آمار استخراج اسمی معادن قابل قبول نیست
آمار استخراج اسمی معادن قابل قبول نیست

مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا ذخایر قطعی معادن کشور بسیار بالاست، اما استخراج اسمی بسیار پایین است؟ گفت: یکی از موضوعاتی که طی دهه‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است و رویکردی نداشتیم که بتوانیم از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم، بحث بی‌اثر […]

مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا ذخایر قطعی معادن کشور بسیار بالاست، اما استخراج اسمی بسیار پایین است؟ گفت: یکی از موضوعاتی که طی دهه‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است و رویکردی نداشتیم که بتوانیم از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم، بحث بی‌اثر کردن تحریم‌ها و موضوع معادن بوده و متاسفانه در این حوزه غفلت شده است که به اعتقاد من، مغفول ماندن ظرفیت معادن در شرایط تحریم به هیچ وجه قابل قبول و یا توجیه نیست.

وی افزود: فرصت‌های زیادی در کشور مخصوصاً در جنوب خراسان داریم و حتی این منطقه می‌تواند عسلویه معدنی ایران باشد. وجود انواع مختلفی از مواد معدنی با حجم ذخایر فراوان که در کشور بی‌نظیر است در این منطقه نهفته است.بررسی‌ها نشان می‌دهد استخراج اسمی در این مناطق بسیار پایین است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ۷۶ درصد از زغال سنگ کشور در طبس است. در این منطقه، ظرفیت سنگ‌های معدنی مثل سرب، روی و بنتونیت و سنگ‌های قیمتی وجود دارد، اما متاسفانه در بحث سیاست‌گذاری‌ها به درستی به این ظرفیت‌ها توجه نشده است و الان صرفاً شاهد خام‌فروشی هستیم. باید سنگ‌ها فرآوری شوند و ظرفیت اشتغال و ارزآوری حاصل از آن، وارد چرخه اقتصادی شوند تا دیگر مثل سابق محتاج به فروش نفت نباشیم.

نماینده فردوس و طبس اظهار داشت: نکته اول این است که نگاه‌ها نسبت به موضوع بهره‌وری از معادن، متفاوت است. باید نوع نگاه تغییر کند. زمزمه‌ها شروع شده و قرار است در دولت جدید این رویکرد را داشته باشیم. نکته دوم، جلوگیری از خام‌فروشی است که باید به آن توجه شود و از کسانی که در این حوزه قصد سرمایه‌گذاری دارند حمایت لازم صورت بگیرد و تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی داده شود تا برای آن‌ها بصرفد و تشویق شوند و روی به سرمایه‌گذاری بیاورند. آماری که از میزان استخراج اسمی معادن ارایه می‌شود اصلا قابل قبول نیست.

نصیرایی در ادامه عنوان کرد: باید از بخش خصوصی حمایت جدی شود یا مثلاً دولت در ایجاد زیرساخت‌هایی مثل راه، آب و برق برای معدن‌دار کوشش بکند تا همه سختی نبود این امکانات و ایجاد آن به گردن آن‌ها نیفتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه مرتب گفته شود باید تحریم‌ها را دور زد یا به ظرفیت‌های داخلی اتکا کرد و بیشتر با کشورهای همسایه مراودات داشت، کافی نیست. تحقق این حرف‌ها و شعارها، نیازمند کار عملی است. ما در سطح کشور کلی معادن ارزشمند با تنوع گوناگون داریم، ولی وقتی به درآمدهای حاصل از آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی برای کشور خروجی نداشته است. اینکه گفته می‌شود می‌توان درآمد حاصل از استخراج اسمی معادن و فرآوری حاصل از آن مواد را تا رساندن به محصول نهایی، جایگزین درآمدهای نفتی مخصوصاً در این ایام تحریم کرد، حرف دور از انتظار یا خلاف واقع نیست.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.