ماشین‌آلات معدنی به روز جهان چه ویژگی‌هایی دارند؟
ماشین‌آلات معدنی به روز جهان چه ویژگی‌هایی دارند؟

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- ماشین‌آلات معدنی در تمام دنیا به عنوان کاربردی‌ترین و حیاتی‌ترین ابزارهای معدنکاری به شمار می‌روند. این ابزارها، از معادن گوچک مقیاس تا معادن بزرگ ایفاگر نقش مهمی در عملیات‌های معدنکاری هستند. بررسی‌های نشان می‌دهد، اندازه ماشین‌آلات معدنی ممکن است با توجه به شرایط فیزیکی معدن تعیین شود. معادن زغال زنگ […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- ماشین‌آلات معدنی در تمام دنیا به عنوان کاربردی‌ترین و حیاتی‌ترین ابزارهای معدنکاری به شمار می‌روند. این ابزارها، از معادن گوچک مقیاس تا معادن بزرگ ایفاگر نقش مهمی در عملیات‌های معدنکاری هستند. بررسی‌های نشان می‌دهد، اندازه ماشین‌آلات معدنی ممکن است با توجه به شرایط فیزیکی معدن تعیین شود. معادن زغال زنگ به دلیل شرایط و موقعیت‌ جغرافیایی به ماشین‌آلات ارتفاع کم نیاز دارند. سقف ضعیف معادن زغال سنگ که نیاز به چوب‌بندی نزدیک به مسیر دارد، اغلب عرض خودروها را محدود می‌کند. شعاع کوچکترین منحنی طول خودرو را محدود می کند. در معادن زغال سنگ ظرفیت زیادی با افزایش طول و عرض برای مقابله با ارتفاع کم بدست می‌آید. همچنین با استفاده از طرح‌های خاص که کف خودرو را پایین می‌آورد. با استفاده از تخته‌های جانبی و انتهایی، معدنکاران می توانند این تخته‌ها را برای بیل زدن زغال سنگ از انتها یا کناره‌ها بدون مزاحمت جدا کنند. پس از آن تخته‌ها بلند می‌شوند و یک روکش روی ماشین‌‌ها قرار می‌گیرد. در معادنی که شرایط فیزیکی اندازه خودرو را محدود نمی‌کنند، این امر معمولاً با استفاده از خودرو تعیین می‌شود. معادن آنتراسیت که از لوله‌های بارگیری از سینه استفاده می‌کنند، از ماشین‌آلات معدنی با ظرفیت بالا و بزرگ استفاده می‌کنند. بارگیری مکانیکی به بزرگترین خودروی ممکن مطابق با شرایط حمل و نقل و بارگیری نیاز دارد تا تعداد تعویض خودرو و تاخیر زمانی کاهش یابد. وقتی ماشین  برای بارگیری طراحی می‌شود، اندازه آن ممکن است طول و عرض ماشین را محدود کند. هنگامی که یک معدن جدید افتتاح می‌شود، اندازه ماشین‌آلات معدنی اغلب به صورت دلخواه انتخاب می‌شود، تا جایی که می‌توان آن را با شرایط فیزیکی تعیین کرد. منحنی‌های حمل و نقل، دستگاه‌های تخلیه و غیره برای جا دادن ماشین جدید در معدن طراحی شده‌اند.

مهمترین ویژگی‌های ماشین‌آلات معدنی

بدنه ماشین‌آلات معدنی ممکن است از چوب یا فولاد ساخته شود یا ترکیبی از هر دو باشد. ماشین‌های چوبی به راحتی ساخته می‌شوند و اغلب توسط نیروی کار غیر ماهر مونتاژ می‌شوند. علاوه بر این، آنها انعطاف پذیری خاصی دارند که به آنها کیفیت سواری عالی می‌دهد و ساخت آنها ارزان است. هزینه ساخت همه خودروهای فولادی از ۵۰ تا ۱۰۰درصد بیشتر از خودروهای چوبی است، اما عمر طولانی تر آنها اغلب این نقص اولیه را جبران می‌کند. هزینه‌های نگهداری حدود یک چهارم خودروهای چوبی است. همچنین، برای همان ابعاد بیرونی، ماشین فولادی ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت داخلی بیشتری می‌دهد. ماشین‌های فولادی دوام بیشتری دارند و می‌توانند در برابر ضربه‌هایی که ماشین‌های چوبی را خرد می‌کند، مقاومت کنند. هنگامی که نیروی کار ماهر در دسترس باشد، یک ماشین فولادی خم شده را می‌توان با هزینه بسیار کم تعمیر و در خدمت قرار داد. هزینه‌های نگهداری کمتر و ظرفیت بیشتر باید هزینه حمل و نقل را در هنگام استفاده از خودروهای فولادی کاهش دهد. در جابه جایی مواد معدنی و حمل و نقل آن از ماشین‌آلات معدنی متفاوتی استفاده می‌شود. آنطور که قبلا هم به آن اشاره شد، ماشین‌آلات معدنی برای معادن مختلف، کاربردهای متفاوتی دارند. برای هر معدن بسته به مقیاس، میزان عملیات های معدنکاری و اندازه فعالیت معدنی باید ماشین‌آلات مناسب را در نظر گرفت.

هنگام جابجایی مواد و پرسنل در معادن از نقطه A به نقطه B، به ماشین‌های حمل و نقل معدنی نیاز است که قابل اعتماد، کارآمد و بادوام باشند. در عین حال، همه ماشین‌آلات معدنی برای هر برنامه مناسب نیستند؛ بنابراین در معادن بزرگ و کوچک باید به این نکته توجه کرد که ماشین‌آلات را برای چه کاری و در چه شرایطی استفاده می‌کنند.

مهمترین کابردهای ماشین‌آلات معدنی

وقتی صحبت از ماشین‌آلات معدنی می‌شود بیشتر این تصور ایجاد می‌شود که ماشین‌آلات سنگین و برای امور سخت معدنکاری کاربرد دارند؛ اما واقعیت این است که ماشین‌آلات معدنی گاهی کاربردهایی مانند حمل مواد اندک معدنی را در داخل معدن انجام می‌دهند. برای مثال در برخی مواقع ماشین‌آلات معدنی سیستم‌های تولید شفت معدن، حمل و نقل زباله و در برخی موارد پر کردن زباله را انجام می‌دهند. در نتیجه نباید به ماشین‌آلات معدنی نگاهی تک بعدی داشت. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی  محصولاتی را تولید می‌کنند که همه سفارشی طراحی شده‌اند تا مطابق با نیازهای مشتریان باشند. در تولیدات این شرکت‌ها، اجزای استاندارد و روش‌های ساخت و ساز اثبات شده با تجربه طولانی در حمل و نقل زیرزمینی و عملیات معدن ترکیب شده‌اند تا بهترین ارزش خودروی معدن موجود در دنیا را تولید کنند.

ماشین آلات معدنی تولید شده در شرکت‌های پیش‌رو، این کاربرد را دارند که با انتهای همپوشانی و کنترل لوکوموتیو از راه دور در مسیرهای بارگیری ثابت کنند. این اتفاق یک سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت بالا یک نفره بسیار کارآمد است. لوکوموتیو و ماشین‌ها توسط یک سری غلتک که مسیری را در دو طرف لوکوموتیو و بدنه ماشین درگیر می‌کنند، روی ایستگاه تخلیه حمل می‌شوند. کف خودروها روی ریل منفرد منحنی تخلیه می‌شوند و اجازه تخلیه نامحدود مواد را می‌دهند.

مهمترین ماشین‌آلات معدنی تولید شده توسط شرکت‌های پیش‌رو جهان، تمام شرایط ممکن برای اندازه‌گیری مسیر و اندازه قفسه‌ها و غیره را دارند. در این شرکت‌ها تلاش می‌شود تا ماشین‌آلاتی تولید شود که برای توسعه و حمل و نقل زیرزمینی قابلیت‌های ویژه‌ای ایجاد کنند.

ماشین‌آلات معدنی موج چهارمی

در انقلاب صنعتی چهارم، استفاده از ماشین یک اصل به شمار می‌رود. تمامی صنایع موج چهارمی دیگر ماشینی می‌شوند و حتی گفته می‌شود ماشین‌آلات جای انسان‌ها را می‌گیرند. در معادن موج چهارمی و شکل گیری انقلاب صنعتی چهارم در معادن هم این موضوع صدق می‌کند. ماشین‌آلات معدنی که از تکنولوژی‌های انقلاب صنعتی چهارم استفاده می کنند، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و نوآورانه‌ای هستند. بسیاری از شرکت‌های مهم دنیا ماشین‌آلات معدنی را تولید می کنند که انتقال هوا و الکتریکی را برای کاربردهای زیرزمینی و سطحی طراحی کرده و آن را آسان‌تر می‌کند.

این نوع ماشین‌آلات معدنی را می‌توان به صورت دستی از واحد یا از راه دور از ایستگاه کنترل کرد. خودروهای انتقالی امکانات فوق‌العاده‌ای برای جابجایی سنگ معدن، ضایعات، پس‌پوش یا مواد دیگر در زیر زمین و تقریباً هر ماده آزاد در کارخانه‌های فرآوری سطحی دارند. پتانسیل فقط با فضای کاری موجود محدود می‌شود.

با گسترش کار زیرزمینی، زمان لازم برای قرار دادن معدنکاران در مناطق کار به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود. برخی ماشین‌آلات معدنی این قابلیت را دارند که تعداد قابل توجهی از واگن‌ها با ظرفیت‌های بین چهار تا چهل نفر را برای معادن مختلف در سراسر جهان تولید و عرضه کنند.

یکی دیگر از ماشین آلات معدنی موج چهارمی و به روز دنیا ماشین‌های انتقال فریم سر است. این ماشین‌ها شرایطی را در معادن ایجاد می‌کند تا با ارایه طرح‌هایی برای هدایت جریان سنگ معدن یا زباله در چهار جهت مختلف، معدنکاری آسانتری را ممکن کند.

حمل و نقل لوازم و تجهیزات هم بر روی سطح و هم در زیر زمین می‌تواند یک روش پرهزینه و دشوار باشد. شرکت‌های پیش‌رو در حوزه ماشین‌آلات معدنی تقریباً برای هر نوع ماشین خدماتی و  طرح‌هایی در دسترس دارند تا عملیات معدنکاری در تمامی معادن با کمترین هزینه‌های مالی و جانی بیشتری بهره‌وری را داشته باشد.