مشکلات معادن بزرگ کمتر از معادن کوچک است
مشکلات معادن بزرگ کمتر از معادن کوچک است

رضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، در گفتگو با کانی مگ، درباره مشکلات و چالش‌های این حوزه گفت: در این زمینه بررسی‌های مختلف را انجام دادیم که دسته بندی عناوین مشکلات را داشته باشیم. یکی از آنها مشکلات مالی است که بحث‌های تامین سرمایه‌گذاری […]

رضا عظیمی مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، در گفتگو با کانی مگ، درباره مشکلات و چالش‌های این حوزه گفت: در این زمینه بررسی‌های مختلف را انجام دادیم که دسته بندی عناوین مشکلات را داشته باشیم. یکی از آنها مشکلات مالی است که بحث‌های تامین سرمایه‌گذاری و روش‌های مالی در آن دیده می‌شود. دیگری بحث اکتشاف تکمیلی است که باید انجام شود، همچنین تامین ماشین‌آلات که یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که در کشور و در حوزه معدن وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه، تامین نیروی انسانی و مشکلات اداری که در راستای صدور مجوزها و هماهنگی بین ادارات مرتبط و بخش معدن و… دیده می‌شود. طبق بررسی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته آن هم به صورت پرسشنامه که بین معدنکاران انجام شده از آنها خواستیم این پرسشنامه‌ها را پر کنند که بتوانیم به راحتی مشکلات این حوزه به خصوص معادن کوچک را بررسی و نتایج را تحلیل کنیم.

عظیمی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تفکیک استان و نوع ماده معدنی می دانیم چالش و مشکلات به چه شکلی وجود دارد. در این مرحله توانستیم این مشکلات را احصا کنیم و برای آنها راه‌حل‌های مختلفی پیدا کردیم. به عنوان مثال همیشه راه حل تامین مالی بانک و وام نیست بلکه سرمایه‌گذاران زیادی هستند که اگر معدن را درست معرفی کنیم و سرمایه‌گذاری خوب و بحث هزینه فایده مشخص شود و بتواند برنامه‌ریزی و چشم انداز درست و واقعی داشته باشد سرمایه‌گذاران حاضر هستند تامین مالی را انجام دهند. روش‌های نوین تامین مالی را نیز داریم که تامین مالی از طرق مصرف کنندگان مواد معدنی است که به عنوان پیش خرید این موارد را بررسی کردیم و به عنوان راهکار ارائه دادیم.

او در خصوص تفاوت معادن بزرگ و معادن کوچک پاسخ داد: معادن بزرگ چون بزرگ هستند و ارتباطات شبکه‌ای قوی دارند دسترسی به ادارات تخصصی و حاکمیت بخش معدن قوی‌تر است. لذا با مشکلات کمتری در بحث اداری مواجه هستند. البته به این معنا نیست که مشکلات در این معادن وجود ندارد ولی به دلیل اینکه رشد خود را کرده‌اند و به اندازه کافی سرمایه در گردش پولی دارند که بتوانند برنامه ریزی‌های کلان را پیش ببرند مشکلات به اندازه معادن کوچک ندارند.

عظیمی تصریح کرد: در معادن کوچک مشکلات متعددی دیده می‌شود. برخی می‌گویند مشکل من مالی است ولی وقتی بررسی می‌کنید مشکل فنی نیز دارد. دلیل اینکه در معادن کوچک مشکلات عدیده‌ایی دیده می‌شود نبود سرمایه‌گذار  است. همین امر می‌تواند مشکلات دیگری را نیز اضافه کند. یکی دیگر از این مشکلات نبود طراحی درستی از مجموعه معدن و انبار ذخیره و بازار که تامین مالی و بازپرداخت تسهیلات را برنامه ریزی کند.

این تحلیلگر با اشاره به مشکلات دیگر معادن اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات مهمی که هر معدنکاری با آن مواجه است، قوانین و دستورالعمل‌ها است. در بخش معدن تعدد دستورالعمل‌های زیادی داریم که با هم ضد و نقیض هستند و  شخصی که تازه وارد این حوزه شده اطلاعات کافی ندارد. لذا نیاز به سازمان‌های مرتبط با معدن داریم که کنار معدن‌کار قرار گیرند و به فرایندهای اجرایی کمک کنند. یکسری از مشکلاتی که در برخی از این معادن وجود دارد به خاطر عدم اطلاع کافی از قوانین و دستورالعمل‌های بخش معدن است. فعالان معدنی در دست اندازهایی می‌افتند که به راحتی نمی‌توانند مشکلات را مرتفع کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ارتباط معادن کوچک با شرکت‌های دانش بنیان به چه صورت است؟ گفت: شرکت‌های دانش بنیان ترکیبی از مجموعه‌های توانمند هستند که معمولا بر اساس ایده و نیاز شکل می‌گیرند. معادن ما در مقطعی که در ابتدای کار کردن است، چالش‌ها به گونه ای نیست که براحتی در قالب ایده مطرح شود.حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است؛ چه موقعی می توانند در قالب ایده معادن مطرح شود؟ وقتی که وارد فاز فرآوری و حرفه ای کار شدند و روی بهینه سازی ها و استفاده از تکنولوژ‌های روز جرکت کردند به تدریج نیاز به  شرکت‌های دانش بنیان معدنی احساس می‌شود؛ اما پلت فرم‌هایی نداریم که این شرکت‌ها کنار هم یکدیگر را پیدا کنند و خیلی راحت بتوانیم هم افزایی را در قالب این پروژه‌های استارت‌آپی ایجاد کنیم که اینها همدیگر را پیدا کنند که همین امر باعث می‌شود راندمان کار و اثربخشی شرکت‌های دانش بنیان در بخش معدن چندین برابر شود.

عظیمی در ادامه این سوال پاسخ داد: ناگفته نماند که یکسری اقداماتی انجام شده است از جمله بحث سایتی درست شده که اگر کسی ایده دارد، حمایت می‌شود. راه‌حلی که می‌توان پیشنهاد داد این است که تورهای تخصصی در بخش معدن را توسعه دهیم. دانشگاهیان از معدن بازدید کنند که به صورت هدفمند باشد. با هم گفتگو کنند و در این گفتگوهای تخصصی معمولاً یک سری نکات جزئی استخراج می‌شود که هر یک می‌تواند محور یک ایده نو و یا برنامه علمی و کار تخصصی و پژوهشی باشد. متاسفانه در کشور این موضوع حرفه‌ای رفتار نشده است همچنین شبکه‌های تخصصی و اطلاع رسانی بخش معدن به خوبی شکل نگرفته است و بیشتر خبر و اطلاع رسانی در این قسمت داریم. اگر بتوانیم در قالب‌هایی همچون کافه معدن، کلینیک‌های تخصصی معدن ایجاد کنیم که معدن‌دار ما هر زمان احساس مشکل کرد به این مراکز مراجعه کند و یک مرکزی برای ارتباط بین معدن‌دار و سرمایه‌گذار یا ارتباط مربوط به بخش اداری فراهم کنیم تا معدن‌دار در جایی بتواند حرف خود را بیان کند. خود به خود این شبکه‌ها ایجاد می‌شود و نطفه ایجاد شبکه تخصصی که می‌تواند کانون حل همه مسائل بین معدن‌داران باشد صورت می‌گیرد.