جلوگیری از خسارات جانی در معادن در گرو انتقال تکنولوژی روز
جلوگیری از خسارات جانی در معادن در گرو انتقال تکنولوژی روز

حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا خسارات و تلفات جانی در معادن ایران بالاست و اساساً چه باید کرد؟ گفت: خسارت‌های واردشده به کارگران معدنی دو دسته هستند. اول، آن‌ها به واسطه زحماتی که در این شغل سخت دارند، برخی اعضای بدنشان بیش از […]

حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا خسارات و تلفات جانی در معادن ایران بالاست و اساساً چه باید کرد؟ گفت: خسارت‌های واردشده به کارگران معدنی دو دسته هستند. اول، آن‌ها به واسطه زحماتی که در این شغل سخت دارند، برخی اعضای بدنشان بیش از اندازه درگیر می‌شود و شاید در بلندمدت باعث مشکلات برای آن‌ها شود. مثل برخی بیماری‌های ریوی. دوم، به خطر افتادن جان این کارگران است. گاهاً در اخبار می‌شنویم که به واسطه برخی اتفاقات مثل ریزش معدن، عده‌ای از هموطنان تلاشگر ما در معدن، جانشان را از دست داده‌اند. پس وقتی صحبت از خسارات جانی می‌شود نباید تنها به فوت کارگران معدنی فکر نکرد.

وی افزود: به هر حال هر دو اتفاق اگر بیفتد باعث ناراحتی است، اما برای کم‌کردن چالش اول، توزیع انبوه و به موقع ماسک‌های درجه یک در بین کارگران معدنی، ارائه شیر صبحگاهی و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مداوم در حد مختصری می‌تواند به سلامتی این کارگران کمک کند، ولی موضوعی که از همه این‌ها مهمتر است، اولویت در واردات دستگاه‌هایی به کشور است که بتواند آلایندگی مواد معدنی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: از طرفی دیگر، باید زمینه‌ای ایجاد شود که شاهد از دست‌رفتن کارگران عزیز در معادن نباشیم، هرچند که این خطر را نمی‌شود به صفر رساند، اما می‌توان در جهت به حداقل‌رساندن آن، حرکت کرد. از این‌رو باید فناوری‌های روز دنیا را در معادن به کار گرفت تا به عبارتی، معادنی هوشمند داشته باشیم. متاسفانه برخی فناوری‌های به کار گرفته شده در معادن ایران برای ۱۰ سال پیش است و باید ببینیم کشورهایی مثل چین و شیلی که در این حوزه پیشتاز هستند چه کرده‌اند و ما هم از آن‌ها الگو بگیریم.

جلالی اظهار داشت: به هر حال کار در معادن با چالش‌های زیادی روبروست و همه شنیدیم که می‌گویند کارگری در معدن، سخت‌ترین شغل است. از طرفی، اقتصاد کشور باید به بهترین شکل اداره شود و از آنجایی که ایران، ظرفیت بالایی در حوزه معدن دارد باید استخراج را به خوبی و به موقع انجام داد. این مسیر، باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود کما اینکه تاکنون بوده و بهتر است بیشتر هم شود. معدن‌داران و دولتی‌ها نباید فکر و ذکرشان فقط استخراج حداکثری از معادن باشد، زیرا این کارگران و خانواده‌هایشان هم حق و حقوقی دارند که باید آن را ویژه دید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رفسنجان که حوزه انتخابیه بنده است، ظرفیت بالایی دارد. ما می‌خواهیم از این پتانسیل به بهترین شکل هم برای کشور و هم برای شهرستان بهره‌برداری کنیم، اما با تکنولوژی کنونی، هم کار کُند شده و هم جان این عزیزان به خطر افتاده که ضرورت دارد این بخش، توسط دولت و متفاوت‌تر از همیشه، مدیریت شود.