مفاهیم استارت‌آپ‌ها به زبان ساده
مفاهیم استارت‌آپ‌ها به زبان ساده

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت،روزنامه نگار اقتصادی- در سال‌های اخیر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در تمامی جهان باعث به وجود آمدن کسب وکارهایی نوآورانه شده است. کسب و کارهای نوآور اصولا با یک ایده ساده شکل می‌گیرد و کم کم در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند. استار‌آپ‌ها معمولا از یک ایده خام کلید می‌خورند و توسط […]

کانی مگ، فهیمه اکبری صحت،روزنامه نگار اقتصادی- در سال‌های اخیر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در تمامی جهان باعث به وجود آمدن کسب وکارهایی نوآورانه شده است. کسب و کارهای نوآور اصولا با یک ایده ساده شکل می‌گیرد و کم کم در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند. استار‌آپ‌ها معمولا از یک ایده خام کلید می‌خورند و توسط چند نفر در قالب یک تیم و با حداقل امکانات راه‌اندازی می‌شوند. استارت‌آپ معمولا از دو حالت خارج نیست؛یا اینکه ایده آنها در یک محصول فیزیکی گنجانده میشود و استارت‌آپ سعی می‌کند آن را به دست مشتریان خود برساند، یا اگر خبری از محصول فیزیکی نباشد،استارت‌آپ به صورت سایت یا اپلیکیشن، خدمات خود را ارایه می‌دهد. درست است که نمونه موفق استارت‌آپ‌ها در کشورمان و حتی چهان وجود دارد؛ اما ضریب شکست و عدم موفقیت این کسب و کارهای نوآورانه هم بسیار زیاد است. حتی در برخی مواقع استارت‌آپ‌ها حتی عمری کمتر از ۵ سال دارند. در این زمینه منابع و کتاب‌های بسیاری تالیف شده است تا بتواند  بخشی از چالش‌ها و مشکلات آنها را حل کرده و آنها را در مسیر موفقیت قرار دهد.

کتاب استارت‌آپ ناب اثر اریک ریس یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تمام مفاهیم مهم استارت‌آپی را به زبانی ساده توضیح داده و با رویکردی نو، ذهنیت ما را برای کارآفرین شدن آماده کرده است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز بوده و بیش از یک میلیون نسخه از آن فروش رفته و به ۲۸ زبان ترجمه شده است.

کتاب استارت‌آپ ناب (the lean startup) را به جرات می‌توان یک کتاب مقدس و مرجع در بین استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان دانست. در اغلب داستان‌های مربوط به استارتاپ‌های موفق، چند مؤسس فوق‌العاده به طور اتفاقی به یک ایدهٔ انقلابی دست یافته و از تکنولوژی‌های نوآورانه استفاده کرده‌اند.

در ابتدا ایدهٔ آن‌ها احمقانه به نظر می‌رسیده اما خیلی سریع رشد کردند و قابلیت‌های خود را نشان دادند. موسسان سرمایهٔ بسیار زیادی جذب و یک تیم بسیار متبحر ایجاد کرده‌اند و در نهایت جهان را تغییر داده‌اند.

اما این داستان یک افسانهٔ بزرگ است که با انتخاب گزینشی و پس از وقوع روایت شده است. اما واقعیت این است که بیشتر استارت‌آپ‌ها با وجود ایده‌های عالی و تلاش زیاد ناکام می‌مانند. علاوه بر این، داستان‌های مربوط به موفقیت استارت‌آپ‌ها معمولا از بیان جزئیات خسته‌ کنندهٔ مربوط به اجرای کار صرف نظر می‌کنند در حالی‌ که اجرا مهم‌ترین بخش در موفقیت یک استارت‌آپ است.

کارآفرینان تمایل دارند که مدیریت و کارهای اجرایی را همچون شرکت‌های بزرگ به شکلی بروکراتیک انجام دهند نه مانند استارت‌آپ‌های خلاقانه و چابک، اما در واقعیت استارت‌آپ‌های موفق به طور سیستماتیک نوآوری را مدیریت می‌کنند و استارت‌آپ‌ها ضعیف وقت، پول و تلاش‌شان را هدر می‌دهند.

اریک ریس (Eric Ries) در میکروکتاب استارت‌آپ ناب کسب‌وکارهای سنتی را به چالش کشیده و از لزوم ایجاد چابکی و سریع بودن در کسب‌وکارها صحبت می‌کند. او کارآفرین، استاد دانشگاه و یک نویسنده موفق است و خالق روش لین استارتاپ است که طی چندین سال روی آن تحقیق و بررسی می‌کرد.اریک ریس در ابتدا یک وبلاگ داشت که در خصوص کارآفرینی و روش لین مطالبی در آن می‌نوشت. بعدها این وبلاگ شروعی شد برای نوشتن کتاب استارت‌آپ ناب. اریک امروز به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ در مورد اجرا کردن روش لین راهنمایی و مشاوره می‌دهد و صاحب یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر است.

به طور کلی می‌توان گفت، معمولا کار در شرکت‌های بزرگ و شرکت در برنامه‌های توسعه منابع انسانی آنها موجب بهبود شایستگی های افراد و دستیابی آنها به مهارت، دانش و نگرش های جدی می شود. ولی جوامع استارتاپی با فراهم آوردن شبکه‌ای از افراد و مجموعه ای از رویدادها امکان توسعه این شایستگی ها را برای افراد جوان و مستعد فراهم می‌آورد. برای مثال این افراد به سادگی با آشنایی و کار کردن با یکدیگر می‌توانند به توانمندی یا دانش جدیدی دست یابند یا با کمک گرفتن از یکدیگر می‌توانند کمبودهای خود را جبران کنند. این شرایط که در آن افراد مجال رشد خود را دارند موجب جذب استعدادها و مغزها به جامعه استارتاپی شده و وجود این استعدادها در شبکه ای متصل به شرکت‌های نوپای فناوری می‌تواند به توسعه آنها کمک کند. و پدید آمدن نمونه‌های موفق موجب جذب افراد جدید به جامعه خواهد شد.