فناوری‌های نوین مصرف انرژی را در معادن کاهش می‌دهد
فناوری‌های نوین مصرف انرژی را در معادن کاهش می‌دهد

کانی‌ مگ، عاطفه عبدالهی – شرکت‌های دانش بنیان در کشورمان سال‌هاست تلاش می‌کنند تا بخشی از مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف را برطرف کنند. معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر نیاز  جدی به فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی را بیشتر از پیش احساس می‌کند. امیر بیگی […]

کانی‌ مگ، عاطفه عبدالهی – شرکت‌های دانش بنیان در کشورمان سال‌هاست تلاش می‌کنند تا بخشی از مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف را برطرف کنند. معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر نیاز  جدی به فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی را بیشتر از پیش احساس می‌کند. امیر بیگی کارشناس فرآوری مواد معدنی معتقد است«در بخش تولید کاتد مس کشورمان بسیار پیشروتر از کشورهای پیشرفته است و در زمینه لیچینگ مس از سنگ‌های کم عیار پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم، مانند تولید کاتد مس به روش بایو لیچینگ.موارد ذکر شده نتیجه به کارگیری فناوری‌های نوین و استفاده از دانش در صنعت معدن است.» در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

چه اقدامات علمی باید در زمینه فرآوری در کشور انجام شود؟ آیا توسعه شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به حل این مشکل کمک کند؟

اگر شرکت‌های دانش بنیان فقط و فقط حمایت شوند، می‌توانند به بخش فرآوری کشور کمک شایانی کنند. برخی کارشناسان نظرشان بر این است که کشورهای دیگر بهتر از ما می‌توانند محصولات خام معدنی را تبدیل به فرآورده معدنی کنند و بهتر است کشور ما هم بر خام فروشی تمرکز کند. از نظر من این اظهارات به دلیل شناخت نادرست از بازارهای جهانی و نیاز‌های آن است.

غیرفعال شدن برخی معادن ریشه در فرآوری نشدن آن دارد. متاسفانه اکثر معدن‌داران توانایی فرآوری محصولات خود را ندارند و نمی‌توانند آنها را به ماده معدنی تبدیل کنند، یا توانایی مالی ندارند، یا پروسه گرفتن مجوز احداث واحد فرآوری طولانی و هزینه‌بر است، یا اینکه هنوز تکنولوژی فرآوری آن سنگ معدن وارد کشور نشده است. به عنوان مثال سنگ معدن سلستین که کاربردهای متنوعی دارد؛ اما چون هنوز تکنولوژی فرآوری آن وارد کشور نشده است شاهد این هستیم که خیلی از معدن‌داران سنگ معدنی خود را به بنادر حمل کرده و از طریق دریا و کشتی به کشور‌های همسایه می‌فرستند و در آنجا فرآوری می‌شود.این محصول فرآوری شده به قیمت چندین برابر دوباره به خودمان فروخته می شود.  بیشتر این مشکلات به دلیل بی‌توجهی به فناوری‌های نوین در صنعت معدن است.

لیچینگ مس در سنگ‌های کم عیار چگونه می‌تواند در بخش اقتصاد کشور ارزش‌آفرینی داشته باشد؟

مس یکی از فلزات ارزشمندی است که کاربردهای متنوعی دارد. صنعت مس سهم عمده‌ای در اقتصاد جهانی و کشور دارد به طوری که یک تن فلز مس، برای ۴۰ خودرو، ۱۰۰ هزار تلفن همراه حامی است، ۴۰۰ رایانه را فعال و برق را در بیش از ۳۰ خانه توزیع می‌کند.

ایران با تولید بیش از ۳۰۰ هزارتن مس پالایش شده(کاتد) جایگاه ۱۷ دنیا را دارد. در ۶ ماه اول سال میزان تولید مس از سنگ‌های کم عیار به بیش از ۱۶۰ هزارتن کاتد مس در کشور رسیده است. اما مشکلات این صنعت به حدی پررنگ است که تولیدکنندگان کاتد مسی تمایل و رغبتی برای ادامه فعالیت ندارند در چندسال اخیر شاهد جهش نرخ ارز و افزایش قیمت انواع فلزات آهنی و غیرآهنی بودیم که این مقوله به شدت به واحدهای تولیدی خسارت واردکرده است. این افزایش قیمت‌ها تمام بخش‌ها را از جمله تأمین مواد اولیه،حمل و نقل، کرایه‌ها و هزینه‌های استهلاک را تحت تأثیر قرار داده است.

از مشکلات و دغدغه‌هایتان در زمینه فعالیت خودتان و در حوزه معدن برایمان بگویید؟

از مشکلات حوزه معدن و بخش فرآوری که ما فعالیت می‌کنیم کمبود نیروی باانگیزه، علاقمند و متخصص و دلسوز است. متأسفانه اکثر دانشجوهای رشته معدن، بدون آگاهی و علاقمندی وارد این رشته می‌شوند و بعد از اینکه فارغ التحصیل شدند خواهیم دید خیلی کم جذب بازار کار می‌شوند؛ زیرا انتظار دارند معدن داخل شهر باشد و تمایلی به فعالیت در نقاط دورافتاده و خارج از شهر ندارند.

شرکت‌های مهندسی افرادی را جذب می‌کنند که حداقل سه سال سابقه‌‌ی کار داشته باشد، سوالی که مطرح است این است، شخصی که تازه فارغ التحصیل شده و خیلی هم علاقمند رشته تحصیلی‌اش است،چگونه ۳ سال سابقه کار را کسب کند که بتواند استخدام شرکت‌های مهندسی شود؟

مهمترین فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌هایی که در حوزه فرآوری مواد معدنی در جهان استفاده می‌شود، چیست و چقدر کشورمان به سمت استفاده از این فناوری‌های نوین در این بخش‌ها حرکت کرده است؟

باتوجه به اینکه معادن به عنوان یکی از سرمایه‌های هرکشوری به حساب می‌آیند، کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت با به کارگیری فناوری‌های نوین و تجهیزات مدرن، به پیشرفت در حوزه فرآوری مواد معدنی دست پیدا کرده‌اند که علاوه بر سرعت بخشیدن به عملیات معدنی با کاهش دادن هزینه‌های تولید، افزایش صرفه اقتصادی را به دنبال دارند. عملیات فرآوری روی کانی‌ها مثل خردایش و… نیازمند انرژی فراوانی است و به کارگیری فناوری‌های نوین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد. اگر این تکنولوژی‌ها وارد کشور شود به معادن در راستای تولید بیشتر، کمک شایانی خواهد کرد. در بخش تولید کاتد مس در حال حاضر کشورمان بسیار پیشروتر از کشورهای پیشرفته است و در زمینه لیچینگ مس از سنگ‌های کم عیار پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم، مانند تولید کاتد مس به روش بایو لیچینگ.

مهمترین و جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.