معدن‌داران را باید ملزم به اجرای ماده ۴۳ برنامه ششم کرد
معدن‌داران را باید ملزم به اجرای ماده ۴۳ برنامه ششم کرد

بهروز محبی، نماینده سبزوار در خانه ملت، به کانی مگ گفت: براساس تبصره ذیل ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه، یک درصد از محل فروش معادن و شرکت‌های معدنی باید توسط معدن‌داران در قسمت‌هایی که تخریب انجام می‌دهند و قسمت‌هایی که حضور دارند به عنوان مسئولیت اجتماعی هزینه شود. وی افزود: سوالات جدی این است که […]

بهروز محبی، نماینده سبزوار در خانه ملت، به کانی مگ گفت: براساس تبصره ذیل ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه، یک درصد از محل فروش معادن و شرکت‌های معدنی باید توسط معدن‌داران در قسمت‌هایی که تخریب انجام می‌دهند و قسمت‌هایی که حضور دارند به عنوان مسئولیت اجتماعی هزینه شود.

وی افزود: سوالات جدی این است که اولاً چه تعداد معدن در کشور داریم؟ و چه کسانی مالکان این معادن هستند؟ چقدر فروش دارند؟ چرا ماده ۴۳ عملیاتی نشده است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بعضی از افرادی که معدن به آن‌ها واگذار شده، وصل به نهادهای قدرت و جریاناتی هستند که از این طریق، معادن را تصاحب کرده و در حال خام فروشی هستند. همچنین از سویی، باعث بیکاری بسیاری از جوانان شده‌اند. از این‌رو باید آن‌ها الزام کرد که فرآوری مواد معدنی را داشته باشند تا جوان‌های بیکار بیش از پیش به کار گرفته شوند.

محبی اظهار داشت: در حوزه انتخابیه بنده، معادن متعددی وجود دارد. از جمله سنگ کرومیت به صورت جدی وجود دارد. حتی کارخانه فروکروم و فروسیلیس زده شده است. همچنین منگنز و سنگ‌های تزئینی و آهکی هم وجود دارند. چرا این‌ها فراوری نمی‌شود و فقط استخراج شده و به خلیج فارس حمل می‌شوند؟ این افراد راه بی‌دردسر و ساکتی را انتخاب کرده‌اند.درصورت اجرایی شدن ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه در تمامی مناطق می‌توان به توسعه پایدار دست یافت.

نماینده سبزوار در ادامه گفت: می‌توانیم این تکنولوژی را از کشور چین که در حوزه منگنز در سبزوار فعال است یاد بگیریم. این فعالیت در سال‌های پیش بوده و متوقف شده و دوباره در حال پیگیری و راه‌اندازی هستیم.  شرکت‌های خصوصی به راحتی می‌توانند تکنولوژی‌ها را وارد کنند. این پهنه بسیار پردرآمد در اختیار ماست، ولی نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه اکتشاف معادن در ایران کم کار شده است و معادن دست‌نخورده فراوانی در کشور وجود دارد و در آینده مزیت ایران، معادن خواهد بود. ما معدن‌های بزرگی مثل چادرملو و چغارت در یزد را داریم که معدن‌های آهن ویژه‌ای هستند. شرکت چادرملو در سال گذشته ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته و این نشان‌دهنده پرسود بودن این مسیر است که می‌توان از آن حداکثر استفاده را برد.