فعالیت ۲۰ معدن قیر طبیعی در شهرستان گیلانغرب
فعالیت ۲۰ معدن قیر طبیعی در شهرستان گیلانغرب

به گزارش کانی مگ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، رسول اسکندری معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمانشاه گفت:حدود ۳۰۰ نفر در معادن قیر طبیعی گیلانغرب مشغول فعالیت اند. او بیان داشت: بالا بودن هزینه‌های استخراج، ناتوانی مالی بهره برداران برای تامین ماشین آلات مورد نیاز و انجام نشدن تعهدات را از […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، رسول اسکندری معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن تجارت استان کرمانشاه گفت:حدود ۳۰۰ نفر در معادن قیر طبیعی گیلانغرب مشغول فعالیت اند.

او بیان داشت: بالا بودن هزینه‌های استخراج، ناتوانی مالی بهره برداران برای تامین ماشین آلات مورد نیاز و انجام نشدن تعهدات را از دلایل غیرفعال بودن هفت معدن این شهرستان است.

اسکندری افزود: با توجه به اهمیت موضوع فرآوری قیر طبیعی و به منظور جلوگیری از خام فروشی دانشگاه رازی کرمانشاه اقدام به انجام مطالعات پژوهشی در این زمینه کرده و ساخت واحد‌های تولید جوهر پرینتر و استفاده از قیر طبیعی برای بهسازی آسفالت پیشنهاد شده است.

گفتنی است: ۷۵ درصد این ذخایر کشور در شهرستان گیلانغرب قرار داردو از معادن فعال شهرستان سالانه  ۷۰ هزار تن قیر طبیعی استخراج می‌شود.

 در دنیا دو نوع زغال‌سنگ وجود دارد که منشأ یکی گیاهی و دیگری نفت است. از چندین میلیون سال پیش منابع نفتی به مرور به سطح زمین آمده، خشک شده و تبدیل به زغال یا به اصطلاح کک‌شده که بخش نفتی آن در اصطلاح علمی به گیلسیناید معروف است.

گیلسیناید ماهیت قیر دارد و در حقیقت نوعی قیر خشک شده است که به آن قیر معدنی یا قیر طبیعی می‌گویند. این محصول از وکیوم باتوم یا ته‌مانده پالایشگاهی درست نمی‌شود بلکه در طبیعت موجود است. خوشبختانه کشور ما یکی از کشورهایی است که این قیر را دارد و دامنه آن از یزد شروع می‌شود و به‌تدریج کمرنگ شده و در استان‌های کرمانشاه و ایلام به حد اعلا می‌رسد و از کردستان ایران به سمت کردستان عراق ادامه می‌یابد و در نهایت رگه‌های آن به کردستان ترکیه ختم می‌شود.
مردم این نواحی از قیر طبیعی به شیوه‌های گوناگونی به‌عنوان سوخت، اندوده کردن ظروف مصرفی، استفاده در ساخت کف و دیوارخانه‌ها، ساخت ابزارهایی چون داس، بیل و حتی در امور پزشکی و در درمان بیماری‌های روماتیسمی و عفونی استفاده می‌کرده‌اند.