ایران دهمین فولادساز جهان با سهم ۶۲ درصدی در فولاد خاورمیانه است
ایران دهمین فولادساز جهان با سهم ۶۲ درصدی در فولاد خاورمیانه است

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، «وجیه اله جعفری» در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در محل هتل المپیک تهران افزود: تا امروز بیش از ۵.۲ میلیارد دلار فولاد خام و محصولات فولادی روانه بازارهای صادراتی شده است. رییس هیات عامل ایمیدرو بیان‌داشت: اکنون سالیانه بیش از ۳۰ میلیون تن شمش […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، «وجیه اله جعفری» در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در محل هتل المپیک تهران افزود: تا امروز بیش از ۵.۲ میلیارد دلار فولاد خام و محصولات فولادی روانه بازارهای صادراتی شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان‌داشت: اکنون سالیانه بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، افزون بر ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی و ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، تصریح کرد: بومی‌سازی، توسعه فناوری و افزایش توان تامین، از جمله نیازهای اصلی صنعت فولاد است و باید به‌طور جدی‌تر به آن پرداخته شود.

جعفری تاکید کرد: امروز نیاز داریم تا نیاز روز زنجیره فولاد را تامین کرده و زمینه بهره ور شدن آن را با کاهش قیمت تمام شده و تولیدات کیفی تر فراهم کنیم تا بدون وابستگی همه قطعات و تجهیزات مورد نیاز مان را تامین کنیم و این زنجیره می‌تواند در این راستا مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه هنوز با وضعیت مطلوب در زنجیره فولاد فاصله داریم، ادامه داد: با وجود توان تخصصی و نیروهای نخبه، اما تاکنون بومی‌سازی و ارتقای ساخت داخل آن‌طور که باید در این زنجیره اتفاق نیفتاده است که نیازمند عارضه یابی است.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: باید از افرادی که در این راستا حرکت و فعالیت می کنند، حمایت خاص شود و نیازمند اعتماد به آنها است.

وی اضافه‌کرد: خروجی این جشنواره باید این باشد که برنامه های حمایتی خودمان را در راستای بومی سازی و ساخت داخل جدی‌تر دنبای کنیم و آن را روز به روز تقویت کنیم.

بومی‌سازی بیش از یک میلیارد دلاری در زنجیره فولاد

جعفری خاطرنشان‌کرد: ایمیدرو از حدود سه سال قبل این مهم را در ساختار خود تعریف کرد تا امروز بیش از یک میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌سازی ۴۰ میلیون تنی انجام شده در تولید فولاد، یادآور شد:‌در زمینه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز کمبودها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون در موضوع برق، مقرر شده تا ۱۰ هزار مگاوات برق توسط خود شرکت های بزرگ با همکاری وزارت نیرو تامین شود و در زمینه ریل، تولید واگن و لوکوموتیو و تامین آب، از سال‌های گذشته اقداماتی توسط شرکت‌ها انجام شده است.

وی تصریح‌کرد: همه این اقدامات کمک می‌کند تا پایداری بیشتری را در زنجیره فولاد شاهد باشیم تا به تعطیلی و عدم النفع واحدها منجر نشود.

در این مراسم، «بهرام سبحانی»‌رییس انجمن فولاد ایران  درخصوص نمایشگاه و جشنواره امسال خاطرنشان‌کرد: با وجود بومی سازی بسیاری تجهیزات در سال های گذشته، اما اطلاعات جامع و یکپارچه ای در این زمینه وجود نداشت.

وی ادامه داد: در قالب این جشنواره، دو طرف عرضه کننده و متقاضی از قابلیت ها و نیازهای یکدیگر باخبر می‌شوند به طوری که در نخستین دوره نمایشگاه بیش از ۳۰ تفاهم نامه بین فولادسازان و تامین کنندگان امضا شد.

این مقام صنفی، یکی از مهمترین نیازهای صنعت فولاد که باید داخلی سازی شود را الکترودهای کوره های قوس الکترکی و همچنین «نیدل‌کک» برشمرد که البته شرکت هایی در این زمینه ورود کرده اند.

تقدیر از پنج چهره توسعه‌گرای زنجیره آهن و فولاد با اهدای لوح سپاس و تندیس، همچنین تقدیر از ۲۰ شرکت برتر، در این جشنواره در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان زنجیره آهن و فولاد کشور با رویکرد بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی از امروز تا ۲۱ بهمن ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.