رشد شگفت انگیز استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان
رشد شگفت انگیز استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخش ذاتی هر صنعت است. درحال حاضر تمامی صنایع جهان از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند. آمار نشان می‌دهد، صنایع مهمی مانند خودروسازی، معادن، نفت و گاز، امورمالی تا سفر و گردشگری همگی زیرسایه هوش مصنوعی فعالیت‌های چشم‌گیری دارند. هوش مصنوعی […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخش ذاتی هر صنعت است. درحال حاضر تمامی صنایع جهان از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند. آمار نشان می‌دهد، صنایع مهمی مانند خودروسازی، معادن، نفت و گاز، امورمالی تا سفر و گردشگری همگی زیرسایه هوش مصنوعی فعالیت‌های چشم‌گیری دارند. هوش مصنوعی توسط شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های بزرگ به موضوع پذیرفته شده‌ای تبدیل شده است. غول‌هایی مانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی برای تحقیق در مورد الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ML هستند.همین موضوع باعث رشد استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان شده است. استارتاپ فرآیندی طاقت‌فرسا است، اما جزء حیاتی توسعه اقتصادی است. ایجاد شغل، ایجاد بازارهای جدید، توسعه فناوری‌های جدید و کمک به تولید ناخالص داخلی از مزیت‌هایی است که استارتاپ‌ها در جهان خلق کرده‌اند. تشویق استارتاپ‌های داخلی به معنای کاهش وابستگی به کالاها و خدمات خارجی است. این می تواند تاثیر مثبتی بر تراز پرداخت‌ها، تورم و نرخ ارز داشته باشد. دولت باید سرمایه‌گذاری در توسعه تفکر طراحی، نوآوری مبتنی بر هوش مصنوعی، هنرهای لیبرال، بلاک چین و غیره را در نظر بگیرد. باید یادگیری خلاق  ترویج شود. دولت‌ها باید برنامه‌های جدیدی را برای شناسایی نوآوری، راه اندازی موسسات تخصصی، تامین مالی یادگیرندگان شایسته و مشتاق ایجاد کنند. چنین ابتکارات محتاطانه‌ای توسط دولت‌ها می‌تواند به هدف کشورها برای ایجاد اکوسیستم اقتصادی پایدار کمک کند.

مراقبت از استارتاپ‌های هوش مصنوعی در جهان

 از زمان انتشار ویروس کرونا تا به امروز، بسیاری از کسب و کارها مختل شدند؛ اما استارتاپ‌های نوآور و خلاق با به کارگیری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و فناوری ماشین لرنینگ (Machine Learning) توانستند وضعیت بازارهای متفاوت را حفظ کنند و باعث رشد در جنبه‌های مختلف شوند. همین موضوع باعث شد تا کارشناسان به اهمیت استارتاپ‌های هوش مصنوعی و جایگاه آنها دراقتصاد سال ۲۰۲۲ تاکید ویژه‌ای داشته باشند. به گونه‌ای که تاکید می‌شود از استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ مراقبت‌های بیشتری به عمل آید.

برترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی جهان در حال حاضر، بیش از گذشته مسیر رشد و توسعه را طی‌‌‌ می‌کنند و چنان که از شواهد امر بر‌‌‌می‌آید، این پیشرفت‌‌‌‌‌ها در آینده نیز با قوت بیشتر دنبال خواهد شد. تا چند سال پیش هر زمان سخن از فناوری هوش مصنوعی به میان‌‌‌ می‌آمد، کاربردهای صنعتی این فناوری بیش از همه در ذهن‌‌‌‌‌ها نقش‌‌‌ می‌بست؛ اما در حال حاضر با توسعه روزافزون این فناوری و جایگیر شدن آن در همه جنبه‌‌‌هایی زندگی انسان‌‌‌هایی عصر حاضر، همگان به ارزش‌‌‌هایی این فناوری شگفت‌انگیز پی برده‌‌‌‌اند. این روزها، شرکت‌‌‌‌‌ها و مجموعه‌هایی که زودتر از دیگر رقبا به فکر به‌روزرسانی و تجهیز فرایندهای خود با فناوری هوش مصنوعی بودند و به نوعی، پیشکسوتان به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی به شمار‌‌‌ می‌روند، جهش‌‌‌هایی شگفت‌آوری را در همه جنبه‌‌‌های ‌‌‌‌‌کسب‌وکار خود، به‌ویژه بازگشت سرمایه تجربه کرده‌‌‌‌اند.

روند رو به رشد استارتاپ‌های هوش مصنوعی ادامه دارد

تخمین زده می‌شود که بازار جهانی هوش مصنوعی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ با نرخ ۴۰درصدی نرخ رشد سالانه مرکب را تجربه کند. در حالی که برندهای برتر برای تحقیقات هزینه می‌کنند، سازمان‌های کوچکتر برای پذیرش هوش مصنوعی و فراساحلی به شرکت‌های هوش مصنوعی متکی هستند. فناوری یادگیری ماشینی و ادغام آنها در فرآیندهای تجاری خود قرار می‌دهند.

بسیاری از شرکت‌های معتبر ترجیح می‌دهند همکاری با استارتاب‌های هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار دهند. چون همکاری با این استارتاپ‌ها می‌تواند به ساده‌سازی عملیات کسب‌وکار، بهینه‌سازی منابع و افزایش بازده با تغییر روش مدیریت و کارکنان در انجام فعالیت‌های روزانه خود در محل کار کمک کند. استارتاپ‌های هوش مصنوعی به MSME ها و شرکت‌های بزرگ کمک می‌کنند تا وارد جریان‌های انقلاب هوش مصنوعی شوند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر بر روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی

با سرعت رو به رشدی که استارتاپ‌های هوش مصنوعی به خود گرفته‌اند، جای تعجب نیست که شرکت‌های فناوری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر پیشرو به دنبال سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بیشتر از گذشته باشند. متفکران آینده نگر و مبتکر می‌خواهند دنیایی را ببینند که عمیقاً با فناوری هوش مصنوعی ادغام شده است. حتی کارهای روزمره‌ای که شامل تجهیزات فکری است زندگی ما را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی در دو سال اخیر طور مثبت با نرخ تدریجی ۸.۲درصد در سال افزایش یافته است. یکی از برترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی برای افرادی که به دنبال تبلیغ محصول خود هستند روش‌هایی را ارایه می‌کند. این استارتاپ هوش مصنوعی گروهی همه کاره از متخصصان مانند مهندسان و متخصصان تبلیغات تأثیرگذار را درگیر می‌کند که دقیقاً می‌دانند برای بازاریابی یک محصول خاص با چه کسی تماس بگیرند.

حرکت به سمت صنعتی‌سازی استارتاپ‌های هوش مصنوعی

استارتاپ‌هایی که بیشترین سود را از هوش مصنوعی می‌برند در حال حرفه‌ای کردن یا صنعتی کردن قابلیت‌های خود هستند. این افراد با عملکرد بالا می‌توانند بیشترین درصد سود خود را به استفاده از هوش مصنوعی نسبت دهند. آنها لزوماً هزینه بیشتری نمی‌کردند، اما هزینه‌های پروژه آنها در بودجه باقی می‌ماند. در واقع، سایر شرکت‌ها به مراتب بیشتر از هزینه‌های هوش مصنوعی برخوردار بودند. توسعه و صنعتی سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی در اقتصاد جهان باعث رونق سرمایه‌گذاری در این بخش شده است. آمار نشان می‌دهد، بالاترین عملکرد نیز مختص کسانی است که به مدیریت ریسک در هوش مصنوعی می‌پردازند. یکی از یافته‌های مهم این است که امنیت سایبری همچنان در فهرست نگرانی‌ها قرار می‌گیرد. هیچ استاندارد سایبری مشخصی در سراسر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان وجود ندارد. به همین دلیل گفته می شود این نیاز برای هر سازمانی به جهت ارائه چارچوب خاص خود در زمینه امنیت سایبری وجود دارد.  البته تعریف و طراحی این چارچوب‌ها واستانداردها کار آسانی نیست. به طور کلی ۳ دسته خطر جدی در این زمینه وجود دارد که شامل؛ مخاطرات سایبری، داده و هوش مصنوعی است. همه آنها کاملاً به یکدیگر وابسته هستند و نیاز به یک مدل ریسک یکپارچه دارند.

استارتاپ‌های هوش مصنوعی باید بدانند که شرکت‌های بزرگ و مهم جهان ایده یا سرمایه‌گذاری‌های اولیه‌ای را می‌پذیرند که مشتاق حل مشکلات جهانی با استفاده از قدرت هوش مصنوعی هستند. تمامی سرمایه‌گذاران به دنبال تیم‌های استثنایی هستند که متعهد به ساخت و اجرای راه‌حل های قدرتمند با قابلیت هوش مصنوعی باشند. در این صورت است که می‌توان استارتاپ‌های هوش مصنوعی را در مسیر تجاری سازی قرار داد.

در پایان باید گفت سرمایه‌گذاری در میان استارتاپ‌های هوش مصنوعی همچنان در حال رشد است و قوانین برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در حال شکل گیری است. هم فناوری و هم قوانین پیرامون آن تأثیر عمیقی بر مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و رقابت خواهند گذاشت. به همین دلیل است که گفته می‌شود از استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ باید مراقبت‌های بیشتری را به عمل آورد و آنها را از مخاطرات احتمالی مخافظت کرد.