بازگشت واحدهای راکد به ریل تولید، دغدغه جدی دولت سیزدهم
بازگشت واحدهای راکد به ریل تولید، دغدغه جدی دولت سیزدهم

به گزارش کانی مگ به نقل از ایرنا، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تولیدی کشور از جمله در استان قزوین به دلیل مسایل و مشکلات اقتصادی طی سال های اخیر غیرفعال و راکد شده است. مسایلی نظیر تحریم های ظالمانه دشمنان، کمبود یا نبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و عدم بروز رسانی آنها، نوسانات […]

به گزارش کانی مگ به نقل از ایرنا، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های تولیدی کشور از جمله در استان قزوین به دلیل مسایل و مشکلات اقتصادی طی سال های اخیر غیرفعال و راکد شده است.

مسایلی نظیر تحریم های ظالمانه دشمنان، کمبود یا نبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و عدم بروز رسانی آنها، نوسانات نرخ ارز، بدهی های بانکی، مالیاتی و بدهی از جمله عمده مسایل و مشکلاتی بوده که موجب شده طی سالیان گذشته بخش قابل توجهی از ظرفیت های تولیدی کشور راکد یا نیمه فعال شوند.

فعال سازی دوباره این ظرفیت ها و بازگشت کارخانجات تعطیل به ریل تولید می تواند ضمن اشتغالزایی قابل توجه برای جوانان، به کشور برای رسیدن به رونق و جهش تولید کمک شایانی کرده و منجر به شکوفایی اقتصادی میهن اسلامی شود.

برنامه ریزی برای احیای واحدهای تولید راکد و پایش وضعیت آنها و تشکیل کارگروهی در این رابطه از جمله نخستین فعالیت های آیت الله رئیسی در مسند ریاست دولت سیزدهم بود.

اهتمام جدی برای فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و تعطیل در دولت سیزدهم در راستای تحقق بخشی به شعار سال  “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” منجر به اتفاقات خوبی در این بخش شده است، هرچند که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله طولانی وجود دارد و باید اذعان کرد حتی یک کارخانه تعطیل نیز در شرایط کنونی زیاد است.

در همین راستا و با اقدامات انجام شده در حوزه پشتیبانی از تولید و رفع موانع در دولت سیزدهم حدود ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی استان قزوین به چرخه تولید بازگشتند.

بازگشت ۳۹ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید در شهرک های صنعتی قزوین 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین، یکی از اولویت های این شرکت را مطابق با اهداف و اولویت های دولت کمک به احیای واحدهای تولیدی راکد در کنار جذب سرمایه گذاران جدید می داند.

رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری با اقدامات انجام شده در حوزه حمایت و پشتیبانی از تولید و پیشبرد شعار سال “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” شاهد بازگشت ۳۹ واحد تولیدی راکد و غیر فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بوده ایم.

این مسوول همچنین گفت: سرمایه گذاری تقریبی مربوط به این واحدهای تولیدی حدود هزار میلیارد تومان در زمان بهره برداری بوده و اگر ارزش امروز این کارخانجات را برآورد کنیم چندین برابر این رقم خواهد شد.

وی اظهار داشت: با بازگشت به چرخه تولید این واحدهای تولیدی زمینه اشتغالزایی مستقیم برای ۶۵۰ نفر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین به وضعیت استقرار واحدهای تولیدی بازگشته به چرخه تولید نیز اشاره کرد و  ادامه داد: ۱۰ واحد تولیدی احیا شده در شهرک صنعتی لیا، ۹ واحد در شهرک صنعتی آراسنج، ۶ واحد در شهرک صنعتی خرمدشت مستقر هستند.

این مسوول گفت: در هرکدام از شهرک های صنعتی خرمدشت، حیدریه و آبیک نیز امسال شاهد راه اندازی دوباره سه واحد تولیدی راکد بوده ایم و ۲ واحد راکد و غیرفعال نیز در این مدت در ناحیه صنعتی دانسفهان فغال شده اند.

صفاری با اشاره به حدود ۲۰۰ واحد راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی استان قزوین،اظهار داشت: تعداد این واحدها در نوسان قرار دارد اما تلاش داریم تا این رقم با کمک دستگاه های مختلف و بانک ها و از طریق جانشینی سرمایه گذاری، تزریق تسهیلات بانکی، تامین مواد اولیه و استمهال بدهی به شرکت های خدمات رسان و بانکی بخش زیادی از آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یکی از اولویت های مهم این شرکت را در کنار جذب سرمایه گذاران جدید، تلاش برای احیا و بازگشت به چرخه تولید واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال در راستای تحقق بخشی به شعار سال عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم با حمایت های ملی و استانی تا پایان سال جاری بتوانیم تعداد واحدهای غیرفعال احیا شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را به ۵۰ واحد افزایش دهیم.

رویکرد امیدوارکننده دولت سیزدهم برای فعال سازی واحدها راکد

رییس اتاق بازرگانی قزوین رویکرد دولت در قبال فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و غرفعال را مثبت و امیدوارکننده می داند.

مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروزه متاسفانه به دلایل مختلف بخش زیادی از ظرفیت های تولیدی و صنعتی در کشور از جمله استان قزوین دچار رکود هستند که غیرفعال بودن آنها خسارت زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دولت برای احیای دوباره این دسته از واحدهای تولیدی، اضافه کرد: رویکرد دولت سیزدهم برای احیا و بازگشت کارخانجات راکد و غیرفعال به چرخه تولید امیدوارکننده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین تاکید کرد: دولت باید از نظرات کارشناسی بخش خصوصی به منظور حل مسایل و مشکلات تولیدکنندگان از جمله در حوزه واحدهای راکد و راه اندازی مجدد آنها استفاده کند.

بخشنده با بیان اینکه امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار داریم،افزود: تولیدکنندگان به مثابه فرماندهان خط مقدم این نبرد سنگین هستند و باید برای موفقیت در جنگ، پشتیبانی لازم از سوی دولت از آنان صورت بگیرد که رویکرد دولت آقای رئیسی در این خصوص امیدبخش بوده و امیدواریم این روند تقویت شده و تداوم یابد.

وی با بیان اینکه باید همه دست در دست یکدیگر بدهیم تا شاهد احیای واحدهای راکد و تکمیل واحدهای در دست ساخت باشیم،افزود: نگاه جزیره ای و دستگاهی در این حوزه اثربخش نبوده و در راستای سیاست های نظام و دولت نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین با اشاره به نام گذاری سال ها با مضامین اقتصاد و تولید طی یک دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری،افزود: امروز مهم ترین اولویت کشور تقویت تولید است و با تلاش در این عرصه می توانیم در سایر حوزه ها نیز نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشیم.

این فعال اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه به تقویت تولید تنها معطوف به سرمایه گذاری ها و طرح های جدید نباید باشد بلکه باید به فکر صیانت از تولید فعلی و فعال سازی ظرفیت های معطل و راکد نیز باشیم.

به کارگیری همه امکانات برای بازگشت واحدهای راکد قزوین به چرخه تولید

استاندار قزوین هم تاکید دارد که همه دستگاه ها باید به کمک فعال سازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید در این استان بیایند.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین نیز که یک روز در هفته را به بازدید و سرکشی از واحدهای تولیدی و بررسی مسایل و مشکلات صنعتگران استان اختصاص داده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از تولیدکنندگان از سیاست ها و اولویت های مهم دولت سیزدهم به شمار می رود و در همین رابطه همه ظرفیت ها و امکانات استان را برای احیای واحدهای تولیدی راکد بسیج و فعال کرده ایم.

وی اظهار داشت: در کنار جذب سرمایه گذاران جدید باید از سرمایه گذاری های انجام شده نیز صیانت کنیم و آنها را تقویت کنیم و در این راستا برای فعال سازی واجدهای راکد و تعطیل تولیدی که در سال های گذشته به دلیل مسایل و مشکلات مختلف از کار ایستاده و تولید در آنها متوقف شده عزمی جدی داریم.

اعلایی با اشاره به جایگاه مهم قزوین در صنعت کشور،گفت: باید با فعال سازی واحدهای راکد این جایگاه را ارتقا ببخشیم.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: همه دستگاه های ذیربط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، اداره کل حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، امور مالیاتی، شرکت های خدمات رسان (آب؛برق و گاز) و بانک ها موظف هستند تا به کمک واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال آمده و آنها را دوباره در جریان تولید قرار دهند.

وی اظهار داشت: در کنار دستگاه های مختلف اجرایی نقش دستگاه قضایی نیز در راه اندازی دوباره واحدهای تولیدی تعطیل و راکد بسیار موثر است و خوشبختانه همکاری خوب و موثری را در این رابطه از سوی مسوولان قضایی استان شاهد هستیم.

اعلایی همچنین گفت: از ظرفیت های قانونی کارگروه های اقتصادی استان از جمله ستادهای تسهیل و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز برای فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل استفاده خواهیم کرد.