پیوست‌های فناورانه در بخش‌های مختلف معادن یک الزام است
پیوست‌های فناورانه در بخش‌های مختلف معادن یک الزام است

خداداد غریب پور رییس سابق ایمیدرو در گفتگو با کانی مگ، درباره مشکلات و چالش‌های حوزه معدن گفت: در حال حاضر در بخش معدن اولویت ما اکتشاف است به خصوص اکتشاف تکمیلی و شناسایی ذخایر موجود در عمق و در عین حال استخراج این ذخایر از اعماق از مهمترین اولویت‌های بخش معدن بشمار می‌آید. همچنین […]

خداداد غریب پور رییس سابق ایمیدرو در گفتگو با کانی مگ، درباره مشکلات و چالش‌های حوزه معدن گفت: در حال حاضر در بخش معدن اولویت ما اکتشاف است به خصوص اکتشاف تکمیلی و شناسایی ذخایر موجود در عمق و در عین حال استخراج این ذخایر از اعماق از مهمترین اولویت‌های بخش معدن بشمار می‌آید. همچنین تامین مالی یکی از چالش‌های حوزهمعادن بود که خوشبختانه رویکرد خوبی در چند سال اخیر نسبت به آن شکل گرفت. در بُعد تامین مالی در بنگاه‌های بزرگ اتفاقات مثبتی از جمله تشکیل شرکت‌های صندوق پروژه، هم افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و سود نقدی، انتشار اوراق، هم اوراق بدهی و هم بازار مشتقه شکل گرفت. این‌ها از موضوعات مهمی است که مسائل پیش روی بخش معدن را در برگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که  دولت چه استراتژی‌هایی درمورد هوشمندسازی معادن و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین در معادن باید در نظر بگیرد؟ تصریح کرد: خوشبختانه رویکردها خوب است. در حال حاضر در بخش اکتشاف و استخراج پیوست‌های فناورانه به عنوان الزام مطرح می‌شود و حرکت به سمت‌ها  استفاده از فناوری‌های روز دنیا در معادن به خوبی صورت می‌گیرد. این ظرفیت در بنگاه‌های بزرگ مشاهده می‌شود و پیوست‌های فناورانه در بخش‌های مختلف معادن قابل رویت است. یعنی هم معادن  خودشان تمایل دارند و هم الزاماتی که خوشبختانه وجود دارد، باعث حضور فناوری‌های نوین در معادن خواهد شد که این اتفاق مبارکی  در حال رخ دادن، است.

 مدیر عامل سابق ایمیدرو براین باور است: در بخش معدن شرایط خوشبختانه خوب است. به خصوص مشارکت بخش خصوصی در بخش اکتشاف جا افتاده و هم تامین مالی به رو‌ های متعدد رایج شده است. همچنین بحث استخراج در عمق، بحث زیربناها به عنوان یک ضرورت و بحث تامین آب و تامین برق مورد نیاز صنایع مطرح شده است. همچنین بخش معدن به این درجه از آگاهی و دانش رسیده است که پیوست‌های فناورانه یک الزام برای این حوزه است. فلذا رویکردهای حاکمیت به همین سمت  در حال حرکت است.

او با اشاره به اینکه معادن ما چگونه می‌توانند از بستر انقلاب صنعتی چهارم استفاده کنند و از دوره‌ی روش‌های سنتی عبور کنند؟ پاسخ داد: در حال حاضر بحث اینترنت اشیا در معادن و موضوعات مربوط به اکتشاف و استخراج در عمق پیگیر می‌شود. بخش معدن به شدت نیازمند استفاده از این ظرفیت‌ها است. یعنی ظرفیت‌های تکنولوژیکی که ما در دنیا شاهد آن هستیم با توجه به ذخیره بالای مواد معدنی در کشور که داریم با استفاده از این پیوست‌های فناورانه رشد خواهند کرد.  حدود ۵۰ میلیون تن مواد با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی کشور جا به جا می‌شود که از این مقدار حدود ۳۷ الی ۳۸ میلیون تن آن مواد معدنی است. یعنی حجم عظیمی از حمل و نقل ریلی کشور به مواد معدنی اختصاص داده شده است. سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار صادرات در بخش معدن کشور داریم و این‌ها ظرفیت‌های بزرگی است که بخش معدن به عنوان یکی از بخش‌های مهم اشتغال‌زا و ارز آور ممکلت به شمار می‌آید. طبیعی است که بخش پیشران اقتصاد که حدود ۲۵ درصد بازار سرمایه را به خودش اختصاص می‌دهد الزاما بایستی از دانش و تکنولوژی روز استفاده کند تا بهره‌وری در بخش بالا برود. الحمدالله دانشگاه‌های ما هم این رویکرد را نشان دادند و در همین باره اکثر دانشگاه‌های کشور که در بخش معدن و زمین شناسی فعال هستند همکاری‌های دو جانبه‌ای را با بخش معدن کشور دارند.

او در رابطه با اینکه به تعامل میان صنعت و دانشگاه انتقادهای بسیاری وجود دارد و  بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعامل صنعت معدن با دانشگاه‌ها چندان قابل توجه نیست، گفت: به نظر من، خواست طرفین است یعنی هم دانشگاه‌ها خیلی تمایل دارند و هم بخش معدن این تمایل را دارد و تجارب خیلی خوبی در این بخش داریم و همکاری‌های درخشانی صورت گرفته است. همینطور نتایج خیلی خوبی هم داریم. به نظر من، شرایط خوبی حاکم است و مانعی نمی‌بینم و ظرفیت خوبی وجود دارد که این اتفاق افتاده است. بسیاری از اقدامات فناورانه در حوزه معادن از دل دانشگاه‌های کشور بیرون آمده است.