سرمایه‌گذاری جسورانه بر روی استارت‌آپ‌های معدنی در برزیل
سرمایه‌گذاری جسورانه بر روی استارت‌آپ‌های معدنی در برزیل

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-زمانی که رییس جمهور جدید برزیل بر مسند قدرت تکیه زد، آزادسازی اراضی معدنی و توسعه فعالیت معدنکاری را یکی از مهمترین فعالیت‌های خود در زمینه رشد اقتصادی عنوان کرد. همین موضوع از سال ۲۰۱۹ رسما آغاز و باعث شد شرکت‌های بسیاری در کشور برزیل وارد سرمایه‌گذاری جسورانه در صنعت معدن […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان-زمانی که رییس جمهور جدید برزیل بر مسند قدرت تکیه زد، آزادسازی اراضی معدنی و توسعه فعالیت معدنکاری را یکی از مهمترین فعالیت‌های خود در زمینه رشد اقتصادی عنوان کرد. همین موضوع از سال ۲۰۱۹ رسما آغاز و باعث شد شرکت‌های بسیاری در کشور برزیل وارد سرمایه‌گذاری جسورانه در صنعت معدن شوند. توسعه فعالیت معدنکاری در برزیل  موجب شد تا  قوانین برای توسعه اراضی تحت حفاظت محیط‌زیست تسهیل شده و فضای کلی برای سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه معدن مثبت شود. در همین رابطه شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به حمایت از فعالان این حوزه به خصوص استارت‌آپ‌هایی که به صنعت معدن خدمت می‌کنند،کردند.

استخراج مواد معدنی نقش مهمی در اقتصاد برزیل از زمان تأسیس آن به عنوان یک مستعمره خارج از کشور ایفا می‌کند. افزایش سریع استخراج سنگ معدن، فشارهایی را بر منابع آبی کشور وارد می‌کند، زیرا معدن‌کاری فعالیتی پرمصرف در حوزه آب است. با این حال، داده‌های سایت‌های مختلف این کشور نشان می‌دهد که ورودی و مدیریت آب بسیار کمیاب و اندک است. به همین دلیل برای استخراج موادمعدنی در برزیل به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ایجاد نوآوری رفته‌اند.

برای مثال یک استارت‌آپ فعال در زمینه معدن خدماتی ارایه می‌کند که می‌تواند یک بحران آبی را حل کند. این استارت‌آپ، برای حل بحران آب و استفاده بیش از حد آن در معادن روشی را ابداع کرده است که این روش برای تخمین ورودی آب در معدن با وضوح جغرافیایی بالا پیشنهاد می‌کند.در این روش بر روی سه فلز کلیدی استخراج شده در برزیل تمرکز می‌شود. این فلزها عبارتنداز آهن، آلومینیوم (به عنوان مثال سنگ معدن بوکسیت) و مس، و ضرایب ورودی آب برای همه معادن را از منابع دولتی و شرکتی و همچنین از ادبیات استخراج می‌شود. این روش کمک کرد تا مجموع ورودی‌های آب برآورد شده برای استخراج بوکسیت، مس و سنگ آهن برزیل به میزان ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.مجموع این اتفاق‌ها سرمایه‌گذاران خطرپذیر را تشویق کرد تا به سمت سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌هایی که به حوزه معدن خدمات می‌دهند، حرکت کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر برزیلی KPTL در حال راه‌اندازی صندوقی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی است که با راه‌حل‌های خود برای خدمت به صنعت معدن اقدام می‌کنند، زیرا سرمایه‌گذاران جهانی خواستار شیوه‌های بهتر ESG( سنجش اخلاق کسب و کار و مدیریت مسئولانه)هستند.

این شرکت که در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خود را بر روی شرکت‌های نوآور در چندین بخش متمرکز کرده است و به دنبال حمایت از استارت‌‌آپ‌هایی است که در حوزه‌های مختلف صنعت معدن ارایه خدمت می‌کنند و می‌توانند روش‌های خلاق و نوآورانه‌ای برای صنعت معدن ارایه کنند.

KPTL از حمایت انجمن استخراج معدن برزیل برخوردار است که به مدیران خود در مورد ایجاد صندوق، مشاوره ارائه می‌دهد.

مدیرعامل KPTL، در رابطه با برنامه‌های سرمایه‌گذاری جسوارنه می‌گوید«یک استراتژی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری داریم، اما این فراتر از کاری است که برخی از صندوق‌های سنتی در خرید شرکت‌های با سابقه انجام می‌دهند، جایی که رقابت برای دارایی‌ها شامل این سوال است که چه کسی پول بیشتری برای تزریق به تجارت دارد؛ اما KPTL  دوست دارد به دارایی‌هایی توجه کند که در آن فرصت کسب مالکیت معنوی پشت پروژه‌ها وجود دارد و به دنبال شرکت هایی هستندکه در مرز نوآوری قرار دارند. به عبارت دیگر برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی که در حوزه معدن خدمات می‌دهند نگاهی بسیار بنیادگرا به تجارت دارند. سبد سرمایه گذاری فعلی KPTL بیشتر بر روی دارایی‌های فناوری تمرکز دارد.

سال ۲۰۲۱ را این شرکت با یک سبد سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد ریالی (۲۷۳ میلیون دلار آمریکا) به پایان رساند و به دارایی‌های فناورانه به طور جدی توجه داشت.

پیش‌تر به دنبال استارت‌آپ‌هایی بود که با راه‌حل‌هایی برای بخش‌های خرده‌فروشی، صنعتی، کشاورزی و سایر بخش‌ها کار می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی که در حوزه معدن خدمات ارایه می‌کنند، برای سرمایه‌گذاران برزیلی بدون شک باید دارای توجیه اقتصادی باشد. ابتدا باید در نظر داشت که هیچ سرمایه‌گذاری جسورانه بدون تحقیق و بدون توجه به ضررهای احتمالی بر روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کند.  

همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر هیچ مانعی در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری جسورانه خود ندارند. سرمایه‌گذاران زیادی هستند که به بخش معدن با تردید نگاه می‌کنند که شاید عمده دلایل آن مشکلات حوزه معدن مانند ریزش معادن و … بود. در حال حاضر برزیل تصمیم دارد، نقش بسیار مهمی در صنعت معدن ایفا کند که صنعت مهمی برای جهان است.

به همین دلیل سرمایه‌گذاران جسور در سبد سرمایه‌گذاری خود شرکت‌هایی را قرار داده‌اند که روی ارائه راه‌حل‌هایی برای شرکت‌های معدنی کار می‌کنند، مانند شرکتی که از هوش مصنوعی برای ارزیابی سطح ایمنی کارگران در معادن و همچنین خطرات توقف تسمه نقاله که مواد معدنی را از معادن به کامیون‌ها حمل می‌کند، توجه دارند. شرکت‌های دیگری بر روی ترن‌های حمل مواد معدنی و همچنین مدیریت ایمنی در معادن تمرکز دارند.

منظور از طرح کردن نمونه‌های بالا این است که یک صندوق به بخش معدن اختصاص داده شود که با سرمایه‌گذاری جسورانه بتواند دانش را در صنعت معدن توسعه دهد. این سرمایه‌گذاری‌های جسورانه بر روی استارت‌آپ‌هایی که در حوزه معدن خدمات ارایه می‌کنند، ماجراجویی نیست بلکه اهداف صنعتی و اقتصادی دارد.

بر اساس گفتگوهایی که با شرکت‌های معدن انجام شده‌است، مشخص شد که چالش‌های متعددی برای شرکت‌ها در رابطه با اتخاذ بهترین شیوه‌های ESG وجود دارد و این نیز فرصت‌های زیادی را به همراه دارد.

هدف ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای استارت‌آپ‌هایی که در حوزه معدن خدمات می‌دهند، این است که وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری و جستجوی دارایی‌ها و راه‌حل‌هایی باشد که برای شرکت‌های معدنی منطقی است.

معدنکاری با پیشرفت خودروهای الکتریکی واقعیت جدیدی را تجربه خواهد کرد. یک ماشین الکتریکی پنج برابر بیشتر از یک ماشین احتراقی از مواد معدنی استفاده می‌کند.

شرکت‌های معدنی اغلب توانایی مالی سرمایه‌گذاری جسورانه در فناوری‌ها را از طریق تملک دارند، اما شرکت‌ها در مرحله مناسب توسعه پیدا نمی‌کنند.

شرکت‌های زیادی با پتانسیل وجود دارند، اما وقتی یک شرکت معدنی دارایی را ارزیابی می‌کند، متوجه می‌شود که عملیات هنوز در مراحل اولیه و با مشکلات حاکمیتی روبه‌رو است؛ بنابراین این نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و شریک شدن در توسعه این شرکت‌ها، باعث پویایی و تقویت پتانسیل استارت‌آپ‌ها خواهد بود.

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که فناوری در چندین بخش در حال حاضر از یک مرز فراتر رفته است، در مورد استخراج از معدن، این موضوع درحال حاضر شروع شده است.

به همین دلیل یک شرکت سرمایه‌گذاری صندوقی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار آمریکا راه‌اندازی کرده است. افق سرمایه‌گذاری جسورانه این شرکت در استارت‌آپ‌هایی که به بخش صنعت معدن خدمات ارایه می‌دهند به طور متوسط به مدت پنج سال و همیشه با موقعیت‌های اقلیت خواهد بود.سرمایه‌گذاری صندوق در استارت‌آپ‌های معدنی و همچنین شرکت‌های صنعتی مرتبط با این بخش مانند تامین کنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات انجام می‌شود.