معدنکاری دریایی نیاز امروز جامعه بشری است
معدنکاری دریایی نیاز امروز جامعه بشری است

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- جرارد بارون در مأموریتی است تا به بشریت کمک کند تا از سوخت‌های فسیلی جدا شود و به اقتصاد منابع غیرمستقیم دست پیدا کند. او مدیر اجرایی و رئیس شرکت فلزات معدنی است، یک شرکت معدنکاری دریایی که هدف آن جستجوی کف اقیانوس برای یافتن مواد معدنی مانند نیکل، کبالت، […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- جرارد بارون در مأموریتی است تا به بشریت کمک کند تا از سوخت‌های فسیلی جدا شود و به اقتصاد منابع غیرمستقیم دست پیدا کند. او مدیر اجرایی و رئیس شرکت فلزات معدنی است، یک شرکت معدنکاری دریایی که هدف آن جستجوی کف اقیانوس برای یافتن مواد معدنی مانند نیکل، کبالت، منگنز و مس است. این مواد معدنی برای ساخت پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و باتری‌ها، سلاح‌های مهم در مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده خواهند شد. حامیان معدن مانند بارون استدلال می‌کنند که ذخایر کافی از این فلزات برای تامین انرژی پاک برای حمایت از جمعیت انسانی تا سه میلیارد نفر دیگر که پیش بینی می‌شود در این قرن رشد کند وجود ندارد.

معدنکاری دریایی نوعی از معدنکاری است که شرکت‌های پیشرو در اعماق دریا انجام می‌دهند؛ شامل برداشتن ندول‌های فلزات از کف اقیانوس است.

مذاکرات برای ایجاد پایه‌های نظارتی برای استخراج معادن تجاری در اعماق دریا به دلیل همه گیری کووید۱۹ به تعویق افتاده است و جمع آوری ندول‌های چند فلزی می‌تواند بدون اینکه مرجع بین‌المللی بستر دریا، مرجع سازمان ملل که چارچوب قانونی بر بستر دریا حاکم است و ۱۶۷ کشور عضو آن، نهایی شده باشد، آغاز شود.

 هماهنگ‌کننده جهانی ائتلاف حفاظت از دریاهای عمیق و گروهی از سازمان‌های غیردولتی که برای حفاظت از بستر دریا کمپین ایجاد می‌کنند، استدلال کردند که استخراج معادن در اعماق دریا آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زیستگاه‌های بکر وارد می‌کند و بر روی زیستگاه‌های بکر تأثیر می‌گذارد. استفاده ازظرفیت اقیانوس برای تامین اکسیژن است و برای تامین قدرت انتقال انرژی ضروری نیست. معدنکاری دریایی یک نیاز برای تغییرات اقلیمی امروز به شمار می‌رود.

شرکت‌های پیشرو در زمینه معدنکاری دریایی می‌خواهند استخراج از بستر اقیانوس آرام را حداکثر تا سال ۲۰۲۳ آغاز کنند. مدیر یکی از این شرکت‌ها معتقد است «وقتی گریزی به داده‌های تغییرات اقلیمی می‌زنید و بحرانی که با آن روبروهستیم را درک می‌کنید، متوجه می‌شوید که اگر منبع جدیدی از فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی را پیدا نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد».

مدیر یکی از مهمترین شرکت‌های معدنکاری دریایی معتقد است«ما با چالش‌های فناوری، جذب سرمایه، نظارت و سازمان‌های غیردولتی روبرو هستیم. اقدام به معدنکاری دریایی نوعی دیوانگی به شمار می‌رود.»

رئیس دیپ گرین، مدیر این شرکت معدنکاری دریایی در گفتگویی در مورد اینکه چرا استخراج در اعماق دریا مورد نیاز است، چگونه از استخراج زمینی سبزتر است و آینده دنیای زیر آب چگونه خواهد بود صحبت کرد.

وی در رابطه با اینکه معدنکاری در اعماق دریا باعث ایجاد توده‌های رسوبی و آلودگی صوتی شده و  به مضرات زیست محیطی بالقوه استخراج از کف دریا منجر می‌شود، می‌گوید«من اخیرا یک مطالعه از آلمانی‌ها را خواندم که این سوال را مطرح می‌کرد که چرا بشر ردپای خود را در یک چشم‌انداز بکر باقی می‌گذارد، و پیشنهاد داد که ما باید به استخراج در جایی که قبلاً فعال بودیم ادامه دهیم. معدنکاری دریایی آنچنان که گفته می‌شود با مسایل محیط زیستی در تضاد نیست.»

 اولاً، بستر دریا بکر نیست. این امر به شدت تحت تأثیر کارهایی است که ما در خشکی انجام می‌دهیم، خواه سوختن سوخت‌های فسیلی یا آلوده کردن رودخانه‌ها با پلاستیک ، یا انهدام زباله‌های معدنی در اعماق دریا از طریق لوله‌ها که به اقیانوس‌های ما ختم می‌شود.

اکثر ما موافقیم که باید از سوزاندن سوخت‌های فسیلی دور شویم. اما این مانند یک بازی ضربتی است. ما سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهیم و نیاز به فلزات برای تامین و انتقال انرژی را افزایش می‌دهیم. ما به طور کامل نمی‌دانیم که دریافت همه این فلزات چه تأثیری دارد، اما از تأثیر تخریب اکوسیستم‌های تنوع زیستی ناشی از استخراج از زمین و ریختن زباله در اقیانوس آگاه هستیم. برای انجام عملیات معدنکاری دریایی آگاهی‌های کامل در زمینه مدیریت سلامت اکوسیستم زیستی وجود دارد.

وی در رابطه با این سوال که چه تصمیماتی باید گرفته شود تا به سیاره‌ای پایدارتر منجر شود؟گفت«تعدادی از گروه‌های زیست محیطی، سازمان‌های شیلات و حافظان محیط زیست و … خواستار تعلیق یا توقف استخراج معادن تا زمانی که تنوع زیستی اعماق دریا بهتر شناخته شود، هستند. باید به اینها بگویم که ما در مورد اعماق دریا چیزهای زیادی می‌دانیم. بیش از ۶۰۰۰ مطالعه روی آن انجام شده است. مردم می‌گویند ماه بیشتر از اعماق اقیانوس شناخته شده است، اما این اشتباه است. اطلاعات زیادی در استخراج از دریا وجود دارد، اگر مهلتی برای استخراج معادن در اعماق دریا وجود داشته باشد، بودجه تحقیقاتی از سوی بازیگران تجاری تمام می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر نمی‌مانند.

باید از خود بپرسیم بهترین مکان برای جمع آوری مواد مورد نیاز برای ساخت باتری کجاست؟ آیا یکی از متنوع‌ترین مناطق روی زمین و در خشکی است یا ۴۰۰۰ متر پایین تر از سطح دریا که منابع فراوانی در آن وجود دارد و تصورات نادرستی در مورد تنوع زیستی آن وجود دارد. اینطور نیست که صخره‌های مرجانی را به زمین بزنیم. ما دوربینی را در نزدیکی یک لنگرگاه به عنوان بخشی از مطالعات پایه محیطی خود در ۴۲۳۰متر زیر سطح، در اقیانوس آرام نصب کردیم. از اواسط اکتبر ۲۰۱۹ تا اواسط فوریه ۲۰۲۰ هر هشت ساعت یک بار تصاویر را ثبت می‌کرد. به طور کلی معدنکاری دریایی بخش جدایی ناپذیر اقتصاد امروزی است. برای دست یابی به منابع جدید نیاز به رشد پروسه استخراج از اعماق دریا است.