معدن سنگی که ذخیره‌گاه جنگلی قزوین را تخریب می‌کند
معدن سنگی که ذخیره‌گاه جنگلی قزوین را تخریب می‌کند

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، روستای دهک در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد، این روستا دارای یخچال‌های طبیعی و همچنین معدن سنگ لاشه است، در سال‌های اخیر مردم روستای دهک به کارآفرینی درزمینهٔ پرورش زنبورعسل و ماهی قزل‌آلا روی آورده‌اند. در حال حاضر غرب این روستا دارای یک معدن سنگ […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایسنا، روستای دهک در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد، این روستا دارای یخچال‌های طبیعی و همچنین معدن سنگ لاشه است، در سال‌های اخیر مردم روستای دهک به کارآفرینی درزمینهٔ پرورش زنبورعسل و ماهی قزل‌آلا روی آورده‌اند.

در حال حاضر غرب این روستا دارای یک معدن سنگ است که به دلایلی از جمله تخریب محیط‌زیست، ایجاد سروصدا و تولید ریزگرد موجب اعتراض اهالی روستا شده است، علی‌رغم اعتراضات روستاییان با توجه به ظرفیت‌های موجود در روستا، سرمایه‌گذاران مختلفی در تلاش هستند که معدن سنگ دیگری را در این روستا تأسیس کنند، مجوزهای اولیه را نیز دریافت کرده‌اند همین امر موجب اعتراض و تجمع اهالی روستا شده است.

ما پول می‌دهیم، دولت معدن تأسیس نکند

مقصود عبداللهی یکی از اهالی روستای دهک در این خصوص می‌گوید: تأسیس معدن باعث می‌شود که محیط‌زیست ما تخریب شود، در حال حاضر بوته‌های درخت و درختچه‌های زیادی در این روستا وجود دارد که گردوخاک ناشی از معدن سنگ باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود، روستای دهک نه‌تنها نیاز اهالی روستا بلکه نیاز روستاهای دیگر به محصولاتی مانند زرشک و زالزالک را نیز تأمین می‌کند.

وی تصریح می‌کند: اگر معدن تأسیس شود شاهد ریزش سنگ خواهیم بود و درنتیجه از سیل در امان نیستیم، اگر دولت به پول نیاز دارد ما حاضر هستیم پول و مالیات بدهیم ولی اجازه تأسیس معدن را ندهند، زندگی ما در این روستا است نمی‌شود زندگی ما را به یک نفر دیگر بدهید که خرابش کند.

عبداللهی بیان می‌کند: سال‌ها در این روستا گاو، گوسفند و زنبور پرورش دادیم، در حال حاضر نیز من اینجا زنبورداری می‌کنم و ۱۰ نفر برایم کار می‌کنند، آثار معدن سنگی که در غرب دهک وجود دارد را بررسی کنید، سروصدای حاصل از معدن به‌قدری زیاد است که نمی‌توانیم بخوابیم حالا اگر یک معدن به ۲ معدن تبدیل شود شرایط چطور می‌شود؟

وی یادآور می‌شود: ما نمی‌توانیم جایی برویم اجداد ما اینجا بودند با ساخت معدن دوم روستا در بین ۲ دیوار می‌ماند و نمی‌شود زندگی کرد، اگر دولت در مضیقه است همان پولی که از تخریب‌کنندگان روستا می‌گیرد را از ما بگیرد ما نمی‌توانیم جای دیگری برویم.

محیط‌زیست روستا درخطر است

خانم عبداللهی از دیگر ساکنین روستای دهک درباره معدن سنگ نیز می‌گوید: ساخت معدن مورد تأیید هیچ‌کدام از اهالی نیست، معدن آلودگی محیط زیستی فراوانی دارد و گونه‌های گیاهی و جانوری را از بین می‌برد، کندوهای زنبورعسل منطقه و مراتع حیوانات درخطر قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: ۲ سال پیش یکی آمد که از معدن بهره‌برداری کند اجازه ندادیم اما گویا مجدد در حال ورود است، بهره‌برداری معدن مساوی است با تخریب محیط‌زیست، تخریب زیستگاه حیات‌وحش، نابودی پوشش گیاهی، نابودی روستا همه این‌ها از بین بروند در روستا چیزی نمی‌ماند، چرا می‌خواهند ما را نابود کنند؟ می‌خواهند این‌ها را تخریب کنند و ما را کوچ دهند، ما نمی‌خواهیم زیستگاهمان تخریب شود.

مصطفی عبداللهی از دیگر اهالی این روستا نیز بیان می‌کند: معدن سنگ جدیدی در روستا قرار است تأسیس شود که در حوزه زیست‌محیطی تخریب زیادی دارد، با اینکه منابع طبیعی چند بار با تأسیس معدن مخالفت کرده است اما بهره‌بردار از رانت استفاده کرده و بدون توجه به مخالفت محیط‌زیست، این کار صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: حق تألیف یکی از روستاییان را حذف کردند و ۱۰ هکتار زمین را به فرد بهره‌بردار اختصاص دادند، این تخلف از سوی منابع طبیعی و صنعت و معدن رخ‌داده است چراکه منابع طبیعی پاسخ استعلام سازمان صنعت و معدن را بعد از زمان معین داده که عملاً تأثیری نداشته است، حتی اگر قرار است معدن شروع به کار کند باید از ظرفت جوانان بومی روستا استفاده شود تا این‌ها بیکار نشوند.

علی‌رغم مخالفت منابع طبیعی؛ پروانه اکتشاف صادر کردند

محمد محمدی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: صدور مجوز برای معادن بر عهده وزارت صمت است و منابع طبیعی در آن نقشی ندارد، در خصوص این معدن نیز منابع طبیعی مخالفت خود را به وزارت صمت اعلام کرده با این‌حال مجوز صادر شده است.

وی ادامه می‌دهد: سال ۹۸ نیز قرار بود این معدن شروع به کار کند که ما مخالفت خود را طی ۲ مرحله به وزارت صمت اعلام کردیم اما در سال جاری وزارت صمت بدون توجه به مخالفت ما پروانه و گواهی اکتشاف را به میزان ۹۰ هکتار برای این معدن صادر کرده است.

محمدی خاطرنشان می‌کند: با توجه به تکالیف قانونی که بر عهده منابع طبیعی قرار دارد باید سینه کار (محلی برای برداشت) تعیین شود، اگر ما این محل را تعیین نکنیم سازمان صنعت و معدن خودش این کار را انجام می‌دهد، در راستای تبصره یک ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حقوق بهره‌برداران به میزانی که از مرتع کسر می‌شود باید پرداخت شود، در حال حاضر یک هکتار برای برداشت ماده معدنی تعیین کردیم.

 وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه در محلی که پروانه اکتشاف صادر شده است ما ذخیره‌گاه گردو و اُرس داریم به‌ناچار محلی را انتخاب کردیم که کمترین خسارت به این منطقه وارد شود، با توجه به شرایط منطقه و واریزه‌ای که از بالا به سمت روستا به پایین می‌آید، محل انتخاب‌شده به نفع اهالی روستای دهک است، درواقع ما صرفاً با برداشت سطحی سنگ معدنی موافقت کردیم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان قزوین یادآور می‌شود: اجازه انفجار ندادیم که مشکلاتی ایجاد شود و صرفاً برداشت سطحی خواهد بود، راه‌های دسترسی نیز وجود دارد و حداقل تخریب برای روستا را دارد؛ منطقه به شکلی است که رانش به سمت پایین اتفاق نمی‌افتد و خطر سیل به نظر نمی‌رسد.

وی یادآور می‌شود: با توجه به تدبیری که کردیم حداقل خسارت وارده به منابع طبیعی و پوشش گیاهی اتفاق می‌افتد، اگر اتفاق نمی‌افتاد خسارت بیشتری شامل معدن می‌شد، درنهایت ما مخالفت را اعلام کردیم با توجه به قوانین بالادستی به‌ناچار مکانی را انتخاب کردیم، اما مخالف آن هستیم.

محمدی تأکید می‌کند: در این مرحله باید ماده معدنی را پیدا کنند و بعد از بررسی کیفیت و تأیید وزارت صنعت به سراغ گواهی اکتشاف و پروانه بهره‌برداری بروند، استاندار به‌عنوان رئیس شورای عالی معادن استان می‌تواند این کار را متوقف کند، سازمان صمت نیز می‌تواند در همین مرحله موضوع را متوقف کند چراکه هنوز پروانه بهره‌برداری صادر نشده و در مرحله اکتشاف است.

هرکس مخالف است، کار را متوقف کند

اکبر معینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: ما طبق قانون این کار را انجام دادیم، مسئول زیست‌محیطی طرح، محیط‌زیست است و باید پاسخگو باشد؛ اگر کسی با طرح مخالف است برود جلوی قانون بایستد.

وی ادامه می‌دهد: طبق قوانین مجبور هستیم که مجوز صادر کنیم، اگر کسی مدعی است که کار قانونی نیست از ادامه کار جلوگیری کند، سازمان صمت مجبور است پاسخگو باشد و طبق مقررات و بعد از استعلامات چهارگانه مجوز را صادر کند اگر مجوز را صادر نکنیم از ما شکایت می‌شود.

معینی تأکید می‌کند: منابع طبیعی و محیط‌زیست در زمانی که ماده ۲۴ تعیین کرده باید مخالفت خود را اعلام می‌کردند که مخالفتی در این زمان صورت نگرفت، حالا هم در مراحل صدور گواهی کشف هستیم و مخالفان می‌توانند وارد شوند و کار را متوقف کنند اما باید دلایل مستند باشد.

به گزارش ایسنا، پوشش گیاهی منطقه دهک تحت تأثیر یکی از معادن سنگ که در غرب روستا است دچار آسیب شده است، با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های جنگی استان قزوین است و تخریب آن در آینده مشکلات زیست‌محیطی را به دنبال خواهد داشت، از سازمان‌های متولی حفاظت محیط‌زیست انتظار می‌رود که اولویت اصلی خود را حفظ محیط‌زیست قرار دهند، ایسنا در مصاحبه‌های آتی نظرات مسئولان محیط‌زیست در این خصوص را منعکس می‌کند.