حضور سازمان محیط زیست در زمان واگذاری معادن ضروری است
حضور سازمان محیط زیست در زمان واگذاری معادن ضروری است

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای کشور اشتغال‌زایی کند، بهره‌وری از بلوک‌های معدنی است. باید در بهره‌برداری از این واحدها به مسایل محیط زیست هم توجه داشت. وی افزود: به طور مثال، کویرهای کشور، مملو از نمک‌های صنعتی است که اگر واگذاری‌ها […]

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای کشور اشتغال‌زایی کند، بهره‌وری از بلوک‌های معدنی است. باید در بهره‌برداری از این واحدها به مسایل محیط زیست هم توجه داشت.

وی افزود: به طور مثال، کویرهای کشور، مملو از نمک‌های صنعتی است که اگر واگذاری‌ها براساس عدالت باشد، بخش زیادی از قشر جوان می‌توانند مشغول فعالیت شوند و به تبع آن، اقتصاد کشور هم روند رو به رشدی را دنبال خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در معادن زیرزمینی ما، انواع و اقسام کانی‌های معدنی وجود دارد و حیف است کشوری با این ظرفیت عظیم، از درآمدهای حداقلی در این بخش سود ببرد.

این نماینده استان اصفهان اظهار داشت: متاسفانه در برخی مواقع، در واگذاری معادن، ساختارشکنی‌هایی رخ می‌دهد که کار را از اصول و چهارچوب قانونی خارج می‌کند. یا مثلاً گاهی شاهد هستیم که استعلامات لازم از سازمان محیط زیست گرفته نمی‌شود و یا حق و حقوق مردمی که در جوار معدن زندگی می‌کنند، رعایت نمی‌شود.

نقدعلی گفت: درآمدزایی، اشتغال‌زایی و استفاده حداکثری از منابع خدادادی لازم و ضروری است، اما نه به قیمت اینکه محیط زیست مختل و مردمانی ناراضی شوند. از این‌رو معتقدم، حتماً در همان شروع کار باید اهلیت سرمایه‌گذار ثابت شود تا بتوان با خیال راحت‌تر چشم به آینده داشت.

وی یادآور شد: هر فردی یا تشکیلاتی که به عنوان سرمایه‌گذار بنا داشته باشد وارد کار شود باید تعهدات زیست محیطی را بدهد. برای اینکه این روند به درستی انجام و پیش رود، ضرورت دارد سازمان محیط زیست از همان ابتدای امر که قرار است واگذاری صورت بگیرد، به طور جدی در کار حضور داشته باشد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در پاسخ به اینکه مهمترین خواسته سرمایه‌گذاران معدنی چیست؟ گفت: تسهیل در روند صدور مجوز، خواسته به حق سرمایه‌گذاران است که این مسیر تنها در دوری از بوروکراسی‌های پیچیده و بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی است.