غفلت از معادن یعنی پشت‌کردن به ثروت ملی
غفلت از معادن یعنی پشت‌کردن به ثروت ملی

قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا با وجود ذخایر معدنی بسیار بالا در کشور، استخراج اسمی از آن‌ها پایین است؟ گفت: معادن از ثروت‌های بسیار گرانبهای ایران است. در کشورمان خوشبختانه، هم معادن زیادی داریم و هم معادن‌مان متنوع است. وی افزود: به طور […]

قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در پاسخ به سوال خبرنگار کانی مگ در خصوص اینکه چرا با وجود ذخایر معدنی بسیار بالا در کشور، استخراج اسمی از آن‌ها پایین است؟ گفت: معادن از ثروت‌های بسیار گرانبهای ایران است. در کشورمان خوشبختانه، هم معادن زیادی داریم و هم معادن‌مان متنوع است.

وی افزود: به طور مثال در شهرستان دشت‌آزادگان که حوزه انتخابیه بنده محسوب می‌شود، معدن ماسه بادی را داریم که باعث اشتغال‌زایی در منطقه شده است، هرچند انتظار ما، اشتغال‌زایی به مراتب بیشتر در معادن استان خوزستان است که با کم‌توجهی مسئولان روبرو شده است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بودن هر معدنی در هر کشوری، باعث برکت و درآمدزایی است. اگر ما نسبت به معادن پرظرفیت کشورمان، کم‌توجه و بی‌تفاوت باشیم، یعنی به این ثروت ملی که حقیقتاً فرصتی برای درآمدزایی کشور است، پشت کرده‌ایم.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در پاسخ به اینکه چرا با وجود اهمیت معادن کشور، از این ظرفیت آن‌طور که باید و شاید بهره برده نشده است؟ گفت: این موضوع، به سیاست‌های دولت‌های گذشته که آمدند و رفتند و خیلی به این بخش بها ندادند، ربط پیدا می‌کند. اساساً بهره‌برداری حداکثری در برنامه‌ریزی و تقویم اجرایی مسئولان خیلی جایی نداشته است و از این‌رو از دولت آقای رئیسی می‌خواهم، دولتی باشد که این رویکرد را تغییر دهد.

ساعدی با اشاره به اینکه هم باید این ثروت عظیم را دریابیم و هم قشر زحمتکش کارگران معدنی را حمایت کنیم، گفت: کار در معادن بسیار سخت و البته خطرناک است که متاسفانه گاهی شاهد اخبار بد در این رابطه هستیم. دولت نباید تنها به استخراج مواد معدنی فکر کند، بلکه کارگران زحمتکش در این حوزه هم باید ویژه دیده شوند تا رغبت برای ادامه کار داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیدِ برخی از مسئولان در گذشته به ثروت‌هایی مثل نفت بود و شاید به هیمن دلیل از ظرفیت معادن غافل شدند. کم‌اهمیت جلوه‌دادن ظرفیت‌های معدنی کشور، جفا در حق ۸۳ میلیون ایرانی است که به نوعی همه آن‌ها صاحب این نعمت خدادادی هستند. مدیرانی باید در راس کار معادن قرار بگیرند، که هم متخصص هستند و هم علاقه‌مند؛ یعنی زیر و روی معدن را به خوبی می‌شناسند. اگر این مسیر را در پیش گرفتیم آنگاه می‌توانیم به اقتصاد بهتر کشور فکر کنیم.