استخراج مواد معدنی از ماه کلید می‌خورد!
استخراج مواد معدنی از ماه کلید می‌خورد!

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سفر به کره ماه یک آروزی دست نیافتی برای مردم صد سال پیش بود؛ اما پس از  گذشت بیش از ۵۲ سال از تحقق این آرزو، حالا زمزمه‌های پروژه استخراج مواد معدنی از ماه به گوش می‌رسد. بلومبرگ در یک گزارش تفصیلی منتشر کرد که وسایل نقلیه خودران کاترپیلار ممکن […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سفر به کره ماه یک آروزی دست نیافتی برای مردم صد سال پیش بود؛ اما پس از  گذشت بیش از ۵۲ سال از تحقق این آرزو، حالا زمزمه‌های پروژه استخراج مواد معدنی از ماه به گوش می‌رسد. بلومبرگ در یک گزارش تفصیلی منتشر کرد که وسایل نقلیه خودران کاترپیلار ممکن است توسط ناسا برای استخراج مواد معدنی از ماه و ساخت پایگاهی در ماه استفاده شود.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، ناسا قرار است در سال ۲۰۲۴ به سطح ماه بازگردد. در همین زمینه زمزمه‌هایی مبنی بر استخراج مواد معدنی از ماه به گوش می‌رسید و حالا رسما اعلام شده است که شرکت کاترپیلار تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی می‌خواهد دستگاه‌هایی را تولید کند که برای ناسا این امکان را فراهم می‌کند تا با کنترل از راه دور در ماه فعالیت کنند. تجهیزات استخراج خودمختار و کنترل از راه دور کاترپیلار به خوبی می‌تواند خود را در ماه پیدا کند.

ماشین‌های حفاری و حفاری بدون اپراتور آب، سنگ‌های غنی از اکسیژن و غبار ماه را برای استفاده در چاپ سه بعدی مواد مختلف، استخراج می‌کنند. این موضوع یکی از اهداف مهم مدیران کاترپیلار برای رشد کسب و کار دیجیتال این شرکت است که به عنوان راهی برای توسعه جریان‌های سود جدید برای شرکت است.

باتوجه به تحولات اخیری که در تمامی صنایع جهان رخ داده است. معدنکاری هم دست خوش تغییرات شگرفی شده است. تجهیزات معدنی خودران یا خودمختار و کنترل از راه دور نمونه‌ای از این تحولات است که می‌تواند همزمان با حضور مجدد ناسا در سال ۲۰۲۴ بر روی کره ماه، با برنامه‌ریزی تجهیزات معدنی را تولید کند که قادر به استخراج مواد معدنی از ماه هستند.

ماشین‌آلات خودران و نیمه خودران می‌توانند در استخراج مواد معدنی از ماه کاربرد داشته باشند. درست مانند سایت‌های زمینی که با استفاده از بولدوزرهای کاترپیلار، بولدوزرها، گریدرها، لودرها و کمپرسی‌های کاملاً یا نیمه خودران می‌توانند برای ساخت جاده‌ها، مسکن و سایر زیرساخت‌ها استفاده شوند. ماشین‌های حفاری و حفاری بدون اپراتور ممکن است آب، سنگ‌های غنی از اکسیژن و غبار ماه را برای استفاده در چاپ سه بعدی مواد مختلف استخراج کنند.

توسعه تجهیزات خودمختار بخشی از هدف شرکت‌های بزرگ است. برای مثال مدیرعامل کاترپیلار برای بهبود مستمر میراث نوآوری کاترپیلار و همچنین ایجاد درآمدهای جدید در مواجهه با رقابت و اخیراً تأثیر تعرفه‌ها در جنگ تجاری ایالات متحده و چین تلاش می‌کند تا بخش تجهیزات خودران را توسعه بخشد.. در حال حاضر این شرکت۵ تا ۱۰ درصد از فروش خود را از چین به دست می آورد.

در یکی از پروژه‌های مشارکتی ناسا که برحوزه فناوری تاکید داشت، ساخت و ساز و عملیات روباتیک به صورت جدی در بخش اکتشاف پیگیری شد. بین آنچه که ناسا برای دستیابی به اهداف اکتشافی به آن نیاز دارد و فناوری‌های کاترپیلار که هر روز بر روی زمین استفاده می‌شوند، هم افزایی زیادی وجود دارد. در نتیجه هر دو بر این باورند که استخراج مواد معدنی از ماه غیر ممکن نیست.

تلاش‌های اولیه تحقیق و توسعه کاترپیلار برای تولید ناوگانی از تجهیزات مستقل برای صنعت معدن زمینی به سال ۱۹۸۵ بازمی‌گردد. حالا هم بین آنچه که ناسا برای رسیدن به اهداف اکتشافی به آن نیاز دارد و فناوری‌های کاترپیلار که هر روز بر روی زمین استفاده می‌شوند، هم افزایی زیادی وجود دارد.

با این حال، این موضوع باعث نشد تا مدیران ارشد کاترپیلار به استراتژی بلندمدت خود مختاری خود پایبند باشند، که همراه با وسایل نقلیه شامل توسعه فناوری برای کارکرد آنها در کل عملیات استخراج، با هدف افزایش بهره‌وری، کارایی، کنترل هزینه و ایمنی کارگران بود.

کارشناسان معتقدند که استخراج مواد معدنی از ماه به سادگی ممکن نمی‌شود زیرا معدن سیستمی از تجهیزات است که تقریباً مانند یک کارخانه با هم کار می‌کنند، در نتیجه فناوری بسیار اهمیت دارد. فناوری همه چیز را به هم می‌پیوندد تا عملیات اکتشاف و استخراج مواد معدنی از ماه کارآمدتر شود.

تولید ماشین‌آلات معدنی خودران و قابل کنترل از راه دور یکی از مهمترین مزیت‌های شرکت‌های توسعه یافته است و می‌توان گفت در حال تبدیل شدن به یک جزء کلیدی در تکامل فعلی صنعت جهان است. در حال حاضر حدود ۴۰شرکت برتر معدنی به استفاده از این ماشین‌آلات تمایل نشان داده‌اند.

کارشناسان تخمین می‌زنند که بازار جهانی اتوماسیون استخراج تقریباً دو برابر خواهد شد و از ۳.۶۵میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۶.۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

مهمترین و پیش‌روترین شرکت‌های معدنی جهان بر این باورند که نوآوری و استفاده سریع از فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی عامل اصلی توسعه این صنعت مهم است. درحالی‌که ۳ یا ۴ سال پیش، شرکت‌های معدنی زیادی به دیجیتال‌سازی و نوآوری فکر نمی‌کردند. امروزه پذیرش سریع فناوری در میان فعالان معدنی وجود دارد.

 جایگزینی افراد با وسایل نقلیه خودران، خودکار کردن فرآیندهای استخراج و دیجیتالی شدن بیشتر در عملیات پشتیبانی استفاده می‌شود. صنعت معدن در حال تحول بسیار سریع است و برخی از شرکت‌ها مدل‌های تجاری موجود را به چالش می‌کشند. استخراج مواد معدنی از ماه چقدر می‌تواند میان شرکت‌های معدنی فعال در حوزه اکتشاف رقابت ایجاد کند.

کاترپیلار هم با وسایل نقلیه و هم با نرم افزار عملیاتی خود انقلاب بزرگ صنعتی در حوزه معدن را رهبری می‌کند.

مشتریان تجهیزات خودران حداقل ۳۰ درصد بهبود بهره‌وری را در مقایسه با عملیات سرنشین‌دار گزارش می‌کنند. همچنین در استفاده از تجهیزات جدید معدنی  و فعالیت‌های خودمختاری در سایت‌های معدنی بهبود ۸۰درصدی حوادث ایمنی در معادن گزارش می‌شود.

برای استخراج مواد معدنی از ماه هم وابستگی به این تجهیزات و استفاده از تجهیزات خودران یک نیاز به شمار می‌رود. با این حال، تصور استخراج پلاتین، طلا و سایر مواد معدنی ارزشمند از اجرام آسمانی و راندن آنها به زمین بیشتر تخیلی است تا علمی.  از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان در واکنش به استخراج مواد معدنی از ماه می گویند«تحلیل اقتصادی منطقی نیست، وقتی که هزینه‌های شناسایی، استخراج، پردازش، پالایش و حمل و نقل آنها را در نظر بگیرید. در مجموع، آنها عملاً از این دنیا خارج شده اند.»

لجستیک دشوار و هزینه‌های چند میلیاردی برای استخراج موشک و تجهیزات ساخت و ساز در فضا هنوز باید بررسی شود، اما در این بین، کاترپیلار همچنان به آماده شدن برای فرصت‌های دنیوی دیگر ادامه می‌دهد. یک مثال، حمایت اولیه این شرکت از مسابقات سالانه معدن رباتیک ناسا است، رویدادی در سطح دانشگاه که در مرکز فضایی کندی در فلوریدا برگزار می شود. بیش از ۴۵تیم دانشگاهی، ربات‌های ماینینگ کنترل‌شده از راه دور را برای عبور از یک زمین شبیه‌سازی شده مریخ طراحی و می‌سازند.

مدیران ناسا هم در واکنش به موضوع استخراج مواد معدنی از ماه می‌گویند«ما همیشه می‌خواهیم خودمان را به چالش بکشیم تا خارج از چارچوب فکر کنیم.»

مهمترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.