نوآوری و فناوری‌های روز دنیا نیاز اصلی معادن کشور است
نوآوری و فناوری‌های روز دنیا نیاز اصلی معادن کشور است

شهاب دهواری، رییس سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار کانی مگ، گفت: مهمترین محور‌های این رویداد بررسی روش‌های نوین اکتشاف معادن است. همچنین ایجاد همکاری و توسعه کارآفرینی و نوآوری در بخش معدن هم در این کارگاه تحلیل و بررسی می‌شود. وی ادامه داد: توسعه شبکه شرکت‌های دانش بنیان […]

شهاب دهواری، رییس سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان در این رابطه به خبرنگار کانی مگ، گفت: مهمترین محور‌های این رویداد بررسی روش‌های نوین اکتشاف معادن است. همچنین ایجاد همکاری و توسعه کارآفرینی و نوآوری در بخش معدن هم در این کارگاه تحلیل و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه شبکه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در صنعت معدن، تبادل دانش و تجربیات بخش تحقیق و اجرا در معدن، کاربردی کردن و تجاری‌سازی پژوهش‌ها توسط برگزارکنندگان این کارگاه و تکمیل فرآیند ایده به محصول از دیگر محورهای مهم این کارگاه به شمار می‌رود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان، روش‌های نوین اکتشافات معدن مبتنی بر مغناطیس سنجی هوایی و زمینی، به کارگیری نرم افزار های جدید طراحی و مدلسازی بخش های اکتشاف ذخایر معدنی، بررسی ذخایر مس و طلا در استان، استفاده از روش‌های نوین GIS و تصمیم گیری در اکتشاف ذخایر معدنی و روش‌های دورسنجی پیشرفته جهت اکتشافات معادن را مهمترین کارگاه‌های تخصصی این رویداد برشمرد.

وی افزود: بروکراسی‌ها و مباحث اداری یکی از مهمترین چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی است. مسایل اداری به اندازه‌ای پیچیده و سخت و زمان‌بر است که بسیاری از فعالان معدنی را ناامید می‌کند.

این فعال حوزه معدنی تاکید کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل همین موضوع تمایلی به فعالیت در حوزه ندارند و به گونه‌ای دلسردی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: چالش جدی دیگر حوزه معدن و صنایع معدنی همان نبود نوآوری و فناوری است. معادن کشور از عدم وجود نوآوری و فناوری در تمامی بخش‌ها رنج می‌برند. در بیشتر مناطق کشور فعالیت‌های معدنی به صورت سنتی و با استفاده از روش‌های قدیمی انجام می‌شود.

دهواری با بیان اینکه معادن کشور هم در حوزه اکتشاف، بهره‌برداری و استخراج و فرآوری مواد معدنی به نوآوری و فناوری‌های روز دنیا نیاز دارند، عنوان کرد: شاید شرایط فرآوری در حال حاضر بهتر از اکتشاف و استخراج باشد. متاسفانه در دو بخش اکتشاف و استخراج با نبود فناوری و نوآوری رو به رو هستیم و بیشتر به روش‌های سنتی تاکید می‌شود.

وی گفت: نبود ماشین‌آلات به روز در معادن کشور و نبود شرایط مناسب برای واردات ماشین‌آلات معدنی باعث شده است تا بهره‌وری و فعالیت معدنکاری با چالش جدی رو به رو شود. معادن کشور به صورت جدی نیاز به نوسازی ماشین‌آلات و توسعه در این بخش دارند.

دهواری در پایان خاطر نشان کرد: شاید در بسیاری از استان‌ها مانند استان سیستان و بلوچستان نبود زیرساخت‌ها نمونه بارزی از مهجوریت معادن باشد. استان سیستان و بلوچستان با نبود زیرساخت‌های لازم برای فعالیت معدنکاری به صورت جدی مواجه است. در بسیاری از مواقع نبود راه‌ها و جاده‌های مناسب، نبود برق و مشکلات مخابراتی عملیات معدنکاری را مختل کرده و فعالان معدنی را نسبت به انجام این فعالیت‌ها دلسرد کرده است.