مجوز معدنکاری در بیابان لوت نداده‌ایم
مجوز معدنکاری در بیابان لوت نداده‌ایم

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، مدتی است که در فضای مجازی دغدغه‌هایی نسبت برخی از تخریب‌ها و آسیب‌ها با استخراج معادن و حفاری در بیابان لوت مطرح شده است که نگرانی از خروج این اثر به عنوان اولین میراث جهانی طبیعی کشورمان از فهرست میراث یونسکو را به وجود آورده است. زهرا رضایی ملکوتی […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، مدتی است که در فضای مجازی دغدغه‌هایی نسبت برخی از تخریب‌ها و آسیب‌ها با استخراج معادن و حفاری در بیابان لوت مطرح شده است که نگرانی از خروج این اثر به عنوان اولین میراث جهانی طبیعی کشورمان از فهرست میراث یونسکو را به وجود آورده است.

زهرا رضایی ملکوتی در این زمینه اظهار کرد: بیش از ثبت کردن یک اثر، حفاظت و مراقبت از آن حائز اهمیت است و اصولاً برای مراقبت از یک پدیده و اثر آن را ثبت جهانی و یا ملی می‌کنیم.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه وقتی یک اثر طبیعی و یا تاریخی ثبت جهانی و ملی می‌شود در عرصه و حریم آن نسبت به مواردی باید مراقبت شود، بیان‌کرد: در مورد بیابان لوت معادنی بوده‌اند که قبل از اینکه این اثر شماره ثبت جهانی بگیرد مجوز گرفته‌اند.

استعلام‌ها پاسخ منفی گرفتند

رضایی ملکوتی با بیان اینکه این قبیل معادن ممکن حتی ذخایر آنان رو به اتمام باشد، بیان‌کرد: بعد از اینکه بیابان لوت شماره ثبت جهانی گرفت ما به همه استعلام‌های معادن که در عرصه این اثر بوده است پاسخ منفی دادیم و اجازه استخراج معدن جدید در عرصه بیابان لوت به هیچ وجه داده نشده است.

وی ادامه‌داد: این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که اگر معدنی ساخته شود بالاخره نیاز به راه‌سازی و ایجاد کمپ و … دارد که به پدیده‌های طبیعی ما که طی قرن‌ها ساخته شده‌اند، آسیب می‌زند.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حریم این اثر جهانی نیز اجازه فعالیت بسیار محدود داده‌ایم چون در هر حال حفاری‌ها آسیب‌زا است، گفت: البته باید به این مسئله اشاره کنیم که متأسفانه برخی از کارها و حفاری‌ها بدون مجوز و از بیراهه‌ها انجام می‌شود.

رضایی ملکوتی اظهار کرد: در مورد این حفاری‌های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که باشند به محض اطلاع جلوی فعالیت آنان را می‌گیریم.

وی بیان کرد: موضوعی که در فضای مجازی مطرح شده است مربوط به محدوده استان کرمان است که خوشبختانه همکاران ما در این استان با کمک مقامات قضائی جلوی این کار را گرفتند.

بسیاری از آسیب‌ها جبران ناپذیر است

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما در سه پایگاه بیابان لوت در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان دلسوزانه به این اثر نگاهی ملی و فراملی داریم، گفت: برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است و از این نظر برای ما اهمیت دارد.

رضایی ملکوتی اظهار کرد: در مورد خارج شدن یک اثر از فهرست میراث یونسکو باید گفت اگر تخریب و آسیب زیاد باشد در وهله اول این سازمان کارت زرد و هشدار می‌دهد و در صورتی ادامه تخریب‌ها و هشدارها کارت قرمز داده می‌شود که کارت قرمز به معنای خروج از میراث جهانی یونسکو است.

وی بیان‌کرد: تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها و پیگیری‌های ما برای این است که از یونسکو برای بیابان لوت حتی کارت زرد هم نگیریم.