ایجاد کارخانه‌های فرآوری در نزدیکی معادن ضروری است
ایجاد کارخانه‌های فرآوری در نزدیکی معادن ضروری است

به گزارش کانی مگ،علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در خصوص مشکل حمل و نقل در جا به جایی مواد معدنی، گفت: به اعتقاد من، مشکل حمل و نقل در انتقال مواد معدنی زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که خام فروشی به طور جدی در دستور کار است. در بیشتر معادن به […]

به گزارش کانی مگ،علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در خصوص مشکل حمل و نقل در جا به جایی مواد معدنی، گفت: به اعتقاد من، مشکل حمل و نقل در انتقال مواد معدنی زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که خام فروشی به طور جدی در دستور کار است. در بیشتر معادن به دلیل نبود کارخانه فرآوری خام‌فروشی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: موضوع دیگر که کمبود ماشین برای حمل و نقل مواد معدنی را پررنگ‌تر می‌کند، دور بودن مکان یا مکان‌های فرآوری مواد معدنی نسبت به معدن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اگر فاصله معادن با کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی کم باشد، نه تنها مشکل حمل و نقل کمتر می‌شود که حتی هزینه تمام شده محصول هم کاهش پیدا می‌کند. مدیریت مالی یک تخصص است که گاهی با کارهای سطحی هم تا حدی می‌توان آن را به واقعیت تبدیل کرد.

پاک فطرت اظهار داشت: از آنجایی که سوخت در کشور ما ارزان است و برخی معادن هم به صورت خصولتی کار استخراج را انجام می‌دهند، خیلی فکری اساسی برای چالش‌های معدنی نمی‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس افزود: متاسفانه کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی براساس منطق در کشور تاسیس نشدند، بلکه نقش سیاست در این بین، پررنگ بوده است. معنی ندارد که کارخانه سنگ آهن در کرمان باشد، اما کارخانه ذوب آهن در جای دیگر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معادن نباید روی به خام فروشی بیاورند و اگر هم قرار است این کار صورت بگیرد، دولت باید با قیمت روز، پول آن را دریافت کند، زیرا معادن انفال است و پولش باید به دست بیت‌المال برسد.

به گزارش کانی مگ، با وجود میزان ذخایر موجود مواد معدنی در ایران، صادرات سنگ‌های ساختمانی به صورت خام هرگز به صلاح نخواهد بود، حال آنکه فروش زغال سنگ خام، در صورت افزایش تولید و احداث تعدادی معادن بزرگ، برای اقتصاد کشور می‌تواند خوب باشد. علم اقتصاد بسیار پویاتر و پیچیده‌تر از آنست که یک واژه خاص در همه جا و در همه زمان‌ها و شرایط خوب یا مذموم باشد. تاکید می‌کنم که در حال حاضر و با وضعیتی که معادن و صنایع معدنی ما دارند، هیچ کاری بدتر از خام فروشی نیست.