برخی دستگاه‌ها در مسیر اجرای «درگاه ملی مجوزها»سنگ‌اندازی می‌کنند
برخی دستگاه‌ها در مسیر اجرای «درگاه ملی مجوزها»سنگ‌اندازی می‌کنند

 به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، علی خضریان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عدم اجرایی شدن سامانه G۴B و تحقق نیافتن اهداف مدنظر برای این سامانه گفت: تبدیل شدن درگاه ملی مجوزهای کشور (G۴B.ir) به پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، علی‌رغم تاکیدات و زیرساخت‌های قانونی موجود تاکنون فراهم نشده است […]

 به گزارش کانی مگ، به نقل از مهر، علی خضریان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره عدم اجرایی شدن سامانه G۴B و تحقق نیافتن اهداف مدنظر برای این سامانه گفت: تبدیل شدن درگاه ملی مجوزهای کشور (G۴B.ir) به پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، علی‌رغم تاکیدات و زیرساخت‌های قانونی موجود تاکنون فراهم نشده است که می‌توان در خصوص چرایی عدم توفیق در اجرای این قانون حتی بعد از گذشت یک سال، به دلایل عدیده‌ای اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان یکی از دلایل عمده این موضوع که بیشتر در دولت دوازدهم فراگیر بود، می‌توان به اختلافات بین دستگاهی و عدم همکاری نهادهای مختلف با متولی اصلی این درگاه یعنی وزارت اقتصاد اشاره کرد. صدور مجوز، در حقیقت نوعی قدرت و حاکمیت را برای مراجع صدور به همراه دارد. از این روی، مقاومت در برابر کاهش قدرت را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین انگیزه این مراجع برای مخالفت با درگاه ملی مجوزهای کشور برشمرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: علی‌رغم اینکه موضوع عدم همکاری دستگاه‌ها با نهاد متولی تا حدودی در دولت فعلی برطرف شده است و مطابق با شنیده‌ها وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت اولیه خود را با صدور مجوزهای مربوطه‌شان از طریق درگاه مذکور اعلام کرده‌اند؛ اما هنوز هم گام عملی در این خصوص برداشته نشده و همچنان گروهی از مسئولین مرتبط در همین وزارتخانه‌های مزبور ضمن مخالفت با این موضوع، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

خضریان با اشاره به اینکه شرایط اخذ هر مجوز کاملا شفاف نیست، بیان کرد: هر لحظه امکان دارد تا مطابق با بخشنامه مرجع صدور مجوز مربوطه، رویه اعطای هر مجوزی تغییر کند، بنابراین صدور مجوز از طریق پنجره واحد ابتدا نیازمند بررسی، تدقیق و شفاف شدن فرآیند صدور مجوزها در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌‎وکار، به عنوان متولی اصلی و قانونی این موضوع، است.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود در درگاه ملی مجوزهای کشور، کسب‌وکارمحور نیست، گفت: همین موضوع سبب سردرگمی کاربران در ارائه درخواست خواهد شد. به این معنی که کاربر در زمان مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کشور، قصد ارائه درخواست مجوز برای راه‌اندازی کسب‌وکار خاصی را دارد؛ اما در این درگاه با انبوهی از مجوزهای مستقل روبرو می‌شود و نمی‌داند که برای نیل به هدف نهایی خود باید چه قدم‌هایی را طی کند و چه مسیری پیش‌روی وی قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: پیچیدگی نظام استعلامات درون سازمانی و بین سازمانی، کاغذی بودن بخشی از فرآیندهای درون سازمانی و فقدان نظام ارجاع بین دستگاهی، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مهم حداقل در زمان حاضر، نتواند به طور کامل محقق شود.

خضریان با ارائه پیشنهاد برای اجرایی شدن درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد صدور مجوزها، اظهار کرد: با توجه به تمام ملاحظات بیان شده، پیشنهاد می‌شود که در حال حاضر ضمن اولویت‌بندی، طرحی چند مرحله‌ای به منظور تبدیل تدریجی درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره واحد صدور مجوزها آماده شود.

وی تاکید کرد: گام‌های عملیاتی برای ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها به ترتیب اولویت شامل بازتنظیم اطلاعات موجود در درگاه G۴B به صورت کسب‌وکار محور، تفکیک مجوزهای تایید محور توسط هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و هیئت وزیران، بررسی، تدقیق و شفاف کردن فرآیند اخذ مجوزهای تاییدمحور کسب‌وکارها به ترتیب اولویت در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار پیشنهاد می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اطلاع‌رسانی عمومی شرایط و ضوابط مصوب و طراحی درگاه ملی مجوزهای کشور بر مبنای ضوابط مذکور، الکترونیکی کردن فرآیند ثبت درخواست، ارجاع به مرجع صدور مجوز اصلی و صدور مجوز در ظرف زمانی توافق شده، توسط درگاه به ترتیب اولویت تعیین شده یا دستگاه‌های داوطلب و تعمیم اولویت به کسب‌وکارهای جدید و راه‌اندازی فرآیند ثبت و صدور الکترونیکی مجوز با محوریت آن‌ها نیز از دیگر پشنهادات و راهکارهای این موضوع است.