فقر نوآوری در معادن بیداد می‌کند
فقر نوآوری در معادن بیداد می‌کند

حجت نوری کارشناس معدن به خبرنگار کانی مگ، در خصوص، مهمترین نوآوری‌های معدنی و روش‌های جدید و نوآوری که می توانیم در بحث معدن و صنایع معدنی داشته باشیم گفت: به نظر من، اولین چیزی که  در زمینه توسعه معدن و صنایع معدنی  نیاز است استفاده از روش‌های نوآورانه در زمینه فراوری و استحصال ماده […]

حجت نوری کارشناس معدن به خبرنگار کانی مگ، در خصوص، مهمترین نوآوری‌های معدنی و روش‌های جدید و نوآوری که می توانیم در بحث معدن و صنایع معدنی داشته باشیم گفت: به نظر من، اولین چیزی که  در زمینه توسعه معدن و صنایع معدنی  نیاز است استفاده از روش‌های نوآورانه در زمینه فراوری و استحصال ماده معدنی خام است. بیشتر کشورهای دنیا از روش‌های جدید در این زمنیه استفاده می‌کنند و ما به دلیل نداشتن نوآوری‌ در حوزه معدن و صنایع معدنی مجبوریم مواد معدنی را خام بفروشیم یا کنسانتره آن را به کشورهای دیگر با قیمت پایین ارایه کنیم.

وی افرود: مرحله دوم نوآوری، اکتشاف است.بسیاری از کشورهای پیشرفته در عمق‌های چند هزار متری می‌توانند اکتشاف کنند که متاسفانه در این زمینه پیشرفت قابل توجهی در کشور اتفاق نیفتاده است. در این دو مورد به نظر من نیاز به نوآوری و رسیدن به مرزهای تکنولوژی دانش داریم.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی نبود نوآوری، فناوری و تکنولوژ‌ی‌های روز دنیا در معادن کشورمان ریشه در مسایل مختلف دارد، اظهار کرد: داستان فراوری از لحاظ معدنی تکنولوژیک است و ما در بسیاری از زمینه‌ها به این نرسیدیم و شاید دلیل آن عدم حمایت‌های مالی و معنوی دولت‌ها باشد، یکی از دلایل آن جدا شدن از تکنولوژی‌ها و قرار گرفتن در لیست سیاه شرکت‌های کشورهای صاحب تکنولوژی است. شاید مسئله بعدی این باشد که هیچ سرمایه‌گذاری و هیچ صاحب علم و دانشی انگیزه کافی برای به ثمر رساندن این تحقیق‌ها و پژوهش‌ها را ندارد و نتیجه آن این می‌شود که اتفاق خاصی در زمینه فراوری مواد معدنی در کشور ما نیفتاده است.

نوری براین باور است: متاسفانه در این کشور انگیزه و تشویق‌ها و بسترسازی‌های مناسب براینکه به فرد روحیه داده شود وجود ندارد که یک استاد یا یک محقق می‌تواند روی آن با خیال راحت بنشیند و تحقیق کند و یک نوآوری در حوزه معدن ایجاد کند. به نظر من، بسترسازی برای نوآوری در حوزه معدن اتفاق نیفتاده است وگرنه در زمینه‌هایی که یک مقداری مشوق و یک مقدار حمایت‌های دولتی بود می‌توان به آینده روشن در این زمینه امیدوار بود. متاسفانه در خیلی از زمینه‌ها به دلیل اینکه آینده را روشن نمی‌بینند و تعدد قانون و تغییرات دولت‌ها باعث می‌شود که هیچ اتفاقی در کشور نیفتد.

او براین باور است: با توجه به چنین نگاهی که وجود دارد؛ همچنان در عرصه معدن از روش‌های سنتی و یا کپی پیست که فاقد تکنولوژی روز هستند و هیچ نوآوری در حوزه این صنعت مهم استفاده می‌کنیم. برای همین در حوزه سنگ ساختمانی عقب هستیم چون ما دستگاه‌های خیلی به روزتر را نداریم یا نمی‌توانیم آن را وارد کنیم و یا پول آن را نداریم یا اصلا به ما نمی‌دهند.

نوری  در پاسخ به این پرسش، معادن کشور چگونه باید وارد بستر انقلاب صنعتی چهارم بشوند؟ گفت: شما یک مسیر آب‌راهی را در نظر بگیرید، اگر جلوی آب‌راه باز باشد، آب بیشتری می‌آید. الان چیزی که ما در معدن نیاز داریم این است که بحث فراوری ما خیلی ضعیف و بی انرژی شده است، وقتی فراوری شما به روز باشد و بتوانید آن فلز را به پول تبدیل کنید، مطمئنا تقاضا افزایش پیدا می‌کند و حتما یک انقلاب در معدن اتفاق می‌افتد. در چند سال گذشته چنین تحولی را در حوزه آهن دیدیم. وقتی تقاضا برای صادرات خام زیاد شد یک انقلابی در معدن سنگ آهن اتفاق افتاد و شاهد اتفاقات خوبی بودیم. بنابراین پول و انرژی خیلی خوبی برای آهن صرف شد. اگر در کشور در حوزه سنگ ساختمانی، در حوزه فلزات و در حوزه صنایع غیر فلزی زنجیره اول ایجاد شود، به صورت خود معدن‌دار و صاحبان کار انقلاب را راه می‌اندازند. نوآوری می‌تواند انقلابی در حوزه صنایع معدنی ایجاد کند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر دولت با چه چالش‌هایی سر این موضوع مواجه است؟ گفت: این گرفتاری که در کل کشور وجود دارد در حوزه معدن هم هست. این تعدد قوانین و این لحظه به لحظه تغییرات قوانین در بحث حقوق دولتی و در بحث معارضین محلی و بعضی مواقع شیطنت‌هایی که سازمان‌هایی مثل منابع طبیعی و محیط زیست انجام می‌دهند انگیزه از بین می‌رود. ماشین‌آلات در حوزه معدن به شدت بالا رفته است و تولید داخلی هم آنچنان نداریم و هزینه‌های تولید سر به فلک کشیده است و فقط آن معادن و حوزه‌هایی مثل فلزات غیر رنگی و فلزات با ارزش می‌توانند در این گرانی دوام بیاورند و برای بقیه خیلی مقرون به صرفه نیست.

گفتگو از زهرا ترابی، خبرنگار کانی مگ