زمان آن رسیده است که به‌ سلطه مافیای چند تابعیتی حاکم بر صنایع مس کشور خاتمه داده شود
زمان آن رسیده است که به‌ سلطه مافیای چند تابعیتی حاکم بر صنایع مس کشور خاتمه داده شود

به گزارش کانی مگ به نقل از ایسنا،متن بیانیه «الهوردی دهقانی» به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم  مردم ولایتمدار ، انقلابی و ظلم ستیز ایران اسلامی و آذربایجان ، به‌ویژه شهرستان ورزقان، با سلام و احترام، با سلام و تحیات خدمت رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و سلام و صلوات به ارواح طیبه شهدای […]

به گزارش کانی مگ به نقل از ایسنا،متن بیانیه «الهوردی دهقانی» به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 مردم ولایتمدار ، انقلابی و ظلم ستیز ایران اسلامی و آذربایجان ، به‌ویژه شهرستان ورزقان، با سلام و احترام، با سلام و تحیات خدمت رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و سلام و صلوات به ارواح طیبه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اظهارات ضد ملی، تفرقه افکنانه و انحصار گرایانه برخی از نمایندگان همکار استان کرمان ضمن احترام و تکریم مردم عزیز و نمایندگان استان کرمان مطالبی به شرح زیر استحضار می‌رسانم:

۱ – همکاران محترم و کسانی را که حرکت‌ها و دیدگاه‌های ضد ملی و اسلامی را ترویج داده و بذر نفاق و دشمنی بین قومیت‌ها را می‌افکنند توصیه می‌کنم، منش و افکار و فداکاری‌های سرداران بزرگ ایران اسلامی از جمله سرداران شهید باکری‌ها و شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها و انسانهای فرهیخته ایران اسلامی را نه لغلغله زبان بلکه در عمل الگوی خود قرار دهند.

۲ – از زمان تأسیس شرکت ملی مس که بیش از ۵۰ سال است ، تمام درآمدهای شرکت ملی مس از استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان‌ها، خراسان‌ها، سیستان و بلوچستان و استان یزد به استان کرمان سرازیر می‌شود. این کار ماحصل تفکر و عملکرد مسئولین کشوری برخاسته از آن استان در گذشته می‌باشد که متأسفانه مدت‌های مدیدی تا دولت سابق در مسند قدرت بودند و متأسفانه این انحصار را برای تأمین منافع مافیای خاص حفظ کرده‌اند و اجازه نداده‌اند این صنعت مهم، کشوری و رقابتی شده و در تمام کشور گسترانده و صنایع تکمیلی و پایین دستی آن ایجاد شده و از خام فروشی به صنعت پویا کشوری تبدیل شود. در این راستا بیش از ۲۰ سال است که سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه و منابع مادی شهرستان ورزقان از آذربایجان‌شرقی به استان کرمان سرازیر می‌شود ولی مسئولین و مردم آذربایجان جهت حفظ انسجام و وحدت ملی و ایران وطنی‌ترین بودن، به خود اجازه نداده‌اند حرف‌های قوم‌گرایانه‌، انحصار طلبانه و مخربی مثل اظهارات برخی از آقایان را از زبانشان جاری کنند.

شرکت ملی مس سالانه هزاران میلیارد تومان از جیب مردم کشور مخصوصا شهرستان ورزقان آذربایجان در ورزش استان کرمان هزینه می‌کند. معلوم نیست چرا وقتی که وزیر محترم صمت بنا به درخواست مسئولین و مردم آذربایجان شرقی دستور انتقال پرطرفدارترین تیم کشور و آسیا باشگاه تراکتور و ماشین سازی را همانند سایر باشگاه‌های صنعتی کشور به دلیل حمایت گسترده مردم سراسر کشور از تیم تراکتور که ایرانی‌ترین و ملی‌ترین تیم فوتبال کشور محسوب می‌شود، صادر می‌کند برخی آقایان جنجال به‌پا کرده و با اظهارات غیر مسئولانه حقوق مردم را نادیده گرفته و وحدت ملی را به خطر می اندازند. از مسئولین امنیتی کشور می‌خواهم با اشخاصی که حرف‌های نسنجیده و مغایر با وحدت ملی و انحصار طلبانه می‌زنند برخوردهای لازم را انجام دهند.

۳ – یکی از نمایندگان برخلاف واقعیت و در کمال تعجب، ۸۰ درصد مس کشور را به استان کرمان اختصاص داده‌است که حرف دروغ و گمراه کننده‌ای است. از حدود یک‌میلیون تن کنسانتره مس کشور که زیربنای تولید حدود  ۲۳۰ هزار تن مس کاتد تولیدی در کرمان است ، ۳۵۰ هزار تن در ورزقان و ۵۰ هزار تن در شهرستان اهر در آذربایجان شرقی تولید می‌شود. یعنی ۴۰ درصد تولید مس در آذربایجان شرقی است و ۶۰ درصد مابقی در سیستان و بلوچستان، خراسان ، یزد ، استان‌های شمالی و کرمان تولید می‌شود. چرا اشخاصی با اهداف خاص ۸۰ درصد تولید مس کشور را به یک استان کرمان نسبت می دهند؟ اگر قرار باشد از معادن مس به استان‌های مختلف کشور درصد اختصاص داده شود باید بر اساس آیتم‌هایی نظیر حجم ذخیره و معادن کشف شده مس در سراسر کشور و تولید و … درصد سهم اختصاص داده شود که در این مورد با قاطعیت اعلام می‌نمایم معدن مس سونگون ورزقان به‌تنهایی با ذخیره قطعی بیش از چهار میلیارد تن از کل معادن مس کرمان ذخیره بیشتری دارد. معادن مس دیگر شهرستان ورزقان و شمال‌غرب کشور که چند مورد آنها کمتر از معدن مس سونگون می‌باشند را کنار می‌گذارم.

۴- اکنون دیگر زمان آن رسیده است که به‌ سلطه مافیای چند تابعیتی حاکم بر صنایع مس کشور خاتمه داده شود. در این راستا تمام مسئولین کشور و وزیر محترم صمت و به‌ویژه مسئولین، نمایندگان و مردم آذربایجان مثل همیشه پرچمدار این حرکت اصلاحی هستند و ذره‌ای در مبارزه با مافیای حاکم بر مس کشور به خود تردید راه نداده و بهرمندی شهرستان ورزقان و استان آذربایجان شرقی از ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد فعلی معدن مس سونگون را که سالهاست به کرمان سرازیر می‌شود، خواستارند. در این راستا تشکیل شرکت مس‌سونگون آذربایجان که کلید خورده است از مطالبات مهم مسئولین و مردم آذربایجان است. از وزیر محترم صمت می‌خواهم تا آخر سال این مهم را عملی نماید.

۵ – کسانی که امروز از شهرستان کرمان و جاهای دیگر برای صنعت مس مالکیت خود خوانده ادعا و اعلام می‌کنند در شهرستان و منطقه خود مس ندارند اما استانها و شهرستانهای دارای مس از جمله شهرستانهای رفسنجان و شهر بابک را به مستعمره خود تبدیل کرده‌اند. از وزیر محترم صمت می‌خواهم نقطه پایانی به ادعای این مدعیان مافیایی بگذارد. با توجه به توضیحات بالا قضاوت را به مردم عزیز کشور و مسئولین عزیز واگذار می‌کنم.

در پایان جواب همکار عزیزم نماینده محترم کرمان را از تریبون مجلس برخود محفوظ داشته و انشاءالله عملی خواهم کرد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته دهقانی نماینده مردم شهرستان ورزقان