مهارت آموزی نیاز اصلی استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۲
مهارت آموزی نیاز اصلی استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۲

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۲ به گونه‌ای آغاز شد که میزان تنش‌های اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا کمتر شده بود. با این حال اپیدمی کووید ۱۹ باعث شد تا بسیاری از کسب و کارهای جهان شرایط عجیب و پیچیده‌ای را دنبال کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌های کسب و کارها در دو سال […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۲ به گونه‌ای آغاز شد که میزان تنش‌های اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا کمتر شده بود. با این حال اپیدمی کووید ۱۹ باعث شد تا بسیاری از کسب و کارهای جهان شرایط عجیب و پیچیده‌ای را دنبال کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌های کسب و کارها در دو سال اخیر نوآوری‌های لحظه‌ای و ماندگار بود. به همین دلیل استارت‌آپ‌هایی در تمامی جهان ماندگار شدند که نهایت نوآوری و در عین حال ثبیت را تجربه می‌کردند. استارت‌آپ‌ها در سال گذشته در تمامی بخش‌ها رشد داشتند؛ اما همچنان بخش خدمات در راس هرم قرار دارند. دنیای کنونی بدون هوش مصنوعی دیگر معنایی ندارد. هوش مصنوعی به دنیای کارآفرینی رخنه کرده است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها از این بستر برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند و این به معنای رشد بی بدیل علم داده‌کاوی است. بسیاری از استارت‌آپ‌های جهان بی‌هیچ چون و چرایی از علم داده‌کاوی و زیرشاخه‌های آن بهره می‌برند. در نتیجه می‌توان گفت سال ۲۰۲۲ هم برپایه علم داده‌کاوی حرکت خواهد کرد. همین موضوع اما و اگرهایی را برای تمامی کسب و کارها به ارمغان می‌آورد.  استارت‌آپ‌ها در تمامی جهان همانطور که به سرعت رشد می‌کنند، بسیار سریع هم دوره افول را تجربه خواهند کرد. اگر استارت‌آپ‌ها به هشدارها و اما و اگرهای احتمالی اهمیت ندهند، نمی‌توان امیدی به رشد و توسعه آنها داشت. با آغاز سال ۲۰۲۲ گفته می‌شود کسب و کارها و به صورت کلی کارآفرینی بار سنگین کرونا را از دوش خود پایین گذاشته است؛ اما با این حال استارت‌آپ‌ها باید به یک موضوع جدی توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن مهارت‌آموزی در میان کارکنان و تصمیم‌گیران است.

انعطاف‌پذیری اصل مانایی استارت‌آپ‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از استارت‌آپ‌های جهان به دلیل عدم هماهنگی با محیط پیرامون، بی‌توجهی به هشدارهای محیطی، تک بعدی بودن خدمات و نبود یک انعطاف پذیری در نوع ارایه محصول و خدمات نتوانسته‌اند در عرصه حضور باقی بمانند. بسیاری از کارشناسان معتقدند استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۲ ملزم هستند خود را برای باقی ماندن در محیط با تمامی شرایط و موقعیت‌های احتمالی تطابق داده و یک انعطاف ‌پذیری ویژه‌ای نسبت به بایسته‌های محیطی و شرایط آن داشته باشند. برای مثال رویدادهای حضوری بزرگ و کوچک وجود خواهد داشت، اما روش های گردهم آمدن مجازی هم ایجاد شده است. این، فضای زیادی برای نوآوری ایجاد می کند.

گفته می‌شود استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۲ زمانی موفق می‌شوند که اعتقاد ویژه‌ای به معامله از راه دور و ارایه خدمات از راه دور داشته باشند. خود این موضوع نوعی انعطاف برای محدودیت‌های زمانی و مکانی به شمار می‌رود.

علوم داده‌کاوی و فناوری‌های بدون کد؛ پیشروترین ابزارهای رشد استارت‌آپ‌ها

وقتی صحبت از جهانی تازه می‌شود یعنی تمامی کسب و کارها از مزایا و ویژگی‌های انقلاب‌هایی که صنایع جهان را متحول می‌کنند، بهره ببرند. داده‌ها در بستر انقلاب صنعتی چهارم حرف اول را می‌زنند. بسیاری از کسب و کارهای جهان بر اساس همین داده‌ها شکل می‌گیرند. بسیاری از رسانه‌های مجازی به عنوان ابزاری برای داده‌کاوی استفاده می‌شوند. برای مثال برای راه‌اندازی یک کسب و کار باید تمامی کاربران فضای مجازی اطراف کسب و کار مربوط معیارسنجی و داده کاوی شوند. همین موضوع می‌تواند به ارایه خدمات بهتر و یا تولید محصولی مطابق با نیاز اصلی بازار کمک کند. استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۲ باید به فناوری‌ها و علوم مهم دوره جدید پایبند باشند. خود این موضوع به یک مهارت آموزی و رشد علمی نیاز دارد. بسیاری از این فناوری‌های بدون کد کسب و کارهای سنتی را از بین برده و کسب و کارهای نوآورانه را جایگزین کرد. برای مثال در ده سال اخیر کریپتو در تمام جهان رشد قابل توجهی داشته است. در حالی که برای بسیاری از افراد تا پیش از این غیر قابل درک بود؛ اما حالا به یک مسیر برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تبدیل شده است. فناوری‌های مالی و بدون کد هم در حوزه استارت‌آپی رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند. همانطور که فناوری مالی و بدون کد در دسترس‌تر می‌شوند، امور مالی، بیمه و سایر کسب و کارهای قدیمی شاهد رقابت بیشتری خواهند بود. صاحبان کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها به طور یکسان می‌توانند از این ابزارها برای غلبه بر ناکارآمدی‌ها و به چالش کشیدن کسب و کارهای با سابقه‌تر استفاده کنند. در این زمینه، حوزه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

رشد استارت‌آپ‌های زیست محیطی در جهان

چندی پیش اعلام شد که در سال ۲۰۲۱ استارت‌آپ‌های آب و هوا در جهان رشد قابل توجهی داشته‌اند. زمانی که موضوع انقلاب صنعتی چهارم مطرح شد، کارشناسان توجه به استانداردهای زیست محیطی را یکی از الزامات رشد کسب و کارها عنوان کردند. در حال حاضر بسیاری از استارت‌آپ‌ها با توجه به این شاخص‌ها به دنبال مهارت آموزی در مسایل زیست محیطی هستند. سال ۲۰۲۲ تمرکز مجددی بر اثرات محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی کسب و کارها خواهد داشت. این به معنای تمرکز بر پایداری اقلیمی، مواد تشکیل دهنده محصولات از کجا می آیند و جایی که این محصولات تولید می شوند و تاثیر آنها بر جهان است.

اما این موضوع تنها به مصرف کنندگان و محصولی که خریده می شود، ختم نمی شود. این روند برای کارمندان هم وجود دارد. مخصوصا با نسل جوان تری که می خواهند ارزش هایشان با کارفرماهایشان مطابقت داشته باشد. برای آنها مهم است که در جایی که کار می کنند، تاثیرات اقداماتشان روی جهان محاسبه شود.