قابلیت فرآوری مواد معدنی در کشور وجود دارد
قابلیت فرآوری مواد معدنی در کشور وجود دارد

مهدی اسماعیلی، نماینده میانه در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با کانی مگ، گفت: یکی از ظرفیت‌های کشورمان که باید آن را موهبت الهی دانست، وجود معادن بسیار و متعدد است. از این‌رو، اگر اکتشاف‌، استخراج‌ و موضوع مهم فرآوری‌ مواد معدنی با برنامه و مهندسی شده پیگیری شود، شک نکنید تحولی بزرگ در اقتصاد مملکت […]

مهدی اسماعیلی، نماینده میانه در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با کانی مگ، گفت: یکی از ظرفیت‌های کشورمان که باید آن را موهبت الهی دانست، وجود معادن بسیار و متعدد است. از این‌رو، اگر اکتشاف‌، استخراج‌ و موضوع مهم فرآوری‌ مواد معدنی با برنامه و مهندسی شده پیگیری شود، شک نکنید تحولی بزرگ در اقتصاد مملکت رقم خواهد خورد.

وی افزود: اطلاعاتی دارم که نشان می‌دهد، در همین ایران، قابلیت فرآوری خیلی از مواد معدنی هست و نباید اجازه داد که برخی که دستشان می‌رسد، راه ساده، یعنی خام فروشی را انتخاب و دنبال کنند.

نماینده میانه تصریح کرد: در حوزه انتخابیه بنده، معادن مهمی مثل پرلیت، مولیبدن، دولومیت، زئولیت و منگنز وجود دارد که این معادن نقش به سزایی را در چرخه صنعت ایفا می‌کنند. یعنی اگر اراده‌ها جدی باشد و عوامل تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز پای کار بیایند و دنبال کاری بروند که برای کشور ارزش افزوده داشته باشد، بی‌تردید تا حد قابل ملاحظه‌ای هم، شغل ایجاد خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: متاسفانه، به خاطر سیاست‌گذاری‌هایی که در گذشته بوده و حمایت لازم در موضوعات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری صورت نگرفت، بسیاری از معادن بلااستفاده مانده و بخش خصوصی هم برای ورود به این حوزه خیلی راغب نیست، زیرا حضور سرمایه‌گذار زمانی صورت می‌گیرد که حمایت و زیرساخت‌ها تا حدی مهیا شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بیان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که روی معادن شده، جهت خام فروشی بوده است. این رویکرد برای اقتصاد، سم است. نسخه شفابخش اقتصاد، فرآوری مواد معدنی به منظور احیا و خودکفایی در صنایع مختلف است. وقتی خام فروشی با سرعت دنبال می‌شود یا واردات بی‌رویه اتفاق می‌افتد، چطور می‌توان به آینده بهتر اقتصاد امیدوار بود؟ این روند، ظلم در حق نسل‌های بعدی است.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه روزهای بهتر در حوزه معدن اتفاق بیفتد باید نقشه راه روشن که حاصل خردجمعی است، داشته باشیم. به نظرم این تغییر رویکرد در دولت سیزدهم امکان‌پذیر باشد.