فرصت صادرات مواد معدنی به چین را از دست ندهیم
فرصت صادرات مواد معدنی به چین را از دست ندهیم

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: مواد معدنی و محصولات معدنی قیمت جهانی دارند. ارزیابی واردات و صادرات با یک کشور باید در طول یکسال بررسی شود زیرا تغییر در قیمت‌های جهانی روزانه و ماهانه برخی کالاها، موجب نوسان آمارها می‌شود. وی افزود:سهم ایران در تجارت […]

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: مواد معدنی و محصولات معدنی قیمت جهانی دارند. ارزیابی واردات و صادرات با یک کشور باید در طول یکسال بررسی شود زیرا تغییر در قیمت‌های جهانی روزانه و ماهانه برخی کالاها، موجب نوسان آمارها می‌شود.

وی افزود:سهم ایران در تجارت جهانی تقریبا ۲۰۰میلیارد دلار بوده که تا کنون این رقم روند نزولی داشته و تا سال۹۹ مجموع تجارت خارجی ایران به حدود ۷۰میلیارد دلار رسیده که این آمار نشان می‌دهد سهم ایران از کیک تجارت جهانی تقریبا ۶۰درصد کاهش یافته است. صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی قابل ارایه در بازارهای جهانی می‌تواند عامل رشد آمارهای تجاری کشور شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، با بیان اینکه باید در مسیر صادرات تمامی محصولات داخلی تاجران خبره و آشنا به بازارهای جهانی تربیت کنیم، گفت: تجارت کانون اقتصاد است و باید همپای تولید به آن بها داده شود. امروز اعتبار تجارت کاسته شده و در سیاست‌ها نیز اگر جرایم بانکی بخشیده می‌شود یا مسیر ترخیص گمرک تسهیل می‌شود یا تسهیلات پرداخت می‌شود صرفا بخش تولید در نظر گرفته می‌شود.

حریری افزود: در جهان امروز اهمیت تجارت بیش از تولید است. اگرتاجران دارای اهمیت در کشور نباشند هیچ یک از محصولات تولید شده در کشور نمی‌توانند در بازارهای جهانی جایگاهی داشته باشند. صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی در بازارهای جهانی نیازمند تربیت تاجران موفق و آشنا به الگوهای جهانی تجارت است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات باکیفیت در پاسخ به تمایل کشور‌های مختلف برای گسترش مناسبات اقتصادی با ایران ضرروری است، اظهار داشت: خوشبختانه مواد معدنی کشورمان از نظر کیفیت جایگاه خوبی دارند. باید در حوزه تولید محصول نهاییی و محصولات معدنی هم به این جایگاه دست پیدا کنیم. محصولات معدنی می‌توانند در کشورهایی مانند کشورهای همسایه و چین آمار تجاری کشور را به صورت قابل توجهی افزایش دهند. نباید فرصت این بازارها از دست برود.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در محصولاتی مانند مواد معدنی، محصولات معدنی و پتروشیمی می‌توان با کشورهای مختلفی تجارت داشت که چین یکی از این کشورها به شمار می‌رود. در بازه‌های زمانی کاهش قیمت‌های جهانی در ارزش تجاری دو کشور تاثیر گذار است؛ اما در ماه‌های بعد امکان افزایش قیمت و رشد آمار نیز وجود دارد. در نتیجه باید تعامل دوطرفه میان کشورها برای تبادل محصولات حفظ شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رشد تجارت خارجی وابسته به فعالیت‌های بخش خصوصی است. دولت باید شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی در بازارهای جهانی فراهم کند. این نگاه حمایتی بیش از حد به بخش تولید و حمایت نکردن از تجارت باید تعدیل شده و یک هماهنگی میان تولیدکننده و تاجر ایجاد شود. در این صورت است که فعال اقتصادی بخش خصوصی به صورت واقعی در اقتصاد کشور نمود پیدا می‌کند.

مهمترین و جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.