تلاش موفق دولت برای عرضه دوباره زغال سنگ در بورس انرژی
تلاش موفق دولت برای عرضه دوباره زغال سنگ در بورس انرژی

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، عرضه زغال‌سنگ در بورس‌انرژی از جمله مسایلی است که از مدت‌ها قبل مورد تاکید مسوولان بود و پیگیری‌های زیادی از سوی فعالان بازار سرمایه و نیز مدیر عامل بورس انرژی به منظور اجرای هر چه زودتر این اتفاق انجام شده است. به دنبال تلاش‌های انجام شده، ۹ […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، عرضه زغال‌سنگ در بورس‌انرژی از جمله مسایلی است که از مدت‌ها قبل مورد تاکید مسوولان بود و پیگیری‌های زیادی از سوی فعالان بازار سرمایه و نیز مدیر عامل بورس انرژی به منظور اجرای هر چه زودتر این اتفاق انجام شده است.

به دنبال تلاش‌های انجام شده، ۹ بهمن‌ماه «رضا محتشمی‌پور»، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها و جنوب کرمان دستور عرضه زغال سنگ و فراورده های آن در بورس انرژی ایران را صادر کرد.

در این ابلاغیه آمده است: «حسب مصوبه کارگروه کالاهای پایه از ابتدای اسفندماه سال جاری همه عرضه داخلی زغال‌سنگ الزاماً در بورس انرژی مجاز بوده و هرگونه خرید و عرضه خارج از بورس انرژی ایران ممنوع است.»

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در این ابلاغیه تاکید کرده است: «همه واحدهای تولیدکننده انواع زغال‌سنگ خام، کنسانتره زغال‌سنگ و فراورده‌های حاصل از آن مکلف به عرضه کل تولید خود در بورس انرژی هستند و مازاد بر عرضه داخلی طبق مقررات جاری امکان صادرات خواهند یافت. بر این اساس همه سازمان‌های استانی دارای واحد تولیدکننده زغال‌سنگ، مکلفند نسبت به پیگیری ثبت‌نام واحد و اخذ کد بورسی شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده در مدت ۲ هفته آینده اقدام لازم را به عمل آورند.»

در ادامه این پیگیری‌ها، «علی نقوی» مدیرعامل بورس انرژی ایران در نامه‌ای خطاب به سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است: براساس بخشنامه معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از ابتدای اسفند ماه سال جاری همه عرضه داخلی زغال سنگ در بورس انرژی ایران مجاز بوده و هر گونه خرید و عرضه خارج از بورس انرژی ممنوع خواهد بود.

زغال‌سنگ، نخستین حامل‌ انرژی پذیرش‌شده در تابلوی فیزیکی بورس

در این پیوند، مدیرعامل بورس انرژی ایران امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره عرضه زغال سنگ در بورس انرژی، اظهار داشت: زغال‌سنگ جز نخستین حامل‌های انرژی پذیرش‌شده در تابلوی فیزیکی بورس بود و در زمان افتتاح بورس انرژی ایران و در کنار معاملات برق شاهد آغاز معاملات ذغال سنگ در این بازار بودیم.

وی اظهار داشت: در حوزه زغال سنگ ۶ شرکت تولیدی در بورس انرژی پذیرفته شد، اما پذیرش زغال سنگ سه شرکت به دلیل عدم عرضه و مطابق دستورالعمل‌های بورس لغو شد.

نقوی خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته نشست‌های زیادی را با انجمن زغال سنگ، سایر ذی‌نفعان در سازمان بورس، بورس انرژی و نیز دیگر نهادها مانند کمیسیون  اقتصادی مجلس برگزار شد و عرضه مستمر و منظم زغال سنگ در بورس انرژی مورد تاکید مسوولان قرار گرفت تا بتوان معاملات زغال سنگ را از طریق این بازار شفاف کنیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه‌داد: به دنبال اقدامات انجام شده، با بخشنامه وزارت صمت مقرر شد تا عرضه زغال سنگ و فرآورده‌های آن فقط از طریق بورس انرژی ایران انجام شود و فروش این محصول خارج از این بازار به‌طور کامل ممنوع باشد.

نحوه عرضه زغال سنگ در بورس انرژی

وی به نحوه عرضه زغال سنگ در بورس انرژی اشاره و تاکید کرد: مطابق با مقررات بورس، عرضه این کالا همچون سایر کالاهای پذیرفته شده بر اساس اطلاعیه عرضه منتشره و شرایط اعلامی توسط هر یک از عرضه کنندگان انجام و تسویه به یکی از شیوه‌های تسویه در بورس انجام می‌شود.

نقوی گفت: از ابتدای سال تاکنون یکی از تولیدکنندگان بزرگ زغال سنگ اقدام به عرضه‌های مستمر در حجم‌های پنج هزار تنی و در برخی از مواقع ٢۵ هزار تنی کرد که در مجموع با ۱۸۳ هزار و ۴۰۰ تن عرضه شاهد معامله ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ تن  از آن به ارزش ۴۸۶ میلیارد تومان بودیم.

وی به مشکلات حاکم در بازار این محصول اشاره و بیان‌داشت: یکی از مسایل حاکم در خصوص عرضه زغال سنگ در بورس انرژی، خریداران این محصول هستند که در داخل شاهد حضور یک یا ٢ خریدار انحصاری برای این محصول هستیم.

مزایای عرضه محصولات در بورس انرژی

وی به مزایای عرضه محصولات در بورس انرژی اشاره و بیان داشت: عرضه زغال سنگ در بورس انرژی ایران منجر به شفافیت معاملاتی، امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت می‌شود و کاهش هزینه‌های معاملاتی برای مشتریان در مقایسه با معامله در خارج از بورس (شامل  هزینه‌های عقد قرارداد، بازاریابی) می‌شود و همچنین برخورداری از معافیت مالیاتی ناشی از معاملات در بورس را در پی دارد.

نقوی اعلام‌کرد: در این میان یک سیستم جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و مصرف به‌منظور اطلاع رسانی به بازار و تصمیم‌گیری مطلوب فراهم می‌شود تا هماهنگی بین بخش‌های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف تسهیل شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه‌داد: با توجه به وجود سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله، ریسک‌های معاملاتی از جمله ریسک عدم ایفای تعهدات طرفین از طریق معامله در بورس کاهش پیدا می‌کند و ضمن افزایش شفافیت معاملات، ساختار مالی  شرکت‌های تولیدکننده زغال سنگ در بورس را اصلاح می‌کند.

وی به دیگر مزایای عرضه محصولات در بورس انرژی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه سهام برخی از شرکت‌های تولیدکننده زغال سنگ در بورس تهران و نیز فرابورس مورد پذیرش قرار گرفتند و در حال معامله هستند، سهامداران این شرکت‌ها با عرضه محصولات این شرکت‌ها در بورس انرژی می‌توانند از وضعیت فروش آنها به صورت شفاف آگاه شوند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: با عرضه زغال‌سنگ در بورس انرژی این ظرفیت در اختیار این صنعت قرار می‌گیرد تا بتوانند علاوه بر انجام عرضه‌های منظم در بورس، امکان استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی مانند (اوراق سلف موازی استاندارد) و پوشش ریسک عرضه ‎کنندگان از طریق ابزارهای مالی موجود در بورس انرژی را فراهم می‌آورد، همچنین تولیدکنندگان ذغال سنگ می‌توانند از ظرفیت رینگ صادراتی زغال‌سنگ نیز برای صادرات این محصول بهره ببرند.

وی، صنعت زغال سنگ کشور را به عنوان صنعتی پر پتانسیل معرفی کرد و گفت: هم اکنون مصرف زغال سنگ بیش از تولید آن در کشور است و بخشی از نیاز مصرف کنندگان با واردات تامین می‌شود، در حالی که می‌توان با اصلاح ساختار مالی تولیدکنندگان زغال سنگ و سرمایه‌گذاری در این بخش، فرصت‌های اشتغال جدیدی فراهم و نسبت به مانع زدایی از تولید ذغال سنگ اقدام شود.

نقوی با بیان اینکه عرضه زغال سنگ وارداتی نیز در بورس انرژی امکان پذیر است، افزود: در بورس انرژی این امکان را داریم که عرضه زغال سنگ وارداتی مورد نیاز خریداران را در بورس انرژی داشته باشیم و این فرآیند به صورت کاملا شفاف انجام شود.