دولت سیزدهم باید در حوزه معدن تغییر رویکرد بدهد
دولت سیزدهم باید در حوزه معدن تغییر رویکرد بدهد

روح‌الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص معضل خام‌فروشی که در بخش معدن وجود دارد، گفت: متاسفانه خام‌فروشی علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب بر توقف این روند، همچنان ادامه دارد. بی‌تردید، خام‌فروشی بزرگ‌ترین چالش سال‌های اخیر در حوزه معدن بوده که ادامه آن فقط […]

روح‌الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص معضل خام‌فروشی که در بخش معدن وجود دارد، گفت: متاسفانه خام‌فروشی علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب بر توقف این روند، همچنان ادامه دارد. بی‌تردید، خام‌فروشی بزرگ‌ترین چالش سال‌های اخیر در حوزه معدن بوده که ادامه آن فقط ضربه مهلک به اقتصاد کشور است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات در حوزه معدن این است که برخی سرمایه‌گذاران با تمام دارایی خود وارد این بخش می‌شوند، اما چون تجهیزات به روز را در اختیار ندارند، مسیر خام‌فروشی را در پیش می‌گیرند. یعنی گاهی خام‌فروشی به عنوان راه کم‌دردسر برای درآمدزایی مدنظر قرار می‌گیرد و گاهی از سر ناچاری.

نماینده ارومیه تصریح کرد: بزرگ‌ترین معادن در آذربایجان غربی است، ولی متاسفانه افرادی از اصفهان به استان ما آمدند و معادن را بهره‌برداری کردند و در نهایت، روی به خام‌فروشی آوردند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی از ترکیه آمده و مواد را خام می‌خرند و در کشورشان، فرآوری می‌کنند و بعد به نام ترکیه و ایتالیا مجدد به خود ما می‌فروشند.

حضرت‌پور اظهار داشت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی ما، عدم‌حمایت وزارت صمت از حوزه معدن است. از این‌رو، وزیر صمت در این موضوع باید پاسخگو باشد. بنده به شخصه به خاطر عدم‌برنامه‌ریزی مشخص در این حوزه مهم و اساسی، از آقای وزیر گله دارم و انتظار این است که هرچه زودتر به منظور بهره‌برداری بیشتر از معادن، اشتغال‌زایی و درآمد حداکثری برای کشور تغییر رویکرد بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: افتتاح معدن به تنهایی ملاک موفقیت نیست، بلکه باید وام‌های گره‌گشا به منظور بهره‌برداری از معدن را در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشت. بدون حمایت از بخش خصوصی، استخراج از معادن سرعت نخواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای واگذاری معادن به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار، هم به سرمایه در گردش نیاز دارد و هم باید برای استخراج و فرآوری و تبدیل آن به محصول نهایی، تجهیزات لازم و به روز را داشته باشد. پس وظیفه دولت، حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی است. دولت اگر پای کار باشد و حمایت و نظارت به موقع داشته باشد، هم برای کشور درآمدزایی می‌کند و هم به وظیفه اجتماعی خود که «اشتغال‌زایی» است، عمل کرده است. به هر تقدیر، مسیر در گذشته امیدوارکننده نبوده و اگر بناست دولت جدید، کاری شایسته بکند، با تغییر رویکرد این موضوع را در عمل نشان دهد.