معدن‌دار نباید بی‌انگیزه شود
معدن‌دار نباید بی‌انگیزه شود

مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس با اشاره به ضعف در مدیریت معدنی کشور، به کانی مگ، گفت: مرتباً سوال می‌شود که چرا در برخی امور که می‌تواند برای کشور ارزآور باشد با چالش روبرو هستیم، طبیعی است که همه کسب و کارها از یک سیستم مدیریتی و دیوان سالاری پیچیده و البته خسته‌کننده پیروی […]

مجید نصیرایی، نماینده فردوس و طبس با اشاره به ضعف در مدیریت معدنی کشور، به کانی مگ، گفت: مرتباً سوال می‌شود که چرا در برخی امور که می‌تواند برای کشور ارزآور باشد با چالش روبرو هستیم، طبیعی است که همه کسب و کارها از یک سیستم مدیریتی و دیوان سالاری پیچیده و البته خسته‌کننده پیروی می‌کنند. یکی از این کسب و کارها که مخصوصاً در این سال‌ها می‌توانست برای کشور چاره‌ساز باشد، استفاده و بهره‌وری از ظرفیت معادن کشور بود که هرچند در این بخش، بی‌توجهی‌هایی صورت گرفته است، اما هنوز هم امکان کار و درآمدزایی حداکثری از آن وجود دارد. نباید در مسیر کاغذبازی‌ها معدن‌دار بی‌انگیزه شود.

وی افزود: ما وقتی در جنگ اقتصادی قرار داریم دیگر نباید به دست خود، اقتصاد را تحریم کنیم. سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر انقلاب به سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شده است و اکنون در اواخر این سال قرار داریم. حال باید از مسئولان پرسید چقدر به این شعار ارزشمند عمل کردند؟ تا وقتی که سیستم اداری کشور، درگیر کاغذبازی و دواندن سرمایه‌گذار است و تغییر رویکرد را ندیده‌ایم، وضع خیلی تغییری پیدا نمی‌کند. خیلی حیف است که در بسیاری از نقاط کشور، معادنی باارزش و سودآور داریم که داشتن آن، آرزوی بسیاری از کشورهاست، اما با قوانین دست و پا گیر، کار خود را به چالش کشیدیم. البته به نظر می‌رسد دولت سیزدهم قصد دارد این فضا را تا حد قابل قبولی تغییر دهد که امیدوارم سریع‌تر اثرات آن را ببینیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکی از هنرِ مدیران ما باید این باشد که سرمایه‌گذار را وقتی جذب کردند با روال‌های اداری خسته‌اش نکنند. گاهی، سرمایه‌گذار پای کار می‌آید، اما در ادامه مسیر به قدری درگیر مجوزها و کاغذبازی می‌شود که با بی‌انگیزگی از مسیر اصلی خارج می‌شود.

نماینده فردوس و فردوس اظهار داشت: معدن‌دار اگر به درستی توسط وزارت صمت به کار گرفته شود، کارش برای استخراج با وجود همه زحمت‌هایی که از آن خبر داریم، خیلی سخت نیست، زیرا پیش از استخراج، مطالعاتی صورت گرفته که کارِ آزمون و خطا را به حداقل برساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سرمایه‌گذاری از جمله معدن‌دار، انتظار دارد که دولت رهایش نکند. گاهی در اواسط کار هم باید این افراد را دریابید تا هم با انگیزه جلو بروند و هم اگر کم و کاستی داشتند با حمایت دولت رفع شود. حمایت منطقی که آلوده به رانت نباشد، کمک به شکوفایی اقتصاد کشور است.