رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری بخش معدن حیاتی است
رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری بخش معدن حیاتی است

به گزارش کانی مگ، این نشست با حضور، نمایندگان پارک فناوری پردیس، شتابدهنده کانی بوم، شتابدهنده صدر فردا‌،شتابدهنده آبان، شتابدهنده تفتان، صندوق فناوری مواد پیشرفته‌، شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران و دیگر شرکت‌های تولیدکننده دانش‌محور با معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت برگزار شد که حاضران به اهمیت رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری در حوزه […]

به گزارش کانی مگ، این نشست با حضور، نمایندگان پارک فناوری پردیس، شتابدهنده کانی بوم، شتابدهنده صدر فردا‌،شتابدهنده آبان، شتابدهنده تفتان، صندوق فناوری مواد پیشرفته‌، شرکت دانش‌بنیان شایان فناوران و دیگر شرکت‌های تولیدکننده دانش‌محور با معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت برگزار شد که حاضران به اهمیت رشد اکوسیستم نوآوری و فناوری در حوزه معدن تاکید کردند.

رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: گلوگاه توسعه بخش معدن کشور فناوری و نوآوری است و تبدیل کردن بخش معدن به بازار فناوری باید دغدغه اصلی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور شود و شبکه همکاری اکوسیستم نوآوری و فناوری با بخش معدن ایجاد شود.

وی افزود: اساساً حوزه معدن وقتی می‌تواند نقش سازنده در اقتصاد ایفا کند که یا نقش بازار را به خود بگیرد و یا نقش فناوری را.

وی با بیان اینکه به نسبت ظرفیت‌های معدنی توسعه خوب و قابل قبولی داشته‌ایم، افزود: بخش معدن به لحاظ توان مالی و اجرایی قابلیت‌های حائز اهمیتی دارد؛ اما نقش عامل فناوری در حوزه معدن باید به عنوان یک گلوگاه ارتقا یابد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تقاضای استفاده از فناوری در بخش معدن مناسب نیست، گفت: عدم شناخت از ظرفیت‌های فناوری کشور یکی از دلایل این مساله می‌تواند باشد که باید ظرفیت‌های اکوسیستم فناوری کشور به بخش معدن شناسانده شود.

محتشمی پور ادامه داد: بخشی از این کمبود تقاضاها نیز به خاطر ایرادات قاعده گذاری است، موضوع بعدی عدم شناخت از مسایل آینده همانند مباحث هوشمند سازی است. همچنین چالش‌های انرژی از مسائل جدی حوزه معدن به شمار می‌رود.

وی در پایان گفت: مهمترین کمک اکوسیستم فناوری این است که در حوزه نوآوری و فناوری معادن و صنایع معدنی شبکه همکاری ایجادنماید، وجود شبکه های به هم پیوسته ظرفیت‌ها در ارتقای حوزه فناوری معادن و صنایع معدنی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

تسریع در سیر دیجیتال حوزه معدن و صنایع معدنی الزامی است

در ادامه این نشست، مهرداد عبادی، عضو هیئت مدیره و مدیر توسعه کسب‌وکار شتابدهنده کانی بوم به تشریح وضعیت زیست بوم نوآوری در معدن و صنایع معدنی پرداخت.

وی توجه به فرهنگ استفاده از نوآوری در حوزه معدن و صنایع معدنی و آشناکردن مدیران با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها و ارزشی که این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه معدن و صنایع معدنی ایجاد کنند، از عوامل مهم ایجاد اثرگذاری نوآوری در حوزه معدن و صنایع معدنی برشمرد.

عضو هیئت مدیره سازندگاه کانی بوم با اشاره به اهمیت مکانیزاسیون، اتوماسیون و دیجیتالیزاسیون در حوزه معدن و صنایع معدنی، افزود: باید دانش مربوط به این حوزه‌ها را پیاده سازی کرده و سپس از مزیت‌های آن استفاده کنیم. اگر شرکت‌ها و مجتمع‌های معدنی می‌خواهند مزیت رقابتی را در بازارهای جهانی از دست ندهند و بتوانند در قیمت‌گذاری‌های جهانی اثرگذار باشند، باید سیر تحول دیجیتال و هوشمندسازی را در خود تسریع کنند.

وی ادامه داد: اگر از حاکمیت فرهنگ داده‌محوری و شفافیت صحبت می‌کنیم، مهم است که از فناوری برای رسیدن به این مهم استفاده کنیم. تصمیم‌گیری بر مبنای داده‌ها و نه بر اساس شهود و نظر شخصی افراد، می‌تواند زمینه اقدام‌های منطقی و متناسب با شرایط موجود را فراهم کند. اینترنت اشیا و بلاکچین و… زمانی حائز اهمیت است که بخواهیم در این راستای چنین اهدافی از آن‌ها استفاده کنیم و نگاه مدگرایانه و استفاده نمایشی از فناوری را کنار بگذاریم.

عبادی با تاکید بر ضرورت سازماندهی و هدفمندی خدمات ارائه‌شده در اکوسیستم نوآوری بخش معدن، گفت: اکثر مجموعه‌های معدنی برای خود مرکز نوآوری و شتابدهی تاسیس می‌کنند. از آنجاکه تعداد تیم‌های دارای طرح و ایده مناسب و متناسب در حوزه معدن محدود است، عرضه خدمات و زیرساخت‌های موجود بیشتر از تیم‌ها و طرح‌هایی است که وجود دارند و این موضوع سبب اتلاف منابع و کاهش کارایی و اثربخشی این مراکز می‌گردد.

وی تصریح کرد: به جای تعریف مراکز تخصصی و متمرکز که بتوانند با هم‌افزایی به‌صورت اثربخش مشکلی را در حوزه معدن و صنایع معدنی بر طرف کنند، شرایطی ایجاد شده که هر مجموعه‌ای به دنبال ایجاد مرکز نوآوری در ساختار خود است. تعدد این مراکز و رشد بی‌برنامه آن‌ها سبب هدررفت منابع شده و نمی‌توان از آن‌ها انتظار خروجی‌های مطلوب داشت.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای استفاده از خدمات و محصولات شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها، عنوان کرد: وقتی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و یک تیم وقت و انرژی خود را صرف ارائه یک محصول یا خدمت می‌کند، نیاز است که شرایطی برای کارفرماهای معدنی فراهم شود تا بتوانند از این محصولات و خدمات استفاده کنند. بعضا با این موضوع مواجه می‌شویم که چون محصول ارائه شده در وندورلیست شرکت‌های معدنی و معادن نیست، نمی‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین گاهی وجود استانداردهایی را الزامی می‌دانند؛ اما امکان اخذ استاندارد برای این محصول‌ها وجود ندارد. چون سازمان استاندارد اساسا معیاری برای سنجش آنها ندارد. این موضوع باعث می‌شود که یک محصول به دلیل نبود شرایط استانداردسازی توانایی حضور در بازار را نداشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ضروری است متولیان امر، زیرساخت‌های قانونی را به‌گونه‌ای منعطف تعریف کنند تا محصولی که علاوه‌بر هزینه‌های مالی، هزینه‌ای به ارزش وقت و جوانی نخبگان کشور صرف آن شده است، قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد.

تعامل میان زیست‌بوم فناوری و بخش دولتی نسخه شفابخش معادن

در ادامه نمایندگان شرکت‌های فناور، دانش بنیان و شتاب دهنده در حوزه معادن و صنایع معدنی به بیان مهمترین پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

افزایش جرات نوآوری در مدیران، تعامل میان اکوسیستم نوآوری و فناوری و بخش دولتی، بازنگری رویه ها و فرآیندها با نگاه خلاقیت محور شرکتهای فناور و نوآور، قبول مسئولیت نوآوری توسط مدیران در حوزه عمل و توجه به سرمایه‌گذاری در این زمینه، برنامه‌ریزی برای استفاده ازظرفیت های معدنی کشورمان و بازارهای جهانی آن از جمله پیشنهادات بوده است.

شرکت‌های فناور، شتاب دهنده و دانش بنیان همچنین مسائلی از جمله سرمایه‌گذاری در طرح‌های خلاقانه حوزه پایین دستی مس وفولاد، ارتباط صنایع پیشران با بنگاه‌های کوچک و متوسط، ریل‌گذاری و زیرساخت برای پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان، شبکه سازی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران و مکانیزاسیون معادن را مطرح کردند.

رونق تولید قطعات و تولید ماشین‌آلات، بومی سازی صنایع های‌تک در صنایع پیشرفته، استفاده از صندوق های جسورانه بورسی، تسهیلات تامین زمین و مواد اولیه، فرهنگ سازی استفاده از نوآوری و فناوری، برنامه ریزی متناسب با اکوسیستم دانش بنیان و تمرکز در طرح‌های تحول‌زایی پیشران از دیگر پیشنهادها بوده است.

مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.