فرآوری؛ حلقه مفقوده صنعت معدن کشور
فرآوری؛ حلقه مفقوده صنعت معدن کشور

علی احمدی عامله، تحلیلگر معدن و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های موجود در حوزه فرآوری مواد معدنی، گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در فرآوری مواد معدنی داریم، به روز کردن فناوری‌های مورد استفاده در صنایع مختلف اعم از فلزی و غیرفلزی است. در […]

علی احمدی عامله، تحلیلگر معدن و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های موجود در حوزه فرآوری مواد معدنی، گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در فرآوری مواد معدنی داریم، به روز کردن فناوری‌های مورد استفاده در صنایع مختلف اعم از فلزی و غیرفلزی است. در واقع مسئله‌ای که در صنعت معدن احساس می‌شود، فناوری، نوآوری و تکنولوژی است.  صنعت معدن در تمام جهان بسیار به روز است و مرتب تکنولوژی‌ها در حال تغییر هستند و منابع معدنی رو به کم عیارتر شدن و پیچیده‌تر شدند، هستند. در نتیجه کشورمان نیاز جدی به تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی دارد.

وی ادامه داد: خام‌فروشی و نبود فرآوری مواد معدنی در کشور ریشه در مشکلات متعددی دارد. دو ویژگی و چالش خاص مواد معدنی در سطح دنیا به صورت کلی و به صورت خاص در کشورمان وجود دارد و آن کاهش عیار مواد معدنی و همچنین پیچیده‌تر شدن خصوصیات مینولوژیکی و زمین شناسی است که باید از تکنولوژی‌های روز دنیا و  فناوری‌های پیچیده‌تری استفاده کنیم. استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و تکنولوژی‌هایی که پیچیدگی بیشتری دارند، نیازمند این است که حمایت‌های دولتی صورت گیرد چون این تکنولوژی‌ها ریسک اجرا در مراحل اول دارند و اگر بخواهیم در سطح کشور بومی سازی کنیم نیازمند حمایت مسئولان هستیم که بتوانیم به دانش فنی که وجود دارد دست یابیم و آن را در صنعت اجرا کنیم. بنابراین، در این زمینه‌ها نیازمند حمایت سازمان‌هایی که متولی این امر هستند، از جمله وزارت صنعت و معدن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تهیه و تولید مواد معدنی هستیم که البته خوشبختانه در سال‌های اخیر این حمایت‌ها خیلی بهتر شده ولی نیاز بیشتری در این زمینه داریم. فرآوری مواد معدنی در کشور با شعار محقق نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، دلیل اصلی که تاکنون نتوانستیم در عرصه تکنولوژی در حوزه معدن و صنایع معدنی  و به صورت ویژه در بحث فرآوری به روز باشیم چیست؟ گفت: تحریم‌ها از یک سو یکسری مشکلاتی را ایجاد کرده است. باعث شده شرکت‌های بزرگ فرآوری مواد معدنی دنیا محدودیت داشته باشند که در ایران کار کنند و این باعث شده، شرکت‌هایی که در حوزه فرآوری مواد معدنی راه اندازی می شوند،  نتوانند مثمر ثمر باشند. ممکن است آن چیزی که راه اندازی می‌شود با آن چیزی که بوده تفاوت چشم‌گیر داشته باشد.

وی در ادامه افزود: حضور شرکت‌های فرآوری بزرگ دنیا در کشور می‌تواند جنبه های مثبتی برای به روز کردن فناوری‌ها داشته باشد و البته این نیز فرصت ایجاد می‌کند و نمی‌توان به صورت مطلق به آن نگاه منجی‌گرانه داشته باشیم. تحریم‌ها به صورت ناخواسته بود و باعث شده خیلی از صنایع به شرکت‌های داخلی و دانشگاه‌ها روی آوردند و مشخص شده ظرفیت‌های داخلی توانسته بسیاری از چالش‌هایی که فکر آن را نمی‌کردند، حل کنند و این باعث قوی شدن شرکت‌های داخلی و بومی سازی دانش فرآوری مواد معدنی شده است.

احمدی براین باور است: باتوجه به اینکه نرخ ارز در این مدت افزایش چشمگیری داشته همچنین فلزات و غیر فلزات نیز در همین راستا رشد کردند، همین دو عامل رشد قیمت منابع معدنی در دنیا و هم افزایش نرخ ارز باعث شده قیمت محصولات نهایی مواد معدنی، کنستانتره‌ها و بسیاری از فلزات رشد چشمگیری داشته باشند. با توجه به اینکه بخشی از هزینه‌ها به صورت ریالی و درآمد به صورت دلاری است، باعث شده خیلی از منابع معدنی ما استخراج شدند و سرمایه‌گذاران داخلی خیلی راغب شدند در حوزه معدن سرمایه‌گذاری کنند که همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران منابع مالی را از بازارهای دیگر وارد کنند و در سال‌های گذشته توسعه معدنی خیلی خوبی ایجاد شده که اشتغالزایی و تولید ثروت خوبی را به همراه داشته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعامل معدن‌کاران با شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ توسعه علمی به خصوص در حوزه فرآوری مواد معدنی، اظهار کرد: اگر بخواهیم این را در نظر بگیریم و نگاه دقیقی در این باره داشته باشیم باید بگویم نسبت به سال‌های گذشته تعامل بهتر شده است. وقتی نسبت به ۱۰ تا۱۵سال گذشته نگاه می‌کنم بخشی از صنایع نیز مجبور شدند به سمت دانشگاه‌ها بیایند ولی هنوز در آن حدی نیست که مناسب باشد و در شان یک کشور معدنی مثل ایران باشد. باید صنایع به شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اعتماد کنند و مدیران و بدنه صنعتی این اعتماد را داشته باشند همچنین نظارت درستی ایجاد شود یعنی این دو با هم باشد تا دانشگاه ها بتوانند به صورت واقعی مشارکت کنند. درست است که خام فروشی به یک چالش معدنی تبدیل شده است؛ اما شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌توانند در حوزه فرآوری مواد معدنی بسیار موثر باشند.

مهمترین و به روزترین اخبار حوزه معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.