فعالیت معادن خسارت‌های جبران‌ناپذیری به خدابنده وارد کرده است
فعالیت معادن خسارت‌های جبران‌ناپذیری به خدابنده وارد کرده است

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، مجید اصانلو با بیان اینکه شهرستان خدابنده در حوزه‌های مختلف مشکلات زیادی دارد، گفت: مشکلی که بیش از همه بغرنج بوده و طی چند سال اخیر در این شهرستان نمود داشته است، برداشت اشتباه از مفهوم توسعه در این شهرستان بوده است. نماینده استان زنجان در شورای […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، مجید اصانلو با بیان اینکه شهرستان خدابنده در حوزه‌های مختلف مشکلات زیادی دارد، گفت: مشکلی که بیش از همه بغرنج بوده و طی چند سال اخیر در این شهرستان نمود داشته است، برداشت اشتباه از مفهوم توسعه در این شهرستان بوده است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استانها با یادآوری اینکه طبق سیاست اصولی رهبر فرزانه انقلاب در حوزه تولید و ایجاد اشتغال، همه کارشناسان نیز از این مهم به عنوان راهکاری اساسی برای درمان بسیاری از مشکلات یاد و از آن به عنوان یک سیاست درست یاد کردند، افزود: در نام‌گذاری‌های سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری، بحث تولید و اشتغال بیش از هر موضوع دیگری مطرح بوده و حمایت از تولید سرفصل این فرمایشات بوده است.

اصانلو با بیان اینکه این سیاست درست وقتی وارد شهرستان خدابنده شد، با یک تفسیر نادرست و یک تفکر اشتباه همراه شد، تصریح کرد: این تفسیر نادرست، آن بود که برخی از مسئولان شهرستان، حمایت از هر شغل را در هر جایی وظیفه خود دانستند.

وی با اشاره به اینکه همین تفکر اشتباه باعث شد که طی چند سال اخیر با رشد قارچ‌گونه معادن در شهرستان خدابنده مواجه شویم، ادامه داد: بعضی از این نهادها بدون لحاظ پیوست‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اقدام به صدور پروانه در این زمینه کردند. از طرفی برخی از مشاغل که به هیچ وجه نباید از آن حمایت می‌شد، در این شهرستان رونق پیدا کرد و به صورت انفجاری گسترش یافت.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای اسلامی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه بحث معدن در شهرستان خدابنده طی چهار سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرده است، گفت: متاسفانه راه‌های دسترسی این شهرستان از بین رفته است که دلیل اصلی این امر نیز تردد خودروهای سنگین برای حمل مواد معدنی از راه‌های مواصلاتی این شهرستان بوده است.

اصانلو با یادآوری اینکه چند معدن در حال بهره‌برداری در این شهرستان است که اکثر آن‌ها نیز قوانین را رعایت نمی‌کنند، افزود: شهری مثل کرسف که روزانه بیش از ۴۰۰ مورد تردد کامیون سنگین با تناژ بالای مواد معدنی از خیابان اصلی آن انجام می‌شود، بی‌تردید قادر به توسعه نخواهد بود و هر زیرساختی با این شرایط از بین خواهد رفت که بیشترین معدن نیز در این منطقه سنگ لاشه بوده و ارزش چندانی ندارد و حتی جداول خیابان‌ها نیز در کمتر از یک ماه به واسطه این ترددها از بین رفته است.

انفجار برای استخراج از معادن خدابنده باعث خشک شدن چشمه‌ها می شود

وی با یادآوری اینکه دو چشمه در این شهرستان داریم که رگ حیات کرسف و سهرورد است، خاطرنشان کرد: جلوی هر کدام از این چشمه‌ها در حدود ۸۰۰ هکتار جنگل و باغات است که متاسفانه در فاصله کمتر از یک کیلومتری این چشمه‌ها ثبت معدن داریم و این معادن قرار است با انفجار مواد از آن استخراج شود.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای اسلامی استان زنجان اضافه کرد: جنس کوه‌های این منطقه آهکی است و انفجار برای آب‌های زیرزمینی مناطق آهکی آثار نامعلومی دارد و ممکن است که منجر به خشک شدن چشمه‌ها شود اما کسی به این مسائل توجه چندانی نمی‌کند.

معادن به وظیفه اجتماعی خود در قبال منطقه خدابنده عمل نکرده‌اند

وی با اشاره به اینکه در حال نگارش دادخواستی به دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال پروانه بهره‌برداری برخی از این معادن هستیم، گفت: در حوزه کرسف و سهرورد شش معدن داریم که این معادن به وظیفه اجتماعی خود در قبال منطقه نیز عمل نکرده‌اند.

اصانلو افزود: متاسفانه از این معادن حمایت بی‌چون و چرا و نادرستی می‌شود و هیچ‌کس این معادن را ملزم نمی‌کند که راه‌هایی که توسط معادن از بین رفته و باعث بروز سوانح دلخراش رانندگی می‌شود را ترمیم کنند، این در حالی است که بیشترین عامل بروز تصادفات در این منطقه عامل جاده است.

این عضو شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه راه دسترسی مردم شهر سهرورد به مرکز شهرستان به گونه‌ای است که اگر فرد ناآشنا به راه در این مسیر تردد کند، این امکان وجود دارد که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود، تصریح کرد: با وجود اینکه بارها در این محورها شاهد بروز سوانح دلخراش رانندگی هستیم، کسی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و کماکان از فعالیت این معادن حمایت می‌شود.

اصانلو با اشاره به اینکه برداشتی که از اعتراض‌های ما و فعالان محیط‌زیست در این شهرستان می‌شود، این است که ما قصد داریم جلوی توسعه این منطقه را بگیریم، ادامه داد: ما با توسعه منطقه مخالف نیستیم، به عنوان مثال یک کارخانه آسفالت می‌تواند در منطقه‌ای ایجاد شود که کم‌ترین آسیب را به دنبال داشته باشد اما امروز شاهد راه‌اندازی این کارخانه در حاصل‌خیزترین زمین‌های این شهرستان هستیم.