معادن ید استان گلستان را دریابیم
معادن ید استان گلستان را دریابیم

به گزارش کانی مگ، غلامرضا منتظری، نماینده گرگان در مجلس یازدهم در خصوص ظرفیت استان گلستان در حوزه معدن گفت: معادن «ید» موجود در استان گلستان، بی‌نظیر است و حقیقتاً نمونه‌های آن در هیچ کجای ایران وجود ندارد. خوشبختانه چند سالی است که زمینه بهره‌برداری از آن، فراهم شده و متقاضیانی هستند که بتوانند این […]

به گزارش کانی مگ، غلامرضا منتظری، نماینده گرگان در مجلس یازدهم در خصوص ظرفیت استان گلستان در حوزه معدن گفت: معادن «ید» موجود در استان گلستان، بی‌نظیر است و حقیقتاً نمونه‌های آن در هیچ کجای ایران وجود ندارد. خوشبختانه چند سالی است که زمینه بهره‌برداری از آن، فراهم شده و متقاضیانی هستند که بتوانند این کار را توسعه دهند.

وی افزود: همچنین بخش شرقی استان گلستان دارای معدن زغال سنگ است. اما معادن «ید» استان را در این گونه معدنی، برجسته کرده است. «ید» وقتی استخراج می‌شود، جدای از «ید» فرآورده‌های مختلفی دارد که اخیراً پژوهش‌هایی شکل گرفته نشان می‌دهد هر کدام از آن‌ها، امکان ایجاد یک فرصت شغلی را مهیا می‌کند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: موضوع محیط زیست بسیار حائزاهمیت است و باید اولویت مهمی برای همه فعالان حوزه معدنی باشد. بدون شک، هیچ اقدام اقتصادی و تجاری نباید زیست بوم ما را تهدید کند. از این‌رو، برخی فعالان محیط زیست به استخراج و عملیات پس از آن در معادن «ید» ایراد دارند.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان اظهار داشت: برخی معتقدند پساب «ید» باید به اعماق زمین برگردد و برخی می‌گویند باید در دریا رها شود. به هر حال، پساب «ید» خطرناک است و برای همین، در استان گلستان یک محوطه بزرگ برای کنترل و مهار برای آن درنظر گرفته شده، ولی بازتاب منفی داشته است.

منتظری افزود: سازمان محیط زیست گفته این فعالیت باید متوقف شود، اما این به صلاح نیست، چون وقتی کاری شروع شده، نمی‌شود به همین راحتی آن را متوقف کرد. ما در این رابطه، با اداره صمت و محیط زیست استان جلسه داشتیم و از مدیران محیط زیست خواستیم به جای تعطیلی، راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست نباید به عامل ایست در حوزه معدن تبدیل شود، گفت: تولید «ید» محصولی است که جهان به آن احتیاج دارد. ما هم به محیط زیست دلبستگی داریم، ولی باید این واقعیت را بپذیریم که فعالیت صنعتی و تجاری بدون شک روی محیط زیست اثراش را خواهد گذاشت. باید کاری کنیم که هم اقتصاد به خوبی دنبال شود و هم، اثرات منفی زیست محیطی به حداقل برسد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: مدت‌هاست، قابلیت فرآوری «ید» وجود دارد و تلاش شده در استخراج، صرفاً فقط به «ید» توجه نشود.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در پاسخ به اینکه مهمترین دغدغه بخش خصوصی در حوزه معدن چیست؟ گفت: این افراد از ارائه تسهیلاتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، راضی نیستند و می‌گویند تسهیلات باید به گونه‌ای باشد که در بازپرداخت آن با مشکل مواجه نشویم.