بسیاری از معادن کشور به دست غیر متخصصان افتاده است
بسیاری از معادن کشور به دست غیر متخصصان افتاده است

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس یازدهم به کانی مگ، گفت: متاسفانه افرادی که تعدادشان هم کم نیست برخی معادن را به اسم خود به ثبت رسانده‌اند، اساساً اهلیت برای اکتشاف، استخراج و فرآوری را ندارند و به نوعی باید گفت بسیاری از معادن کشور به دست نااهلان افتاده است. وی افزود: برخی از این […]

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس یازدهم به کانی مگ، گفت: متاسفانه افرادی که تعدادشان هم کم نیست برخی معادن را به اسم خود به ثبت رسانده‌اند، اساساً اهلیت برای اکتشاف، استخراج و فرآوری را ندارند و به نوعی باید گفت بسیاری از معادن کشور به دست نااهلان افتاده است.

وی افزود: برخی از این افراد اصلاً دغدغه استخراج را ندارند و منتظرند، معدن ارزشش بالا برود تا بفروشند؛ یعنی کارشان دلالی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: این رویکرد، اقتصاد کشور را گرفتار کرده و جای تعجب دارد که دولت هم زورش به این افراد نمی‌رسد، زیرا تاکنون، خلعیت صورت نگرفته است. ما در این رابطه، مشکل قانون نداریم، بلکه اراده لازم در وزارت صمت نیست.

این نماینده استان آذربایجان غربی اظهار داشت: بسیاری از معادن کشور مورد اسارات اشخاص حقیقی و چه بسا حقوقی است. سوال من از وزیر صمت این است که چرا با وجود اینکه وزیر صمت دولت قبل فرصت شش ماهه گذاشت، همچنان خلعیت به اجرا درنیامده است؟ من حتماً در این رابطه از آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت طرح سوال خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع بخش خصوصی به حوزه معادن کشور ورود پیدا کرده و کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است، گفت: اگر مدیریت همراه با امکانات باشد، حتماً بخش خصوصی با رغبت بیشتر به این حوزه ورود پیدا می‌کند.

ذاکر افزود: نقش رانت در برخی ثبت معادن مشهود است. از سوی دیگر، افرادی که معدن را ثبت می‌کنند و احساس مالکیت دارند را باید روشن کرد که تا زمانی خاص وقت دارید تا خود را اثبات کنید و اگر این‌طور نشود، وزارت صمت باید قاطعانه ورود و مدیریت کار را از دست این افراد خارج کند. نباید زمان را از دست داد تا کار به شکایت، تشکیل پرونده و درست‌کردن هزینه برای کشور برسد.

نماینده مردم ارومیه اظهار داشت: درآمد معادن کشور باید در راه ایجاد رفاه برای مردم خرج شود، اما قانون در امر معادن به درستی اجرا نمی‌شود. مجلس می‌تواند روی به تذکر و سوال بیاورد، ولی موفقیت در حوزه معدن نیاز به پای کار آمدن دولت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با درآمد حاصل از معادن می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای کشور را اداره کرد. خداوند به ما سرمایه معادن را داده و ما باید تا حدی زحمت بکشیم و بیشتر از آن، مدیریت کنیم. اگر این مسیر به خوبی پیش برود، اشتغال‌زایی در استان‌ها هم آمار بهتری از خود به جای خواهد گذاشت.