حقوق دولتی معادن صرف توسعه زیرساخت‌ها شود
حقوق دولتی معادن صرف توسعه زیرساخت‌ها شود

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار کانی مگ، گفت: معادن غیر از اینکه باید در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی را ایفا کنند، باید در توسعه مناطق شهرستانی و استانی خود هم تاثیر مثبت بگذارند.حقوق دولتی معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد. وی افزود: معدن‌داران باید […]

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار کانی مگ، گفت: معادن غیر از اینکه باید در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی را ایفا کنند، باید در توسعه مناطق شهرستانی و استانی خود هم تاثیر مثبت بگذارند.حقوق دولتی معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد.

وی افزود: معدن‌داران باید یک مبلغی را تحت عنوان حقوق دولتی واریز کنند و از این‌رو، توقع حمایت دولت در ایجاد زیرساخت‌ها را دارند. از سوی دیگر، معدن‌دار هم یک سری وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی دارد. پس همه کارها، متوجه یک طرف خاص نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید در اطراف معدن، برق، راه و برخی کارهای زیرساختی صورت بگیرد. با بررسی که داشتم متوجه شدم که در ایجاد زیرساخت‌های خرد در اطراف معادن عملکرد خوبی داشتیم، اما در ایجاد زیرساخت‌های بزرگ مثل جاده‌کشی و… روند قابل قبولی دنبال نشده است. در حالیکه حقوق دولتی معادن باید صرف این موارد شود.

شاکری اظهار داشت: راه‌سازی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که باید در اطراف معدن انجام شود، چون محل رفت و آمد ماشین‌های سنگین است، اما جاده‌های کم‌باند، کم‌کیفیت و تخریب‌شده که گاهی باعث تصادف‌های سنگین می‌شود، که این موضوع جای نگرانی دارد.

این نماینده تهران در ادامه گفت: گاهی کارهای بزرگ زیرساختی مثل همین راه‌سازی، بین وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی و معدن‌دار پاسکاری می‌شود. بنده یک مورد خاص در همین رابطه را در استان خراسان جنوبی دارم پیگیری می‌کنم و باید گفت که انجام چنین کارهای بزرگ زیرساختی، نیازمند پای کار آمدن همه طرف‌ها است. حقوق دولتی معادن باید به موقع پرداخت شده و از سوی دیگر اقدامات توسعه‌ای هم از سوی دولت انجام شود.

وی یادآور شد: مجلس به غیر از اینکه باید روی به تذکر، سوال و استیضاح بیاورد باید نظارت خود را قوی دنبال کند و در این راستا، ضرورت دارد که دولت هم در قالب معاون اول رییس جمهور یا عوامل دیگر، چنین مسائل مهمی را رصد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نظارت بر کارهای زیرساختی بزرگ هم می‌تواند در اصلاح قانون معادن لحاظ شود. یعنی باید شرایطی را ایجاد کرد که کار رها نشود، زیرا این رویکرد، اقتصاد کشور را در دست‌انداز می‌اندازد.

مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.