دولت موظف به ایجاد زیرساخت‌ها برای معدن‌داران است
دولت موظف به ایجاد زیرساخت‌ها برای معدن‌داران است

به گزارش کانی مگ، سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم در واکنش به اعتراض برخی معدن‌داران که می‌گویند ما افزایش حقوق دولتی را پذیرفته‌ایم، اما توسعه خاصی از سوی دولت در محدوده‌های معدنی نشده است، گفت: اول از همه باید یادآور شد که حقوق و احترام ضرورت دارد که متقابل رعایت شود. اگر دولت، […]

به گزارش کانی مگ، سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم در واکنش به اعتراض برخی معدن‌داران که می‌گویند ما افزایش حقوق دولتی را پذیرفته‌ایم، اما توسعه خاصی از سوی دولت در محدوده‌های معدنی نشده است، گفت: اول از همه باید یادآور شد که حقوق و احترام ضرورت دارد که متقابل رعایت شود. اگر دولت، حق دولتی خود از معادن را بالا برده است حتماً باید در ارائه خدمات به معدن‌داران به وظیفه خود عمل کند، زیرا این روال در نهایت منجر به پویایی اقتصاد خواهد شد.

وی افزود: وقتی حقوق متقابل رعایت می‌شود آنگاه باید انتظارات را بررسی کرد و دید کار درست پیش رفته یا تاخیر داشته است؟ اینکه معدن‌دار حقوق دولت که همان حق مردم است را به موقع بپردازد بسیار مهم و ضروری است، از طرفی، دولت هم باید کمک به ایجاد زیرساخت‌ها برای معدن‌داران بکند، زیرا اگر مسیر استخراج به درستی و طبق برنامه پیش برود، سود آن برای همه کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: موضوع مهم دیگر این است که حقوق دولت از معدن‌داران و ارائه خدمات دولت در محدوده‌های معدنی باید متناسب و با نظارت باشد. یعنی، هم باید افزایش حقوق دولت منطقی باشد و هم باید نظارت داشت تا متوجه شد آیا دولت به وظایف خود در ایجاد زیرساخت‌ها عمل کرده است یا نه؟

حسینی اظهار داشت: دولت در موضوع معادن، تنها وظیفه اقتصادی ندارد، بلکه باید به وظایف اجتماعی خود هم عمل کند. به هر حال، هر معدنی در یک نقطه جغرافیای کشور است و ساکنان آن محدوده‌ها انتظاراتی از دولت دارند. به طور مثال، وقتی دولت به ایجاد راه‌سازی آن مناطق روی می‌آورد یا معدن‌داران را حمایت می‌کند که اشتغال‌زایی داشته باشد، این مسیر به نفع ساکنان محدوده معدنی است.

نماینده اهواز در پایان خاطرنشان کرد: دولت وقتی صحبت از رونق تولید می‌کند باید توجه داشته باشد که رونق در گرو پشتیبانی و رفع موانع است. این حمایت‌ها مخصوصاً در معادن مقیاس کوچک بسیار خودش را نشان می‌دهد. از این‌رو نباید دولت به سمت و سویی برود که معدن‌دارها به خصوص آن‌هایی روی معادن مقیاس کوچک کار می‌کنند به دلیل نبود زیرساخت‌ها و عدم‌حمایت، نسبت به ادامه کار، بی‌رمق شوند.

مهمترین و به‌روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.