بهره‌برداری از معادن کشور زیر ۱۰درصد است
بهره‌برداری از معادن کشور زیر ۱۰درصد است

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌توان در کشور به لحاظ کسب درآمد، جایگزین نفت و خام‌فروشی کرد «بهره‌برداری از معادن» است، به شرط اینکه تاثیرگذاری آن در حقوق مالکانه‌ای که بناست عوارض گرفته شود، هم در جهت حمایت از تولید و هم در فرآوری […]

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌توان در کشور به لحاظ کسب درآمد، جایگزین نفت و خام‌فروشی کرد «بهره‌برداری از معادن» است، به شرط اینکه تاثیرگذاری آن در حقوق مالکانه‌ای که بناست عوارض گرفته شود، هم در جهت حمایت از تولید و هم در فرآوری و رسیدن به محصول نهایی دیده شود.

وی افزود: متاسفانه بهره‌برداری از معادن در کشور، زیر ۱۰ درصد است و حقوق مالکانه‌ای که می‌تواند به فرمایش رهبر معظم انقلاب جایگزین نفت شود، هنوز منصه ظهور نرسیده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: برای تحقق این اهداف، اگر در حوزه دانش‌بنیان و استفاده از علوم روز و ظرفیت صاحب‌نظران فعال شویم، موفقیت حاصل می‌شود.

یوسفی با اشاره به اهمیت تبدیل مواد معدنی به محصول نهایی، گفت: این روند در تکنولوژی‌های های‌تک چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم، می‌توانند پایه‌ای باشند برای حمایت از تولید، حال چه آن محصول در داخل مصرف شود و چه به خارج صادر شود.

عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: متاسفانه همچنان چرخه فرآوری مواد معدنی تا رسیدن به محصول نهایی اتفاق نیفتاده است و ما داریم به شکل سنتی از معادن بهره‌برداری می‌کنیم. در این بین، گاهی هم رانت‌هایی را در واگذاری‌ها شاهدیم که تقریباً مثل گذشته حرکت‌مان به سمت خام‌فروشی مدرن است؛ یعنی به اسم اینکه محصول یک مرحله فرآوری شده است، روی به صادرکردن آن می‌آوریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون شاهد این هستیم که مواد معدنی را سریع و تناژ تناژ و به ثمن بخس صادر می‌کنیم و از طرف دیگر، گرم گرم وارد می‌کنیم.

جدیدتری و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.