سیستان و بلوچستان بهشت معدنی کشور است
سیستان و بلوچستان بهشت معدنی کشور است

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ ظرفیت معدنی به عنوان بهشت معادن و یا رنگین‌کمان معادن کشور شناخته می‌شود. وی افزود: چه در شمال و چه در مرکز و حتی جنوب استان سیستان و بلوچستان که ظرفیت‌های معدنی وجود دارد، می‌طلبد […]

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ ظرفیت معدنی به عنوان بهشت معادن و یا رنگین‌کمان معادن کشور شناخته می‌شود.

وی افزود: چه در شمال و چه در مرکز و حتی جنوب استان سیستان و بلوچستان که ظرفیت‌های معدنی وجود دارد، می‌طلبد که شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های بزرگ اقتصادی مثل سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، ستاد اجرای فرامین امام و… بیایند و هم در بخش اکتشاف و هم در بخش استخراج و فرآوری مواد معدنی کار جدی کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی، نمی‌توان از دولت انتظار داشت که به تنهایی بیاید و تمام ظرفیت‌های بی‌بدیل حوزه معدنی را بالفعل کند، از این‌رو به طور ویژه از بنگاه اقتصادی بزرگ شستا انتظار دارم در استان سیستان و بلوچستان روی حوزه معدن کار بلندمدت انجام دهد، موضوعی که تاکنون دیده نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: فعال‌سازی معادن، هم ارزش افزوده دارد و هم اشتغال. در برخی طرح‌های توسعه‌ای که در جنوب استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده می‌بینیم که نگاه متولی، صرفاً اقتصادی بوده است در حالی که همه سرمایه‌گذاران باید حق مردم منطقه را بدهند و به وظایف اجتماعی خود عمل کنند. در این راستا، تدبیر دنبال را خواستاریم و معتقدیم باید کار آموزش و انتقال مهارت به سرعت انجام شود. به هیچ وجه انصاف نیست که صنایع آلاینده در منطقه کارشان را دنبال کنند و فقط ضررها متوجه مردم ما باشد.

سعیدی با اشاره به رعایت اصول محیط زیستی در هنگام فعالیت روی معادن، گفت: اگر چهارچوب‌های زیست محیطی با نظارت مسئولان انجام نشود، خیلی زود خواهیم فهمید که توسعه به ضدتوسعه تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم چابهار با گله از تبلیغات منفی که علیه استان سیستان و بلوچستان در حوزه امنیت می‌شود، افزود: تاثیرات این تبلیغات منفی باعث شده تا سرمایه‌گذاران خیلی حاضر نباشند به منطقه بیایند و این‌طور استنباط می‌شود که اگر هم به استان بروند خیلی زود آنجا را ترک خواهند کرد. واقعیت، این تبلیغات نیست و من در این خصوص از صدا و سیما هم گله دارم، چون کم‌کاری تاریخی کرده است. شاخص‌های امنیت در استان سیستان و بلوچستان در بالاترین سطح است، اما در این بخش، اطلاع‌رسانی و تبلیغ مفید فایده نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عمده مشکل استان سیستان و بلوچستان در ایجاد زیرساخت‌ها است که دولت باید به این کار سرعت دهد. کمبود آب شرب و یا مثلاً نبود یک متر گازکشی در منطقه بنده، سرمایه‌گذار را از ما دور کرده است.