معادن تعطیل‌شده باید سریع‌تر به مزایده گذاشته شوند
معادن تعطیل‌شده باید سریع‌تر به مزایده گذاشته شوند

به گزارش کانی مگ، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مجلس یازدهم در واکنش به  وجود معادن تعطیل شده بسیاری در کشور، گفت: نکته اول این است که میدان‌های معدنی، ظرفیت‌های بالقوه ما هستند و برای بالفعل شدن این‌ها نیاز به جذب سرمایه‌گذار است. از این‌رو نقش دولت باید تسهیل‌گری، صدور مجوز و انجام مزایده باشد.  […]

به گزارش کانی مگ، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مجلس یازدهم در واکنش به  وجود معادن تعطیل شده بسیاری در کشور، گفت: نکته اول این است که میدان‌های معدنی، ظرفیت‌های بالقوه ما هستند و برای بالفعل شدن این‌ها نیاز به جذب سرمایه‌گذار است. از این‌رو نقش دولت باید تسهیل‌گری، صدور مجوز و انجام مزایده باشد. 

وی افزود: هرچند برخی از شرکت‌های دولتی می‌توانند در این راستا سرمایه‌گذاری کنند، اما نقش شرکت‌های خصوصی با حجم نقدینگی سرگردان در کشور می‌تواند راهگشا باشد. به نظرم اراده دولت در کنار کار تبلیغی رسانه ملی می‌تواند دو عامل اصلی برای احیای معادن تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تصریح کرد: نکته دوم، بحث تعارضاتی است که وجود دارد. امروزه بسیاری از ساکنین میادین معدنی، گلایه‌های تند و تیزی کرده و مقابله جدی با مسائل زیست محیطی و آلاینده‌ها دارند که باید برای این مسائل تدبیری اندیشیده شود. سازمان محیط زیست باید به جد این دغدغه‌ها را دنبال و با کمک وزارت صمت در رفع آن، کوشش کنند.

نماینده ملایر تصریح کرد: نکته سوم، سهمی است که معدن برای مردم منطقه دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود. یعنی بسیاری از معادنی که الان برای احیای مسیرها، جاده‌ها و راه‌های روستاهای پیرامونی راه‌اندازی شده‌اند اگر سهم مردم را بدهند انگیزه تعامل بین مردم و معدن‌دار اتفاق می‌افتد و کارها به راحتی پیش می‌رود. به همین علت در حال حاضر فرهنگ سرمایه‌گذاری در معدن پایین است.

آزادی‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت صمت، معاونتی به نام امور معادن و صنایع معدنی داریم که وظیفه دارد معادن تعطیل‌شده را در یک زمان‌بندی مناسب به مزایده بگذارد تا شاهد احیای معادن و البته اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای کشور باشیم. ما در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و با تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ما وضع شده است، دست و پنجه نرم می‌کنیم، از این‌رو نباید خودمان هم در اموری که به دست‌مان هست، تعلل کنیم.احیای معادن تعطیل شده می‌تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد.