تحریم و تورم دو مانع رشد نوآوری‌های معدنی هستند
تحریم و تورم دو مانع رشد نوآوری‌های معدنی هستند

کانی مگ، عاطفه عبدالهی- صنایع بزرگ جهان روز به روز رشد می‌کنند و جهان تازه‌ای را رقم می‌زنند. معدن هم مانند تمامی صنایع جهان از روند رو به رشد نوآوری، تکنولوژی و فناوری نهایت بهره را می‌برد. به گونه‌ای که آمار حاکی از رشد تمامی بخش‌های معدن و کاهش حوادث و سوانح معدنی است. با […]

کانی مگ، عاطفه عبدالهی- صنایع بزرگ جهان روز به روز رشد می‌کنند و جهان تازه‌ای را رقم می‌زنند. معدن هم مانند تمامی صنایع جهان از روند رو به رشد نوآوری، تکنولوژی و فناوری نهایت بهره را می‌برد. به گونه‌ای که آمار حاکی از رشد تمامی بخش‌های معدن و کاهش حوادث و سوانح معدنی است. با این حال کشور ما از نوآوری‌های معدنی عقب مانده و آنچنان که باید نتوانسته از ظرفیت‌های انقلاب صنعتی چهارم در معادن استفاده کند. احمد حسینخانی مسئول زمین‌شناسی شرکت معادن سرمک معتقد است ” ماهواره‌ها، تکنولوژی‌های سنجش از دور از فرآیندهای جدید و به روز در جهان هستند که در کشورمان هنوز به خوبی توسعه نیافته است”  در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

مهمترین حوزه فعالیت شرکت شما چیست؟ کمی در مورد زمینه‌های فعالیتی شرکت بگویید.

مهمترین فعالیت شرکت ما اکتشاف، استخراج و فعالیت‌هایی در زمینه مواد معدنی است. در مراحل اکتشاف ابتدا  با مطالعات زمین شناسی ناحیه، به تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، حفاری و … می‌پردازیم که منجر به کشف و پیدا کردن ذخیره‌های معدنی می‌شود. در مرحله استخراج در ابتدا از فرآیندهای انفجار کمک می‌گیریم و پس از آن با کمک ماشین‌آلات صنعتی مثل بیل مکانیکی، بولدوزر، کامیون و …  به استخراج مواد معدنی کشف شده می‌پردازیم و آن را از درون زمین استخراج می‌کنیم. در مورد مرحله فرآوری هم خاکی که استخراج کردیم رابه کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی می‌فرستیم تا عیار خاک استخراج شده به بالاترین حد خود برسد. تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا نوآوری‌های معدنی را رشد دهیم.

در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری معادن کشور با چه مشکلاتی رو به رو هستیم؟ راه حل این مشکلات چیست؟

در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن مشکلات بسیاری وجود دارد. شاید بتوان گفت، مهمترین آنها تحریم و تورم در کشورمان است. با وجود تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانیم ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید دنیا را وارد کنیم. به عبارت دیگر از فناوری‌های نوین معدنی عقب مانده‌ایم. در شرایط کنونی نمی‌توانیم تکنولوژی‌های روز دنیا و فناوری‌های کشوررهای پیشرفته را وارد کشورمان کنیم. همچنین تورم در کشورمان باعث شده شرایط سختی برای صنعتگران به وجود آید. برای مثال، بیل مکانیکی را که در چند سال گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان خریداری می‌کردیم، امروزه با قیمت نزدیک به ده میلیارد تومان باید بخریم. همین موضوع ما را از نوآوری‌های معدنی دور می‌کند.

با توجه به اینکه انقلاب صنعتی چهارم عمری نزدیک به ده سال در تمام جهان دارد، آیا کشورمان باید وارد موج چهارم صنعتی شود؟ الزامات ورود به این موج چیست؟

با توجه به مطالعاتی که در این زمینه داشتم، می‌دانم که در دنیا کشورهای پیشرفته به سمت صنایع موج چهارمی و بزرگ در حال پیشروی هستند. قطعاً کشورمان به خوبی در این زمینه وارد نشده است و از نظر من علت این مسئله همان بحث تحریم و ارتباط نداشتن با کشورهای پیشرفته دنیا است. انقلاب صنعتی چهارم در معادن یک نیاز است و ما ملزم به ورود بر بستر موج چهارم هستیم.

نوآوری‌های معدنی و تکنولوژی‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و استفاده از زیرساخت‌های IT و فناوری‌های نوین موجب پیشرفت معادن و توسعه معادن موج چهارمی می‌شود. کشورمان تا چه اندازه به این تکنولوژی‌ها نیاز دارد؟ معادن کشورمان چگونه می‌توانند موج چهارمی شوند؟

طبیتاً تکنولوژی‌هایی وجود دارندکه در معادن کشور ما در حال اجرا شدن هستند مانند، نقشه برداری توسط پهبادها یک فرآیند جدید هست، GPSهای مولتی فرکانسه، دستگاه‌های حفاری و ماشین‌آلات جدید از این دسته هستند. در حوزه فرآوری هم شرکت ما درحال احداث کوره ولز  و کوره  RHF است. روش‌های مختلفی مانند روش اسپیرال از روش‌های فرآوری‌های جدید است که در کشورهای پیشرفته در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ماهواره‌ها و تکنولوژی‌های سنجش از دور از فرآیندهای جدید و به روز جهان است که در کشورمان هنوز به خوبی توسعه نیافته و کاربردی نشده است.

به نظر شما چرا کشور خام فروشی مواد معدنی در کشورمان رواج دارد، علت آن چیست؟

بازهم از نظر من بحث‌های تحریم و نداشتن تبادلات با سایر کشورها باعث ضعف ما در این زمینه شده است. تا زمانی که به سمت نوآوری‌های معدنی حرکت نکنیم، نمی‌توانیم در تمامی بخش‌های این صنعت مهم قدرتمند ظاهر شویم.