بنیان در مرحله نخست طرحی را ارائه کردیم. تحقیقات، بررسی‌ها، شکست‌های پی در پی، مشکلات مالی بسیار زیاد، عدم حمایت آنچنانی و بدون چشم داشت شرکت‌های حمایتی دولتی و خصوصی، همه و همه مشکلاتی بودند که ما با آن دست و پنجه نرم کردیم و موفق شدیم از این چالش‌ها عبور کنیم.

کالاهای ارائه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند. در مرحله طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه نیز شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت های تحقیق و توسعه در مواردی همچون طراحی زیرسیستم اصلی کالا و خدمت، طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت و  طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید باشد. با توجه به موارد بالا اگر شرکتی به شرط داشتن کالا یا خدمتی با شرایط فوق به چهار دسته نو پا، نوع یک،  نو پا نوع دو و تولیدی نوع یک یا تولیدی نوع دو تایید می‌شود.

درخصوص مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان باید عرض کنم که تلاش زیادی را برای تولید محصولات با فناوری‌های برتر انجام می‌دهند؛ اما در این مسیر اغلب این شرکت‌ها به دلیل عدم توانایی در شناخت صحیح بازار و مسائل آن با مشکل فروش محصولاتشان مواجه هستند. از دیگر سو هنوز هم هستند مجموعه های دولتی و غیر دولتی بزرگی که با وجود محصولات مشابه داخلی اقدام به خرید از خارج می‌کنند.

ایجاد بازار برای محصولاتی که شرکت‌های دانش بنیان و داخلی تولید می‌کنند از مهمترین مشکلات پیش روی این شرکت‌ها است. نیروی انسانی فعال در شرکت های دانش بنیان تحصیل کردگان دانشگاههای کشور هستند و این خود بزرگترین نقشی است که دانشگاه‌ها در این مسیر دارند همچنین شرکت‌های دانش بنیان بسیاری ذیل مجموعه‌های وابسته به دانشگاه‌ها ( به عنوان نمونه پارک‌ها و مراکز رشد) فعالیت می‌کنند.

اما جدب نیروهای استخدامی در مقابل حجم بالای تحصیل کرده‌های دانشگاهی گاهی همچنان رقم پایینی است و می‌توان با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این رقم را افزایش داد و درصد اشتغال را به بالاترین حد ممکن رساند.