معادن را به دست معدن‌کاران واقعی بسپاریم
معادن را به دست معدن‌کاران واقعی بسپاریم

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس یازدهم به کانی مگ گفت: عمده معادنی که در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد، گچ و نمک است. از سوی دیگر، بسیاری از نقاط ایران دارای معادن متنوع و مختلفی هست که هر کدام می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد. به نظرم در بحث واگذاری معادن، هیچ چهارچوب و […]

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس یازدهم به کانی مگ گفت: عمده معادنی که در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد، گچ و نمک است. از سوی دیگر، بسیاری از نقاط ایران دارای معادن متنوع و مختلفی هست که هر کدام می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد. به نظرم در بحث واگذاری معادن، هیچ چهارچوب و قواره خاصی وجود ندارد و بسیاری از مواقع، مجموعه‌ها به دست اهلش سپرده نمی‌شود. اگر معادن را به دست معدن‌دارهای واقعی سپردیم، آنگاه رشد منابع را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در زمان واگذاری معدن به سرمایه‌گذار، اول باید اهلش را پیدا کنیم و بعد هم باید خروجی کار او را بگیریم. در حال حاضر، معادنی واگذار شده‌اند ولی هیچ فعالیتی ندارند و حقوق‌های دولتی‌شان هم مانده است و متاسفانه سیستم وزارت صمت هم پاسخگو نیست.

نماینده گرمسار تصریح کرد: معدن‌دار موظف است بر اساس ظرفیتی که برآورد شده و برداشت مشخصش، سال به سال درصدی را برابر قانون به خزانه دولتی واریز کند. این حقوق دولتی است که از سرمایه‌گذار گرفته می شود، اما گاهی شاهدیم که این حقوق پرداخت نمی‌شود.

مطهری افزود: در واگذاری‌ها، سرمایه‌گذاران واقعی و کارنامه‌دار انتظار دارند که هم در ادامه کار، حمایت شوند و هم واگذاری‌ها به اهلش سپرده شود. کشور ما در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذار را حمایت نمی‌کند، در حالی که پیاده نظام مبارزه اقتصادی ما با تحریم‌ها، استفاده بهینه و به جا از سرمایه‌گذار است.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما نه در بحث تسهیلات و نه در بحث ماشین‌آلات از سرمایه‌گذار حمایت نمی‌کنیم. اکثر ماشین آلات باید وارداتی باشد، چون تولیدات داخلی هنوز به آن فناوری نرسیده است و مشکل داریم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سرمایه‌گذار همین بحث تحریم و تخصیص ارز است که نمی‌تواند دستگاه‌ها را وارد و سیستمش را به روز کند. گره این مشکلات به دست دولتمردان باز می‌شود البته اگر اراده‌ای در کار باشد.