بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن ضروری است
بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن ضروری است

در حالی که چند سالی است به واسطه تحریم‌های اقتصادی و مخصوصاً مشتری‌نداشتن نفت کشورمان، مسیر اداره کشور با چالش‌های جدی روبروست، عده‌ای بر این باورند که با توجه به ظرفیت بالای معدنی در ایران می‌توان درآمد‌های حاصل از این بخش را تا حد قابل ملاحظه‌ای جایگزین درآمد‌های نفتی کرد. به نظر می‌رسد اگر بنا […]

در حالی که چند سالی است به واسطه تحریم‌های اقتصادی و مخصوصاً مشتری‌نداشتن نفت کشورمان، مسیر اداره کشور با چالش‌های جدی روبروست، عده‌ای بر این باورند که با توجه به ظرفیت بالای معدنی در ایران می‌توان درآمد‌های حاصل از این بخش را تا حد قابل ملاحظه‌ای جایگزین درآمد‌های نفتی کرد.

به نظر می‌رسد اگر بنا باشد بخواهیم در این مسیر موفق شویم باید بیش از پیش، شرکت‌های دانش‌بنیان را در این رابطه فعال کرد.

در همین خصوص، حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نشان تجارت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً با هدف تحول در اقتصاد ایجاد می‌شوند. از طرفی، این شرکت‌ها به حوزه‌هایی ورود پیدا می‌کنند که معمولاً کار‌های خیلی شایسته‌ای در آن بخش انجام نشده، چون تحول در گرو کار‌های جدید و نوآور است.

وی افزود: ایران چند سالی است که در جنگ اقتصادی قرار دارد و همین دلیل کافیست که دل به دانش محققان خود ببندیم. یکی از بخش‌هایی که نیاز است شرکت‌های دانش‌بنیان با قدرت به آن ورود پیدا کنند، بخش معدنی است. از این‌رو ضرورت دارد که هم وزارت صمت و هم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیشتر به این شرکت‌ها بها دهند.

نماینده فسا تصریح کرد: ما برای موفقیت در کشور باید روی به انتصاب مدیران و کارشناسانی بیاوریم که تحول‌گرا هستند. باید برنامه تحولی داشت، زیرا اگر برنامه‌های گذشته چاره کار بودند باید نتیجه آن‌ها تا امروز دیده می‌شد. از سوی دیگر، دولت باید بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را ویژه ببیند، چون اگر آن‌ها پای کار باشند، هم خیلی از وابستگی‌ها به خارج از مرز‌ها قطع می‌شود و هم، کمتر شاهد خروج ارز خواهیم بود.

منبع: نشان تجارت