سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فعالیت در خوسف ترغیب شدند
سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فعالیت در خوسف ترغیب شدند

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، محمدعلی آخوندی، افزود: این شهرستان به دلیل وجود ظرفیت‌های متعدد، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش صنایع و واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده‌اند. وی گفت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی فعال استان در دشت بارنده شهر خوسف به ظرفیت ۱۰ مگاوات توسط سرمایه‌گذارانی از […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، محمدعلی آخوندی، افزود: این شهرستان به دلیل وجود ظرفیت‌های متعدد، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش صنایع و واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده‌اند.

وی گفت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی فعال استان در دشت بارنده شهر خوسف به ظرفیت ۱۰ مگاوات توسط سرمایه‌گذارانی از کشور آفریقای جنوبی، کارخانه چدن و فولاد توسط سرمایه‌گذاران چینی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۲ میلیون دلار و تولید بتن آماده توسط سرمایه‌گذارانی از کشور افغانستان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: سرمایه‌گذارانی از کشور چین نیز برای ساخت کارخانه کنسانتره آهن در شهرستان حضور پیدا کرده‌اند و فعالیت خود را به‌زودی شروع خواهند کرد.

وی افزود: با واحدهای تولیدی و صنعتی که در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسیده یا در مرحله بهره‌برداری است نه تنها مشکل بیکاری در این منطقه مرتفع شده بلکه جمعیت بیکار سایر شهرستان‌ها نیز در خوسف مشغول به‌کار شده‌اند.

آخوندی گفت: تاکید دستگاه‌های اجرایی بر به‌کارگیری نیروهای بومی شهرستان و استان بوده است و در صورتی که تخصص لازم برای آن شغل نیروی بومی نباشد از سایر استان‌ها نیرو به‌کارگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی شهید رحمانی شهر خوسف در حال احداث است که میزان سرمایه‌گذاری این واحد بیش از هفت هزار میلیارد ریال است.

فرماندار خوسف افزود: زمان لازم برای ساخت این کارخانه حدود ۲ سال است و بیشتر تولیدات آن به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

وی گفت: اشتغال این واحد به تنهایی بیش از ۳۰۰ نفر است و میزان اشتغال غیرمستقیم این واحد نیز بسیار چشمگیر است.

فرماندار خوسف اضافه کرد: کارخانه فرآوری طلای شادان در مراحل پایانی است و به‌زودی به بهره برداری کامل می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه معادن یکی از پیشران‌های توسعه در منطقه است گفت: پنج معدن طلا در شهرستان خوسف وجود دارد که معدن طلای کودکان به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید سالانه آن بیش از ۷۰ کیلوگرم است.

آخوندی افزود: کارخانه فرآوری معدن طلای ماهرآباد در دست پیگیری است که متاسفانه سرعت پیشرفت آنها کند بوده و اکنون با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته سرعت آن دوچندان شده است.

وی در عین حال گفت: با این میزان اعتبارات تخصیصی نمی‌توان بسیاری از مشکلات زیرساختی را رفع کرد و باید از محل اعتبارات ملی نگاه ویژه‌ای به این شهرستان پهناور شود.

فرماندار خوسف از تخصیص ۲۱ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های شهرستان در سال جاری خبر داد و افزود: از اعتبار ۳۱۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال از ابتدای امسال فقط ۶۸ میلیارد و ۷۶ میلیون ریال تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: خوسف به عنوان سومین شهرستان از نظر وسعت با پراکندگی بالا در استان اما از نظر میزان اعتبارات تملک دارایی‌ها رتبه دهم را داراست.

آخوندی اظهار داشت: علیرغم این میزان اعتبار، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اولویت دستگاه‌های اجرایی شهرستان است و از هیچ تلاشی برای حمایت از سرمایه‌گذاران دریغ نخواهد شد.

وی گفت: طی سال‌های اخیر به‌ویژه سال جاری سرمایه‌گذاران متعددی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف ترغیب شده‌اند و اقدامات خوبی در حال رخ دادن است.

فرماندار خوسف افزود: کشتارگاه آریا ارک به عنوان یکی از مجهزترین و صنعتی‌ترین کشتارگاه‌های شرق کشور با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال به‌صورت آزمایشی مشغول به فعالیت شده است.

وی گفت: در راستای تکمیل چرخه تولید و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت بیش از پیش این کشتارگاه، مجتمع زنجیره گوشت و تولید نهاده‌های دامی در دست پیگیری است.

آخوندی مبلغ سرمایه‌گذاری این مجتمع را بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که شامل گاوداری شیری با ظرفیت ۲ هزار راس، پرواربندی گوساله با ظرفیت ۶ هزار راس، پرورش گوسفند داشتی با ظرفیت ۸ هزار راس، پرواربندی بره با ظرفیت ۱۲ هزار راس، شتر مرغ توام با ظرفیت ۱۲ هزار راس، خوراک آماده به ظرفیت ۴۰ هزار تن و مزارع کشت علوفه است.

وی همچنین از ورود سرمایه‌گذار در زمینه سلیس متال در شهرک صنعتی خوسف خبر داد و گفت: میزان برق لازم برای این سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵ مگاوات است.

آخوندی یکی از دغدغه‌های اساسی در راستای توسعه شهرستان در افق بلندمدت را تامین پست ۱۳۲ کیلو ولت برای معادن بخش جلگه ماژان و شهرک صنعتی شهید رحمانی بیان کرد و افزود: به‌زودی تفاهم‌نامه ساخت پست شهرک شهید رحمانی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی و شرکت برق منطقه‌ای خراسان منعقد خواهد شد.

وی گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه و ایجاد پست مورد نظر بسیاری از مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی مرتفع خواهد شد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: با معافیت‌های مالیاتی و وجود مشوق‌های سرمایه‌گذاری، همکاری و تعامل بسیار سازنده دستگاه‌های اجرایی در شهرستان همچنین ظرفیت‌های خوب در بخش معادن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.